
Od dłuższego czasu praktycznie w każdej wypowiedzi, komentarzu czy podsumowaniu dotyczącym kolarstwa szosowego przewijają się odniesienia do zmian, jakie mają zostać wprowadzone wraz z nadejściem ery Pro Touru. Czym jednak jest tak głośno zapowiadana reforma, jakie zmiany faktycznie wprowadza i jakie korzyści może przynieść samej dyscyplinie oraz nam, jej kibicom. Odpowiedzi na te pytania postara się przynieść poniższy tekst.
Po długich bojach Międzynarodowa Unia Kolarska (UCI) na przełomie grudnia i stycznia doszła do porozumienia z organizatorami kluczowych wyścigów oraz z grupami zawodowymi w sprawie warunków i przepisów regulujących działania jednych i drugich w sezonie 2005 i kolejnych.
Głównymi założeniami Pro Tour są:
- zmiana wizerunku kolarstwa na bardziej atrakcyjny dla kibiców
- zwiększenie zainteresowania dyscypliną oraz odbudowa jej pozytywnego wizerunku wśród potencjalnych sponsorów
- rozwój kolarstwa na kontynentach poza Europą
oraz
- zorganizowana walka z dopingiem

Aby osiągnąć zamierzone cele UCI postanowiła zmienić dotychczasowy, uważany za skomplikowany i anachroniczny (12 kategorii wyścigów, 3 dywizje grup zawodowych, brak jasnego rozgraniczenia która grupa może startować w którym wyścigu, niejasny system zaproszeń do najważniejszych imprez) system na prostszy i kierowany bardziej przejrzystymi zasadami. W związku z tym postanowiono powołać do życia elitę kolarskiego świata. Elita ta, czyli Pro Tour, skupia 27 wyścigów i 19 grup zawodowych. Każda z grup ma obowiązek startu w każdym z wyścigów „kolarskiej ligi mistrzów”. Zawodnicy oraz drużyny będą zbierali punkty do klasyfikacji, lider cyklu będzie jeździł w specjalnej koszulce, podobnie jak dotychczas lider Pucharu Świata. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy lider Pro Tour będzie liderem wyścigu etapowego. Punkty w poszczególnych zawodach będą przyznawane według poniższego schematu:
Tour de France:
klasyfikacja generalna:
1 - 100 pkt., 2 - 75, 3 - 60, 4 - 55, 5 - 50, 6 - 45, 7 - 40, 8 - 35, 9 - 30, 10 - 25, 11 -
20, 12 - 15, 13 - 12, 14 - 9, 15 - 7, 16 - 5, 17 - 4, 18 - 3, 19 - 2, 20 - 1.
dodatkowo za miejsca na etapach:
1 - 3 pkt., 2 - 2, 3 - 1.
Giro d'Italia i Vuelta a Espana:
klasyfikacja generalna:
1 - 85 pkt., 2 - 65, 3 - 50, 4 - 45, 5 - 40, 6 - 35, 7 - 30, 8 - 26, 9 - 22, 10 - 19, 11 -
16, 12 - 13, 13 - 11, 14 - 9, 15 - 7, 16 - 5, 17 - 4, 18 - 3, 19 - 2, 20 - 1.
dodatkowo za miejsca na etapach:
1 - 3 pkt., 2 - 2, 3 – 1.
Milan-San Remo, Dookoła Flandrii, Paris-Roubaix, Liege-Bastogne-Liege, Tour of Lombardy
(tzw. 'monument' classics) oraz klasyfikacja generalna pozostałych wyścigów etapowych:
1 - 50 pkt., 2 - 40, 3 - 35, 4 - 30, 5 - 25, 6 - 20, 7 - 15, 8 - 10, 9 - 5, 10 - 1.
dodatkowo za wygranie etapu w wyśicgu etapowym: 1 - 1 pkt..
Pozostałe wyścigi klasyczne: 1 - 40 pkt., 2 - 30, 3 - 25, 4 - 20, 5 - 15, 6 - 11, 7 - 7, 8 - 5, 9 - 3, 10 – 1.
Mistrzostwa świata: 1 - 50 pkt., 2 - 40, 3 - 35.

W wyścigach Pro Tour będzie brało udział 19 ekip zwanych Pro Tour Teams. Zespoły te zostały zobowiązane do zaakceptowania tzw. „karty etycznej”, której podstawowym zadaniem jest usankcjonowanie konsekwentnej walki z dopingiem. Zapisy „karty” mówią m.in. o obowiązku zawieszenia zawodnika, gdy próbka A badania antydopingowego wykaże wynik pozytywny oraz zwolnienia, gdy zostanie on potwierdzony analizą próbki B. Drużyny Pro Team mają również wpłacić określone gwarancje bankowe zabezpieczające wypłatę płac zawodników w przypadku kłopotów finansowych grupy. Licencja kwalifikująca grupę do elity ma być docelowo wydawana na 4 lata, jednak w chwili obecnej kilka zespołów nie dopełniło wszystkich formalności i licencje zostały im przyznane na okres krótszy. W każdej z ekip musi się znaleźć 25 zawodników. Kluby, które weszły w skład UCI Pro Tour Teams w 2005 roku to:
DAVITAMON-LOTTO BEL (w 2004 Lotto – Domo)
QUICKSTEP BEL (w 2004 Quickstep -Davitamon)
TEAM CSC DEN
FUNDACION CICLISTA EUSKADI ESP (Euskaltel Euskadi)
ILLES BALEARS ESP
LIBERTY SEGUROS TEAM ESP
SAUNIER DUVAL - PRODIR ESP
BOUYGUES TELECOM FRA (w 2004 Brioches la boulangere)
CREDIT AGRICOLE FRA
COFIDIS, LE CREDIT PAR TELEPHONE FRA
FRANAISE DES JEUX FRA
GEROLSTEINER GER
T-MOBILE TEAM GER
DOMINA VACANZE ITA (w 2004 de Nardi)
FASSA BORTOLO ITA
LAMPRE - CAFFITA ITA (połączone Seaco i Lampre)
LIQUIGAS-BIANCHI ITA (w 2004 Alessio – Bianchi)
RABOBANK NED
DISCOVERY CHANNEL PRO CYCLING TEAM USA (w 2004 US Postal)

Kolarstwo zawodowe to jednak nie tylko dawna I dywizja. Nawet w wielkich tourach często mogliśmy oglądać drużyny z poza elity. Także teraz organizatorzy wyścigów, poza obowiązkowymi 19 zespołami Pro Tour Teams będą mogli, na zasadzie przyznawania „dzikich kart” zaprosić drużyny np. ze swojego kraju. Pozostałe ekipy podzielono na dwie kategorie: Professional oraz Continental Teams, czyli odpowiedniki dotychczasowej II i III dywizji. W skład Professional Teams wejdą takie zespoły jak np. polski Action Ati, hiszpański Comunidad Valenciana (dawne Kelme), francuski Ag2r, Włoski Aqua & Sapone czy belgijski MrBookmaker.com i to właśnie im organizatorzy wyścigów Pro Tour będą mogli przyznawać dzikie karty. Wskazane jest, aby te drużyny stosowały się do „karty etycznej”, jednak nie mają one obowiązku jej sygnowania. Continental teams to pozostałe drużyny, w tym wszystkie polskie, należące dotychczasdo III dywizji (np. DHL Author). Ekipy te będą miały do dyspozycji wiele wyścigów skupionych w UCI Continental Circiuts, cyklach odrębnie punktowanych dla każdego z kontynentów. Imprezy te będą podzielone na trzy kategorie.

Co zatem spowoduje ta reforma? Z pewnością cieszyć powinni się kibice. Dzięki obowiązkowi startu we wszystkich najważniejszych wyścigach możemy się spodziewać pewnego renesansu Giro d'Italia, który w ostatnich sezonach stał się domeną wyłącznie włoskich ekip, w sporej części startowały w nim drużyny II dywizji. Zobligowane do startu we wszystkich trzech wielkich tourach Pro Tour Teams już od ponad roku prowadziły politykę transferową mającą na celu posiadanie w składzie lidera na każdy z największych wyścigów etapowych. Z drugiej strony wspomniane ekipy II dywizji będą miały zdecydowanie rzadsze okazje do kontaktu z najlepszymi na świecie, co prawdopodobnie spowoduje powstanie solidnej, ale bardzo odległej poziomem od elity drugiej ligi. Dla Polaków praktycznie jedyną szansą zmierzenia się z zawodnikami Pro Touru będzie Tour de Pologne. Mamy to szczęście, że nasz narodowy tour, dzięki profesjonalnej organizacji i wieloletnim staraniom szefostwa wyścigu wszedł do pierwszej ligi. Szczęścia takiego nie mieli np. Czesi, których Wyścig Pokoju przez to balansuje na krawędzi upadku, co może doprowadzić czeskie kolarstwo do poważnego kryzysu.

Idea Pro Tour wśród najbardziej zainteresowanych, czyli kolarzy i ich dyrektorów sportowych ma mniej więcej po równo zwolenników jak i przeciwników. Organizatorzy wyścigów bardzo mocno sprzeciwiali się UCI, jednak w końcu ulegli, jednak podstawy porozumienia są na tyle chwiejne, że przyszłość obecnego podziału grup i wyścigów stoi pod poważnym znakiem zapytania. Sezon 2005 będzie więc prawdopodobnie jedyną szansą na dogranie wszystkich szczegółów i zażegnanie konfliktów. Drugiej szansy i tak będące w kryzysie kolarstwo może już nie mieć.
Kalendarz wyścigów Pro Tour:
06.03.05 - 13.03.05 Paris Nice FRA
09.03.05 - 15.03.05 Tirreno Adriatico ITA
19.03.05 - Milano - Sanremo ITA
03.04.05 - Ronde van Vlaanderen BEL
08.04.05 - Vuelta Ciclista al Pais Vasco ESP
06.04.05 - Gent-Wevelgem BEL
10.04.05 - Paris - Roubaix FRA
17.04.05 - 17.04.05 - Amstel Gold Race NED
20.04.05 - La Flèche Wallonne BEL
24.04.05 - Liège - Bastogne - Liège BEL
26.04.05 - 01.05.05 - Tour de Romandie SUI
07.05.05 - 29.05.05 - Giro d'Italia ITA
16.05.05 - 22.05.05 - Volta a Catalunya ESP
05.06.05 - 12.06.05 - Critrium du Dauphin Libr FRA
11.06.05 - 19.06.05 - Tour de Suisse SUI
19.06.05 - Drużynowa jazda na czas (Groningen?) NED
02.07.05 - 24.07.05 - Tour de France FRA
31.07.05 - HEW-Cyclassics-Cup Hamburg GER
03.08.05 - 10.08.05 - Tour of Benelux NED
13.08.05 - Clasica Ciclista San Sebastian ESP
15.08.05 - 23.08.05 - Deutschland Tour GER
27.08.05 - 18.09.05 - Vuelta a España ESP
28.08.05 - GP Ouest France-Plouay FRA
12.09.05 - 18.09.05 Tour de Pologne POL
02.10.05 - Zri Metzgete SUI
09.10.05 - Paris - Tours FRA
15.10.05 - Giro di Lombardia ITA
FOTO: Maciej Łuczycki