Rower szosowy zaczyna być w naszym kraju coraz bardziej popularny. Wielu użytkowników po dłuższej przygodzie z rowerem MTB rozwija swoją pasję i kupuje rower na cienkich oponach. Duża część z nich robi przekładkę, montując w szosie pedały z roweru MTB i jeżdżąc w butach terenowych. Po pierwsze – ze względu zachowania kolarskiej etykiety tak nie wypada. Po drugie: dużo się traci. But szosowy w połączeniu z dużą platformą pedału daje o wiele większe możliwości szybkiej i dynamicznej jazdy. Po za tym jest wygodniejszy.
Ostatnio trafiły w nasze ręce, a raczej na redakcyjną stopę, buty Shimano R170. Sugerowana cena została ustalona na poziomie 561 złotych. Jest to średnia wartość na rynku – ekonomiczna i bardzo dobra w stosunku do jakości i możliwości R170. To model sportowy i lekki, ważący 500 gramów w rozmiarze 40. Skierowany do zawodników ścigających się na szosie i osób, które przemierzają dużo kilometrów na rowerze, ponieważ wyważone są w nim atuty komfortu i sztywności. Połączenie komfortu i sztywności zostało wyznaczone przez japońskiego producenta na poziomie 10 w skali 1-12, gdzie 1 określa maksymalny komfort, a 12 maksymalną sztywność. Poziom 10 jest w sam raz. But o karbonowej podeszwie jest wystarczająco mocny przy zachowaniu odrobiny elastyczności dającej swobodę przy dłuższej jeździe.
R170 są efektywne, co zawdzięczają systemowi Dynalast, który zagościł już w większości modeli. Jest to po prostu sprawdzony i dobry patent, ustawiający stopę/nogę w ergonomicznej pozycji dla lepszego i mocniejszego pedałowania w każdym położeniu korby. Syntetyczny materiał z którego wykonano buty odporny jest na rozciąganie. Wierzchnia część R170 posiada liczne siateczki o nowoczesnym wyglądzie pomagające w "oddychaniu". Całość jest elegancko skomponowana. Shimano R170 mają też dodatkowy powietrzny kanał, umieszczony w podeszwie buta na wysokości palców. W upały jest skuteczny przy wolnej jeździe. Przy prędkościach +35 km/h powietrze nie ma szans dostać się do środka. W chłodniejsze dni lepiej go zakleić, na przykład, kawałkiem taśmy izolacyjnej.
R170 są również wygodne. Główna klamra spinająca ma dość duży zakres, jest ułożona ergonomicznie, pod kątem nie przeszkadzającym w ruchu i bez problemu zepnie stopę o niskim i wysokim podbiciu. Tak samo dwa rzepy o dość sporej regulacji, nie uciskające stopy. Dla lepszego połączenia R170 z pedałem szosowym i wydajniejszej jazdy buty maja powiększoną otwory (11 milimetrów) do regulacji bloków, tak że każdy będzie mógł ustawić progi pod siebie.
W czasie długiego testu buty ani razu nas nie zawiodły, nie straciły też żadnego ze swoich atutów. Ten model produkowany jest w połówkach oraz w wersji szerokiej. Atrakcyjna cena zachęca dodatkowo, aby nabyć buty o sportowym charakterze w klasycznych barwach: białych lub czarnych do wyboru.
Specyfikacja
- Giętka, odporna na rozciąganie sztuczna skóra.
- Otwarta, przewiewna siatka.
- Niskoprofilowa, regulowana sprzączka i dwa paski z przesunięciem.
- Rozszerzony profil i wkładka o podwójnej gęstości, zapewniająca wzmocnienie biomechaniczne.
- Podeszwa wyprodukowana w technologii Shimano Dynalast.
- Podeszwa z kompozytu węglowego z regulowanym mocowaniem bloku.
- Dostępne w wersji szerokiej.
- Optymalne pedały: PD-6800
- Waga: 498 g (rozmiar 40)
- Cena: 561 zł
Dystrybutor: www.shimano-polska.com
Fot. Tomasz Wienskowski