UCI zmienia przepisy przełajowe

Zmiany w rozgrywaniu wyścigów już w następnym sezonie

Drukuj

Spore zmiany w przepisach wyścigów przełajowych postanowiła wprowadzić Międzynarodowa Unia Kolarska od następnego sezonu. Największą z nich jest dopuszczenie używania hamulców tarczowych w rowerach przełajowych.<br />

Spore zmiany w przepisach wyścigów przełajowych postanowiła wprowadzić Międzynarodowa Unia Kolarska od następnego sezonu. Największą z nich jest dopuszczenie używania hamulców tarczowych w rowerach przełajowych.
Na posiedzeniu komitetu UCI, władze Unii zatwierdziły zmiany zaproponowane wcześniej przez komisję ds. kolarstwa przełajowego. Najważniejsza z nich to dopuszczenie hamulców tarczowych do użytku podczas najważniejszych wyścigów. Maksymalna dopuszczalna szerokość opon także została zmieniona, z 35 na 33mm.

Kolejne zmiany dotyczą trasy i przeszkód na niej umiejscowionych. Do tej pory na trasie zawodów mogło być maksymalnie sześć przeszkód, teraz przepis ten odnosić się będzie do przeszkód samodzielnie ustawionych przez organizatorów, co może oznaczać zwiększenie liczby przeszkód na całej trasie.

Przeszkody-płotki mogą mieć teraz maksymalnie do 40cm wysokości. Wcześniej ich wysokość była z góry ustalona i wynosiła właśnie 40cm. Ich obniżenie oznacza, że lepsi technicznie kolarze będą mogli je teraz przeskakiwać, zwłaszcza, że Unia zwiększyła też dopuszczalną odległość między nimi do 4-6 metrów. Dopuszczone zostało także tworzenie specjalnych dołów z piachem.

Unia zgodziła się także na wprowadzenie stref bufetowych – gdy temperatura podczas wyścigu przekraczać będzie 20 stopni Celsjusza, po drugim okrążeniu, lecz nie później niż na dwa okrążenia do końca, kolarze będą mogli otrzymywać bidony. Decyzja ta spotka się na pewno z uznaniem kolarzy, którzy nie raz skarżyli się na wcześniejszą decyzję UCI zakazującą żywienia na trasie.

Zostanie wprowadzona także zasada 80%, mówiąca, że kolarz, który traci do lidera więcej niż 80% czasu najlepszego okrążenia [lidera], może zostać zdjęty z trasy. Oznacza to, że sędziowie będą mogli zdejmować kolarzy z trasy zanim ci zostaną zdublowani.

Wszystkie zmiany obowiązywać będą od 1 lipca 2010.

FOTO: www.ispaphoto.be