Przyszłoroczna edycja Giro d’Italia będzie wyjątkowa pod kilkoma względami. Przede wszystkim organizatorzy będą świętować setne urodziny wyścigu i na tę okazję przygotowali naprawdę ciekawą trasę – trasę, która jest bardzo wymagająca i przy tym atrakcyjna dla kolarzy i kibiców. Górskie etapy, z których zawsze słynął włoski wyścig, w przyszłym roku będą jeszcze bardziej widowiskowe i jeszcze trudniejsze, a sporo kilometrów jazdy na czas – w tym czasówka ostatniego dnia w Mediolanie – dopełnią atrakcyjności wyścigu.
W maju przyszłego roku kolarze pokonywać będą najsłynniejsze i najważniejsze włoskie przełęcze, które wiele razy w historii wyścigu miały kluczowe znaczenie dla losów maglia rosa. Po starcie z Sardynii już czwartego dnia wyścigu kolarze wspinać się będą na Etnę, by potem pokonywać jeszcze tak znane podjazdy, jak liczący prawie 30 kilometrów Blockhaus, gdzie w przeszłości triumfował Eddy Merckx, Oropa, gdzie triumf święcił Marco Pantani, a także Passo del Mortirolo, Passo dello Stelvio, Passo Pordoi, Passo Valparola i Passo Gardena, które wiele razy były ozdobą walki o różową koszulkę i tak powinno być też tym razem.
Wyścig rozpocznie się na Sardynii, gdzie przez trzy dni sprinterzy będą mieli okazję by walczyć i wymieniać się maglia rosa. Po dniu transferu na Sycylię, peleton wspinać się będzie na Etnę i już tam po raz pierwszy górale wkroczą do akcji. Stamtąd kierować będą się na północ, a etapy do Messyny, Terme Luigiane, Alberobello i Peschici będą dogodną okazją dla sprinterów i harcowników. Faworyci pierwszy tydzień wyścigu zamkną krótkim, ale intensywnym etapem z metą na Blockhaus, po prawie 30 kilometrach wspinaczki. Po dniu przerwy, przeznaczonym na transfer w głąb kraju, rozgrywana będzie czasówka w Umbrii – równie ważna, co górskie etapy. Aż 39 kilometrów w pofałdowanym terenie może być bardzo ciężkie dla typowych górali, z kolei czasowcom ułatwi zadanie walki o klasyfikację generalną. Od tego momentu już prawie każdy etap będzie bardzo ciężki, ważny i niemalże kluczowy, bo wyścig przekroczy półmetek. Następnego dnia, gdy kolarze kręcić się będą po Toskanii, czeka na nich górski etap, choć jeszcze nie w wysokich górach. Górale chwilę wytchnienia będą mieli następnego dnia, na najdłuższym etapie do Reggio Emilia, którego ostatnich 100 kilometrów jest całkowicie płaskie. Płaski jak stół będzie także 13. etap, z metą w Tortonie, ale już kolejny to wspinaczka na legendarną Oropę, gdzie w 1999 roku Marco Pantani we wspaniałym stylu wrócił na szczyt, tylko po to, by dzień później zostać zdyskwalifikowanym za zbyt wysoki poziom hematokrytu we krwi.
Etap do Bergamo, z płaską końcówką, będzie etapem przybliżającym kolarzy w Dolomity, gdzie już pierwszego dnia po przerwie walczyć będą na królewskim etapie, na którym dwukrotnie peleton pokona podjazd pod Stelvio. Etap z Tirano do Canazei będzie trudniejszy z powodu dystansu (219km), niż pokonywanych podjazdów, natomiast 18. odcinek wyścigu kończyć się będzie kończyć się w Ortisei aż po pięciu wspinaczkach, w tym Passo Pordoi, Passo Valparola i Passo Gardena. Etapy do Piancavallo i Asiago będą ostatnimi górskimi etapami wyścigu, przez co i ostatnią szansą dla górali, choć nie są to na tyle wymagające podjazdy, by odrobić minutowe straty. Kolarze dobrzy na czas dostali jednak prezent od organizatorów – czasówkę w Mediolanie, która zakończy rywalizację w 100. Giro d’Italia. 28 kilometrów jazdy na czas może odmienić jeszcze losy wyścigu, nawet jeśli różnice będą minutowe.
Trasa 100. Giro d’Italia (5-28.05.2017):
(05.05.2017) Etap 1.: Alghero – Olbia, 203 km
(06.05.2017) Etap 2.: Olbia – Tortolì, 208 km
(07.05.2017) Etap 3.: Tortolì – Cagliari, 148 km
(08.05.2017) 1. dzień przerwy
(09.05.2017) Etap 4.: Cefalù – Etna, 180 km
(10.05.2017) Etap 5.: Pedara – Messina, 157 km
(11.05.2017) Etap 6.: Reggio Calabria – Terme Luigiane, 207 km
(12.05.2017) Etap 7.: Castrovillari – Alberobello, 220 km
(13.05.2017) Etap 8.: Molfetta – Peschici, 189 km
(14.05.2017) Etap 9.: Montenero di Bisaccia – Blockhaus 139 km
(15.05.2017) 2. dzień przerwy
(16.05.2017) Etap 10.: Foligno – Montefalco, 39 km (ITT)
(17.05.2017) Etap 11.: Firenze – Bagno di Romagna, 161 km
(18.05.2017) Etap 12.: Forlì – Reggio Emilia, 237 km
(19.05.2017) Etap 13.: Reggio Emilia – Tortona, 162 km
(20.05.2017) Etap 14.: Castellania – Oropa, 131 km
(21.05.2017) Etap 15.: Valdengo – Bergamo, 199 km
(22.05.2017) 3. dzień przerwy
(23.05.2017) Etap 16.: Rovetta – Bormio, 227 km (cima Coppi - Stelvio)
(24.05.2017) Etap 17.: Tirano – Canazei, 219 km
(25.05.2017) Etap 18.: Moena – Ortisei/St. Urlich, 137 km
(26.05.2017) Etap 19.: San Candido/Innichen – Piancavallo, 191 km
(27.05.2017) Etap 20.: Pordenone – Asiago, 190 km
(28.05.2017) Etap 21.: Monza – Milano, 28 km (ITT)
