Jamis Exile Sport 29 w terenie

Test roweru hardtail Jamis Exile Sport 29

29-calowe koła znajdziemy już w rowerach z każdego przedziału cenowego. Tym razem wypróbowaliśmy ekonomiczny, ale dość interesujący w swoim segmencie hardatil. Czym charakteryzuje się Jamis Exile Sport 29 i jak sprawdza się w praktyce?

Exile Sport to najniższy twentyniner w aktualnej ofercie Jamisa. Aluminiowy hardatil skierowany jest do początkujących miłośników niezbyt ostrego cross country, którzy chcą wypróbować swoich sił na pierwszym 29-calowcu.
 


Rama
Wykonana ze stopu alu 7005 konstrukcja to rama o geometrii typowej dla całej serii Exile. Dolna rura typu S-oversized została ukształtowana w celu zapewnienia większej sztywności bocznej oraz pewniejszego prowadzenia. Wydłużenie podstawy rury dolnej miało także na celu ustabilizowanie środka ciężkości, przez co pokonywanie zakrętów, pomimo 29-calowych kół, ma być nieco łatwiejsze. Inżynierowie Jamisa w przypadku serii Exile zdecydowali się także na dość ostry sloping rury górnej. Wynika to z chęci obniżenia masy oraz podwyższenia sztywności. Wydaje się jednak, że zapomniano tutaj o istotnym fakcie, jakim jest długość sztycy podsiodłowej, mająca niemniejsze znaczenie w ostatecznym poziomie sztywności roweru. W przypadku Exile Sport wspornik mierzy sobie 400mm. Warto dodać, że dla testera o wzroście 180cm przy rozmiarze ramy 17" maksymalny wysięg sztycy i tak był za niski o ok. 1cm do zapewnienia optymalnej pozycji.



W ramie zastosowano taperowaną główkę sterową 110mm w rozmiarze 1.5 - 1,1/8” oraz wymienny hak przerzutki. Geometria Exile Sport nie została skonstruowana z myślą o szybkiej jeździe. Zajmowana pozycja jest wyprostowana i raczej nie ułatwia mocnego pochylenia się nad kierownicą. Kąt główki sterowej wynosi 72°, co nieco ułatwia skręcanie dużymi kołami, ale 73° rury podsiodłowej skutecznie stabilizują twentyninera. Długość rur łańcuchowych to 450mm, co przy 29" jest zrozumiałe. Baza kół w przypadku ramy 17-calowej to 1086mm, co poprawia stabilizację jazdy, ale oczywiście nie ułatwia szybkich manewrów. Rozwiązaniem dla preferujących bardziej sportową pozycję może być odwrócenie mostka "na minus" oraz wyjęcie podkładek.

(czytaj dalej)

Podobne artykuły