Gracja przemieszczania się
Jazda na nowym Affair SL dostarczyła nam wielu pozytywnych wrażeń. Jak przystało na niemiecką precyzję, nie mogło tutaj zabraknąć dbałości zarówno o szczegóły, jak i całościowy obraz roweru. Nowy Haibike charakteryzuje się wysoką sztywnością boczną, która odczuwalna jest przede wszystkim w trakcie mocnych przyspieszeń czy jazdy na stojąco pod górkę. Affair SL to przy tym rower komfortowy - pozwala docenić swobodne poruszanie się po szosie i nawijanie kolejnych asfaltowych kilometrów. Zajmowana pozycja jest raczej mocno zbliżona do sportowej niż turystycznej, ale konstrukcja ramy oraz zastosowane szczegóły budowy pozwalają uzyskać wysoki komfort jazdy.
Affair SL prowadzi się przy tym bardzo przewidywalnie. Pomimo stosunkowo ostrych kątów, rower nie reaguje bardzo agresywnie, a daje nieco czasu na swobodne okiełznanie. Podczas szybkich zjazdów Haibike gładko prowadzi się w kolejnych zakrętach, pozwalając użytkownikowi na cieszenie się prędkością, która praktycznie nie jest praktycznie odczuwalna. Wysoka siła hamowania nowej Ultegry pozwala szybko wytracić prędkość oraz swobodnie modulować siłą zaciskania się szczęk.
Haibike jest rowerem, który oprócz komfortu jazdy gwarantuje także dobre przyspieszenie. Sztywność ramy i widelca, zastosowane kąty i odpowiednie przełożenie pozwalają znacząco rozpędzić rower i utrzymać prędkość, rzecz jasna przy odpowiednio wytrenowanej nodze. Czuć wyraźnie, że każdy wat energii użytkownika idzie prosto w napędzanie roweru. Przełożenie 53/39 i 11/25 (11 rzędów) to mocny zestaw, który wymaga dobrego wytrenowania, szczególnie jeśli poruszamy się w terenie górskim. Dla mieszkańców płaskich rejonów naszego kraju nie powinno sprawiać ono problemu. Za napędzanie Affair SL odpowiadają koła Shimano Ultegra 6800. Aluminiowy zestaw o masie 1640g charakteryzuje się asymetryczną budową obręczy oraz łożyskami o zmniejszonych oporach toczenia. Mimo wszystko jest to zestaw ze średniej półki i jeśli zamierzamy regularnie ścigać się czy pokonywać komfortowo długie dystanse, to polecamy wyższe modele kół, odpowiednie do tych zastosowań i lżejsze. Zastosowane w nich opony Continental Grand Prix 4000 to popularne wśród szosowej braci gumy, które charakteryzują się dużą trwałością i uniwersalnością.
Proponowana przez Haibike`a geometria sprawdziła się w tym zestawieniu znakomicie. Długość górnej rury (rama 52cm) wynosi 565mm, co w większości przypadków pozwala na zajęcie komfortowej, zbalansowanej pomiędzy aerodynamiką a wygodą pozycji. 150-milimetrowa główka odpowiada nie tylko za przyjemność sterowania, ale daje też odpowiednio wysokie ustawienie dłoni. Co ciekawe, w każdym rozmiarze Affair SL Haibike zdecydował się na zastosowanie odmiennych kątów.
W naszym przypadku było to 73.5°, zarówno przy główce sterowej jak i rurze podsiodłowej. Zestawienie to sprawia, że rower jest szybkoskrętny i efektywny podczas jazdy na siedząco. Łatwo przejść również z tej pozycji do poruszania się na stojąco. Interesujące jest, że pomimo (na pierwszy rzut oka) agresywnych kątów, rower zachowuje się bardziej przewidywalnie, niż wskazywałyby na to liczby. Całość dopełnia 410-milimetrowy widelec tylny, który pozwala zachować odpowiedni balans pomiędzy szybkoskrętnością a stabilnością Affair.
Smukłość budowy w dobrym wyposażeniu
840-gramowa rama wykonana z włókien Superlight High-Modulus Carbon jest konstrukcją, obok której trudno przejść obojętnie. Przede wszystkim oko potencjalnego zjadacza asfaltu przyciąga smukłość budowy, przejawiająca się w gładkiej linii rury górnej, z gracją przechodzącej w filigranowe rury widelca tylnego. Zwężająca się ku dołowi rura podsiodłowa została skonstruowana w sposób poprawiający komfort przemieszczania się. Skupiono się na nieco odmiennym układzie włókien, które przejmują dużą część drgań pochodzących z podłoża.
Masywne przekroje rury górnej i dolnej w głównej mierze odpowiadają za bardzo wysoki poziom sztywności bocznej prezentowany w tym modelu Haibike`a. Nie inaczej jest w przypadku widelca Vollcarbon Superlight (330g), który osadzony jest w stożkowej główce sterowej w nietypowym rozmiarze 1 1/4" - 1 1/2". Jego haki zbudowane są w systemie Reverse Dropouts (RDOs), co pozwoliło zmniejszyć drgania przenoszone na kierownicę i dalej na dłonie użytkownika, przy jednoczesnym braku utraty sztywności i precyzji sterowania.
Uwagę w Affair SL przyciąga również kilka szczegółów, które ostatecznie decydują o wyjątkowości niemieckiej konstrukcji. Jednym z nich jest precyzyjnie skonstruowany wewnętrzny system prowadzenia pancerzy. Całość wygląda bardzo "czysto" i każda linka ma swoje miejsce. Podkreślają to również wymienne wloty pancerzy w główce sterowej czy estetycznie wychodząca, zabezpieczona osłoną linka przerzutki przedniej przy mufie suportowej. Ciekawostką jest także metalowa osłona zamontowana przy korbie, która zapobiega zniszczeniu ramy w tym miejscu w trakcie spadku łańcucha.
Ciekawostką jest również sztyca Haibike Carbon Flex. Wewnątrz wspornika znajdują się dwa kanały tworzone przez centralny panel, który pozwala na zastosowanie zmiennej grubości ścianki. Dzięki temu mogą one być cieńsze w kluczowych obszarach, co zwiększa oczywiście komfort jazdy. Sztywność utrzymuje specjalny pasek, który zwiera strukturę. W praktyce rozwiązanie to rzeczywiście jest odczuwalne, szczególnie w trakcie mocnej jazdy na siedząco - tylna część ciała dostaje nieco mniej niż zwykle. Na wsporniku znajdziemy siodło Vincere 78 o masie 196g, które posiada węglowe jarzmo oraz asymetryczną budowę.
Zastosowany w modelu zestaw hamulców Shimano Ultegra 6800 nie byłby niczym nadzwyczajnym, gdyby nie sposób montażu. Tylny hamulec zainstalowany jest bezpośrednio pod widelcem, co jest rozwiązaniem znanym przede wszystkim z rowerów czasowych, choć kilku producentów stosuje ten patent w standardowych szosówkach. Zaletami tego systemu jest większa aerodynamika, poprawiona siła hamowania i bardziej czysty wygląd roweru jako całości. Na pochwałę zasługuje oczywiście cała grupa Ultegra 6800, która jest dużym krokiem do przodu w osprzęcie produkowanym przez Japończyków. Precyzja działania, 11 rzędów do wykorzystania i duża siła hamulców to według nas największe zalety nowej, mechanicznej Ultegry. Więcej na ten temat znajdziecie w naszym osobnymartykule. Warto też dodać, że w testowanym przez nas modelu zastosowano korbę z grupy Dura-Ace, która jest nieco lżejsza i gwarantuje wyższą sztywność niż Ultegra.
Podsumowanie
Haibike Affair SL to rower dla miłośników pokonywania długich dystansów na rowerze szosowym. Wygodna pozycja, odpowiedni komfort jazdy i niska masa roweru to cechy, które sprzyjają przyjemnemu pokonywaniu kolejnych asfaltowych kilometrów. Geometria Affair SL pozwala swobodnie prowadzić rower w każdym terenie i jest raczej bliższa długodystansowym amatorom szosy niż zapalonym ścigantom jeżdżącym w aerodynamicznej pozycji. Optymalnie dobrany osprzęt pozwolił nieco obniżyć ostateczny koszt Haibike`a, a zachować przy tym wysokiej klasy charakter roweru.
Specyfikacja
- Rama: Affair SL Superlight High-Modulus Carbon
- Rozmiary: 46, 49, 52, 55, 58cm
- Widelec: Haibike Vollcarbon Superlight, RDO Reverse Dropout, 1 1/4" - 1 1/2"
- Stery: FSA A-Head, 1 1/4" - 1 1/2"
- Środek suportu: Shimano PressFit Road BB86
- Korby: Shimano Dura-Ace 53-39T
- Przednia przerzutka: Shimano Ultegra 6800
- Tylna przerzutka: Shimano Ultegra 6800
- Kaseta: Shimano Ultegra 6800, 11-25T, 11-speed
- Łańcuch: Shimano Ultegra 6800
- Manetki: Shimano Ultegra 6800, Dual Control
- Hamulce: Shimano Ultegra 6800 (tylny Direct Mount)
- Koła: Shimano Ultegra 6800
- Opony: Continental Grand Prix 4000, 23mm
- Kierownica: Haibike Carbon Road
- Owijka: Haibike Grip-Tape
- Mostek: Haibike A-Head 1 1/4"
- Siodło: Vincere 78
- Wspornik siodła: Haibike Carbon Flex Post 27,2mm
- Waga: 6,9kg (bez pedałów)
Fot.: Marek Świrkowicz
Dystrybutor: www.winora-group.de