
Z tyłu pojawia się dziesięciozębatkowa kaseta, lżejsza od dotychczasowej dziewięciorzędowej, kompatybilna z piastami i kołami Shimano i innych firm stosujących standard japońskiego potentata. Zawodnicy będą mieli do dyspozycji kasety o zakresach: 11-23, 12-23, 12-25 i 12-27 zębów. Dla amatorów i juniorów, którzy nie mają jeszcze tyle siły co wytrenowani „profi” i nie byliby w stanie wykorzystać najszybszych przełożeń Shimano oferuje kasety o zakresach: 13-25, 14-25, 15-25 i 16-27 zębów. Z pewnością wielu szosowców zdecyduje się na te właśnie kasety zamiast kosmicznie drogich Dura–Ace.
Piasty otrzymały poprawione uszczelnienia i nowe łożyska, których bieżnie i kulki zostają poddane specjalnemu procesowi polerowania zmniejszającemu opory toczenia. Tylna piasta jest kompatybilna z dziesięcio- i dziewięciorzedowymi kasetami.
Technologia HOLLOWTECH II zastosowana najpierw do produkcji korb XTR i Dura-Ace jest wprowadzana do wyrobów z niższych grup górskich i szosowych. Nowa Ultegra ma korby wykonane w tej technologii ze ściankami korb cieńszymi niż poprzednio, ale o większej sztywności dzięki większym przekrojom. Drążona oś o powiększonej średnicy łączy na stałe się z jedną z korb a druga korba jest przykręcana jak w BMX-ach dwoma śrubami zaciskającymi korbę na wielowypuście osi. Łożyska suportu o powiększonej średnicy są montowane na zewnątrz rury suportowej. Całość zapewnia mniejszą masę, większą sztywność i lepsze przeniesienie napędu.
Korby Ultegra będą dostępne w wersji z dwoma zębatkami (52/39z lub 53/39z) lub z trzema zębatkami 52/39/30z. Zębatki Ultegry mają jednak bardziej klasyczny kształt niż futurystycznie wyglądające tarcze Dura-Ace.
Klamkomanetki Dual Control zostały przeprojektowane podobnie do Dura-Ace – poprawiono ergonomię obsługi. Podczas zmiany przełożenia dłoń porusza się po naturalnym łuku. Kształt korpusu klamkomanetki jest zmieniony – dłonie leżą na nich wygodnie.
Tylna przerzutka obsługuje 9 lub 10 przełożeń. Shimano ulepsza przednie przerzutki w większości swoich grup. Także w nowej Ultegrze Japończycy stawiają nie jak dotychczas na jak najmniejszą masę ale na sztywność (zwiększona o 20%), precyzję i szybkość działania.
Dopełnieniem komponentów Ultegry są nowe padały o symbolu PD-6610 SPD-SL wzorowane na pedałach Dura-Ace o szerszej powierzchni podparcia w porównaniu do dotychczasowych PD-R600.
W skład grupy wchodzi także lekki wspornik siodła ze stopu aluminium z pojedynczą śrubą regulacyjną.
Ultegra ma być dostępna w sprzedaży od grudnia br.
Shimano w walce z włoskim Campagnolo powtarza ruchy konkurenta. Czy dziesięciorzędowe kasety w Dura-Ace i Ultegrze będą argumentem dla tych kolarzy, którzy obecnie stawiają na włoską klasykę i technologię? Obie firmy chętnie chwalą się sukcesami w wielkich wyścigach. Jak na razie w tym roku jest remis: Giro d`Italia wygrał zawodnik jeżdżący na Campagnolo, Tour de France – zawodnik używający Dura –Ace. Czy Vuelta a Espana pokaże zwycięzcę?