Budowa i jazda
Buty wykonane są z materiału Lorica, który jest bardzo trwały - nawet podczas użytkowania w trudnych warunkach pogodowych ciężko jest go zniszczyć lub przedrzeć. Oprócz tego Lorica charakteryzuje się elastycznością, dzięki czemu materiał dopasowuje się do kształtu stopy użytkownika. Czasami podczas intensywnego pedałowania Lorica wydaje ciche dźwięki pracy, co świadczy o docieraniu się butów do stopy właściciela. Tak czy inaczej, w normalnych warunkach nie jest to niemal w ogóle słyszalne.
Pod warstwą materiału ochronnego znajduje się oddychająca nylonowa siateczka, dzięki której stopa może pracować w komfortowych warunkach, przy pełnej wymianie powietrza. Z takiej samej warstwy wykonana jest również cała cholewa buta, co sprawia, że Five są bardzo wygodne i z łatwością dopasowują się do stopy. Wysokiemu komfortowi sprzyja również bezszwowa, miękka wyściółka języka oraz dziurkowana, profilowana wkładka wykonana z antybakteryjnego materiału. Dopasowanie buta do stopy sprawdza się również w praktyce. Podczas kilkugodzinnych jazd nie było żadnych problemów z bólem w różnych miejscach stóp czy kostek, co nierzadko bywa problemem przy pierwszym założeniu i jeździe w nowym modelu obuwia.
Wysoką jakością wykonania odznacza się również sama cholewa buta. Opatentowany system Sidi Heel zapewnia optymalny docisk kostki do tylnej części buta, co minimalizuje straty energii - stopa nie porusza się w osi góra-dół, ponieważ jest blokowana. Podczas jazdy szczególnie widać ten element w trakcie mocnego podciągania buta (np. w jeździe na stojąco), gdzie stopa cały czas utrzymywana jest w jednej pozycji.
Zastosowane w butach dwie rzepy High Security Velcro sprzyjają dopasowaniu Five do naszej stopy. Dodatkowe, nylonowe ząbki przytrzymujące rzepę nie tylko pomagają w utrzymaniu jej stabilności, ale również podnoszą bezpieczeństwo użytkowania. W praktyce rozwiązanie to jest na tyle łatwe w obsłudze, że z powodzeniem można rzepę dopiąć w trakcie jazdy, np. przed finiszem wyścigu, w celu maksymalnego ucisku stopy i 100-procentowego przekazywania energii.
Opatentowana przez Sidi klamra Caliper Buckle to sprawdzony i prosty w obsłudze system, gwarantujący pełne dopasowanie. 20 ząbków znajdujących się na pasku zaciskowym umożliwia dużą swobodę doboru stopnia ucisku. Możliwa jest również regulacja wysunięcia uprzęży buta (Soft Instep Closure System), która jest 13-stopniowa i znajduje się po wewnętrznej stronie.
Podeszwa Five to materiał Carbon Composite, który odpowiada za sztywność buta oraz poziom przekazywanej energii. Podczas testu sprawdzała się bardzo dobrze, zarówno w trakcie ostrych sprintów jak i przy mocnym pedałowaniu na czele grupy. Dodatkowa Sidi oferuje możliwość wymiany piętki w podeszwie w razie jej zużycia. Z doświadczenia jednak warto dodać, że swobodnie wystarcza ona na 2-3 lata bezproblemowego użytkowania. Na przedzie podeszwy znajduje się również mała wstawka antypoślizgowa, która ułatwia przemieszczanie się w butach poza rowerem.
Podsumowanie
Sidi Five to buty przeznaczone dla wymagających amatorów startujących również w wyścigach. Wysoka jakość wykonania oraz optymalna waga pozwalają na czerpanie przyjemności z przemierzania kolejnych asfaltowych kilometrów. Ponad wszystko Sidi są bardzo wygodne, co sprawia, że nawet długie jazdy nie powinny nam przysporzyć problemów w postaci obolałych stóp. Bardzo dobry wybór na początek swojej przygody z obuwiem do użytku szosowego.
Cena Sidi Five wynosi 899zł, a waga 325g. Buty dostępne są w rozmiarach 40-48 (co pół numeru).
Fot.: Sonia Kozińska
Dystrybutor: www.velo.com.pl