Nowe modele graveli Cannondale Topstone (2021)

Zobacz nowe modele gravel bike’ów, które dołączają do rodziny Cannondale Topstone - ,,fulla” Topstone Carbon Lefty i elektrycznego Topstone’a Neo.

Drukuj
Cannondale Topstone (2021) Cannondale

Rowery szutrowe to dynamicznie rozwijający się segment, który gromadzi maszyny o bardzo różnym charakterze. Cannondale, wychodząc naprzeciw ich popularności, rozbudowuje linię graveli Topstone o bardziej terenową wersję z amortyzatorem Lefty oraz dwa elektryczne Topstone’y Neo.

Linia graveli Cannondale Topstone jest stosunkowo młoda. W 2018 roku amerykańska marka zaprezentowała najpierw aluminiową wersję tej szutrówki, jednocześnie wycofując z rynku swojego pięknego, ale kontrowersyjnego gravela - model Slate z amortyzatorem Lefty i kołami 650B. Najwidoczniej wtedy rynek nie był jeszcze gotowy na taką ,,egzotykę”... Następnie w 2019 roku pokazano wersję Topstone Carbon, o której mogliście przeczytać w artykule: CANNONDALE 2020: TOPSTONE I SUPERSIX. O ile aluminiowy Topstone był dość podręcznikowym gravelem bez dodatkowej dawki ekstrawagancji, z której przecież Cannondale jest znany, o tyle w wersji karbonowej można już dostrzec cechy kojarzone tylko z cannondale'owskim podejściem do budowy rowerów.

 

 

 

 

Pisząc powyższe, mamy na myśl sprzęt z autorskimi patentami, których nie spotkacie nigdzie indziej. Topstone Carbon (o czym więcej przeczytacie w artykule, do którego link znajdziecie powyżej) ma bowiem zawieszenie tylnego koła KingPin, które daje 30 mm realnego ugięcia. Obecnie do linii dochodzą 3 nowe Topstone’y. Model Topstone Carbon Lefty, który do ramy z KingPinem dokłada amortyzator z przodu i mamy już gravelowego fulla. Pozostałe dwa to elektryczne szutrówki, będące odpowiednikami wersji analogowych - Topstone Neo Carbon i Topstone Neo Carbon Lefty.

 

 

 

 

Cannondale Topstone Carbon Lefty

 

Nowy model z amortyzatorem Lefty to bardziej terenowa wersja zaprezentowanego przed niecałym rokiem Topstone’a Carbon’a. Służy do wyciągnięcia maksimum terenowego potencjału z roweru szutrowego, a offroad’ową dzielność i zabawę ma w nim zapewniać zupełnie nowy amortyzator Lefty Oliver oraz koła 650B z oponami o sporej szerokości - 47 mm. 

 

 
 

 

 

Duży nacisk położono na sam widelec. Lefty Oliver jest technologiczną kopią Ocho (Lefty do MTB), oczywiście stuningowaną pod kątem jazdy na rowerze z barankiem i zupełnie innych wymagań dla tego typu kolarstwa. Przede wszystkim jest wyraźnie niższy i ma 30 mm skoku. Jest też - typowo dla Lefty'ego - bardzo sztywny bocznie, a także nie podlega zapadaniu podczas hamowania oraz zjeżdżania na stojąco. Te cechy dodatnio wpływają na jakość prowadzenia roweru. Charakterystyka pracy jest mocno progresywna, a samo ugięcie powinno być bardzo płynne za sprawą niewielkiego tarcia, które powstaje we wnętrzu Lefty’ego. Blokadę skoku obsługuje się z poziomu blokady na ,,koronie”, a dodatkowo zaaplikowano w niej zawór blowoff, który odblokuje widelec, gdy najedziemy nim na dużą przeszkodę zapomniawszy go uprzednio odblokować. 

Rama Topstone Carbon z KingPinem oraz Lefty’m Oliver’em będzie mieć zatem po 30 mm skoku obu osi, co czyni ją konstrukcją, którą śmiało można nazywać gravel full suspension. Ciekawe, jak jeździ w terenie oraz na ile jest bliska szosy, a na ile zmierza w kierunku MTB?

 

 
 

 

 

Topstone Carbon Lefty będzie występował w dwóch wersjach wyposażenia, ale po ich numeracji można spodziewać się, że wraz z upływem embargo - zapewne na jakiś nowy napęd - pojawią się kolejne modele. Topowy Topstone Carbon Lefty 1 został wyposażony w elektroniczny napęd Sram AXS, który jest kombinacją grup Force i X01 Eagle. Ma zintegrowany kokpit oraz sztycę Cannondale SAVE. Topstone Carbon Lefty 3 to drugi obecnie zaprezentowany model, który ubrany został w napęd Shimano GRX w systemie 1x11. 

 

 

 

 

Cannondale Topstone Neo Carbon

Wersja Neo Carbon to elektryczny gravel będący odpowiednikiem modelu Topstone Carbon napędzanego siłą ludzkich mięśni. Podobnie jak wersja bez silnika, Neo ma tylne zawieszenie KingPin o skoku 30 mm i sztywny widelec z przodu. Toczy się też na kołach 28 cali i jest maszyną z pogranicza allroad’u oraz lekkiego gravelu. Ma szybkie usposobienie i jest odpowiedni dla użytkowników, którzy szukają roweru elektrycznego o uniwersalnym (szosowym i lekko terenowym) zastosowaniu. Bateria oraz silnik elektryczny są oczywiście zgrabnie ukryte w karbonowej ramie. Jednostką wspomagającą jest tutaj Bosch Performance CX o mocy 250W z baterią o pojemności 500 Wh, który sterowany jest za pomocą wyświetlacza Kiox. Obecnie zaprezentowano jeden model - Topstone Neo Carbon 2 wyposażony w napęd Shimano GRX 2x11.

 

 
 

 

 

Cannondale Topstone Neo Carbon Lefty

Wersja z Leftym wyposażona jest w identyczną ramę oraz silnik, baterię i sterownik, co model bez amortyzatora. Wzorem ,,analogowego” Topstone’a Lefty ma po 30 mm skoku z tyłu i z przodu, co czyni go gotowym na najcięższy gravelowy teren. Toczy się na kołach w rozmiarze 650B, na które ubrano mocno terenowe gumy WTB Resolute. Występuje obecnie w dwóch opcjach. Topstone Neo Carbon Lefty 1 wyposażony w elektroniczną kombinację grup Sram Force eTap AXS i X01 Eagle AXS jest modelem najwyższym. Druga, tańsza wersja to Topstone Neo Carbon Lefty 3 na grupie Shimano GRX 2x11 z szerokim zakresem przełożeń.

 

 
 

 

 

Lefty Oliver będzie też dostępny osobno 

Dla chętnych zamontować do innego gravela sam widelec Oliver dobrą informacją jest fakt jego aftermarketowej dostępności. Będzie do kupienia w wersji karbonowej (1340 g) oraz aluminiowej (1610 g). Lefty Oliver ma taperowaną rurę sterową o średnicy 1 i ⅛ cala na górze oraz 1,5 cala na dole. Mocowanie hamulca to flat mount, a maksymalna szerokość opon, które zmieści mały Lefty wynosi 47 mm dla 650B oraz 45 mm dla 28”. 

Strona dystrybutora: www.cannondalebikes.pl

 

Zobacz też: