Shimano we współpracy ze sklepami rowerowymi z całego kraju stworzyło inicjatywę profesjonalnego serwisu rowerowego, który da klientowi usługi na najwyższym poziomie. Pomysł ten zaczerpnięty z Europy Zachodniej w Polsce od kilku lat rozwija się bardzo prężnie. Jak wiadomo filarem Shimano Service Center są mechanicy, którzy muszą znać najnowsze trendy panujące na rynku. Obecna w coraz to większej ilości rowerów elektronika wymaga specjalistycznej wiedzy. Nieumiejętny serwis czy montaż takich podzespołów może skończyć się nie tylko uszkodzeniem roweru, ale również poważnym wypadkiem. Właśnie dlatego Shimano Polska już drugi rok z rzędu postanowiła zorganizować trzydniowe warsztaty, podczas których mechanicy mogli porozmawiać o problemach związanych z komponentami, ale również bliżej przyjrzeć się nowościom na przyszły sezon. Miejscem spotkania ponownie była BGŻ Arena w Pruszkowie, która posiada nie tylko bardzo dobrą infrastrukturę, ale również niepowtarzalny, sportowy klimat.
Produkty na rok 2015
Jednym z bardzo ważnych punktów całej imprezy były prezentacje produktów na przyszły sezon. Przeważnie tego typu wystąpienia kierowano do właścicieli sklepów rowerowych, jednak Shimano uznało, że mechanik również musi zapoznać się z nowinkami jakie pojawią się na półkach sklepowych w przyszłym roku. Dla nas nowe produkty japońskiego giganta nie były tajemnicą, ponieważ już wcześniej pokazano poszczególne grupy w które będą wyposażone rowery na przyszły sezon.
Grupy miejskie: Tutaj przodownikami są grupy Steps i Nexus, które zyskują coraz to większą popularność pośród miejskich rowerzystów. Z roku na rok w tym segmencie rowerów coraz bardziej dominuje elektronika. Steps będący bardzo kompaktową konstrukcją rozwijany był już od 2000 roku. Na temat tej grupy szerzej pisaliśmy już na łamach naszego portalu, wszystkie potrzebne informacje znajdziecie pod tym linkiem.
Szosa: Nowy Dura-Ace 9000 zarówno w wersji elektronicznej jak i mechanicznej przypadł do gustu wielu zwolennikom jazdy na szosie. Podobnie było z nową Ultegrą, która przejęła sporo cech wyższej grupy, również wersja DI2 może się podobać nie tylko ze względu na jakość działania, ale niższą cenę. Poza tymi dwoma grupami dużo emocji wzbudziła nowa 105-tka, która w przyszłym roku wygląda bardzo profesjonalnie, więcej na jej temat znajdziecie tutaj.
MTB: Niewątpliwie największe poruszenie w całym kolarskim świecie wzbudził nowy XTR w wersji elektronicznej. To właśnie na nim Julien Absalon sięgnął po Mistrzostwo Świata w Hafjell. Nowy XTR będzie dostępny dopiero w przyszłym roku, jednak już teraz znamy jego pełną specyfikację. Podczas spotkania w Pruszkowie mechanicy szkolili się jak dostroić nową grupę na potrzeby każdego z rowerzystów. Również montaż nowego XTR-a musi odbyć się bardzo precyzyjnie, bez odpowiedniej wiedzy nie działałby on jak należy.
W segmencie rowerów górskich w przyszłym roku godna uwagi będzie również nowa grupa Alivio przeznaczona dla amatorów. Grupa oferować będzie znakomity stosunek jakości do ceny. Szczegółowe informacje na temat Shimano Alivio znajdziecie w naszym artykule.
Szkolenia i pojedynek mechaników
Serwisanci brali udział w warsztatach dotyczących elektronicznych grup. Mogli oni tutaj poznać nie tylko ich nowe możliwości, ale porozmawiać o problemach z jakimi zmagają się podczas montażu tego typu osprzętu. Ich programowanie również nie należy do najłatwiejszych zadań, szkolenie te miało nakreślić co powinni robić aby cały napęd pracował możliwie jak najbardziej efektywnie.
Shimano Polska dla wszystkich mechaników przybyłych do Pruszkowa przygotowała ciekawy konkurs, w którym mieli okazję pokazać swoje umiejętności. Ich zadaniem było złożenie kompletnego roweru szosowego w jak najkrótszym czasie. W losowo stworzonych grupach znajdowało się 5 osób. Kluczem do zwycięstwa była odpowiednia organizacja i umiejętność współpracy. Mimo, że była to zabawa każdy podszedł do niej bardzo poważnie. Do złożenia mieli oni rower szosowy wyposażony w kompletną grupę Shimano 105 oraz komponenty od Pro. Najlepsza grupa w składzie: Sławomir Zielski, Filip Matoszko, Michał Trzciński, Adam Mróz oraz Karol Szuszkiewicz uporała się z tym zadaniem w niespełna godzinę. Rower tej grupy został złożony szybko oraz solidnie, jakość wykonania miała tutaj bardzo duże znaczenie.
Inne atrakcje
Na mechaników po prezentacjach czekała możliwość przejechania się po BGŻ Arenie. Światowej klasy tor robił wrażenie i możliwość pokonania kilkunastu kółek była z pewnością dużą frajdą. Podczas spotkania można oglądać było treningi topowych polskich torowców. W tych dniach w Pruszkowie pojawił się m.in. Krzysztof Maksel, utalentowany torowiec, który poszczycić się może zwycięstwem w klasyfikacji generalnej Pucharu Świata.
Trzy dni w Pruszkowie były z pewnością bardzo owocne dla każdego z mechaników, ale również dla samej firmy Shimano, której zależy na tym aby jakość usług serwisowych w naszym kraju stale wzrastała. Na temat imprezy kilka słów powiedział Aureliusz Płonka zajmujący się kwestiami technicznymi oraz reklamacjami w Shimano Polska:
Na torze w Pruszkowie jest przede wszystkim fajna atmosfera i nie każdy może to zobaczyć. Z reguły firmy robią spotkania dla właścicieli sklepów przedstawiając nowe produkty czy warunki handlowe. Mechanik natomiast jest szarą eminencją na sklepie i nie bierze udziału w tego typu wydarzeniach. Myślę że docenienie ich w ten sposób wpływa na poziom obsługi, a co za tym idzie zadowolenie ze strony klienta.
Więcej o projekcie Shimano Service Center będziecie mogli przeczytać na stronie Shimano Polska, natomiast sklepy objęte programem znaleźć można w naszym katalogu.