Głównym celem inżynierów Krossa z działu Research & Development było stworzenie funkcjonalnego roweru do MTB. Opracowanie własnego systemu tylnego zawieszenia stanowiło najważniejszy element całego przedsięwzięcia. Trwało ona półtora roku. Po raz pierwszy rodzimy producent przedstawił swój produkt na targach Eurobike 2011 (przełom sierpnia i września) w niemieckim Friedrichshafen. Na krajowym podwórku sprzęt ujrzał światło dzienne podczas targów w Kielcach, gdzie Earth 2.0 otrzymał medal w kategorii "Produkt polski". Zauważony i doceniony przez branżę, w przyszłym sezonie będzie dostępny dla każdego amatora dwóch kółek. Co oferuje Kross i do kogo adresowany jest nowy sprzęt?
Rama
Konstruktorzy zdecydowali się na ramę ze stopu aluminium Super Lite. Odznacza się on relatywnie dużą sztywnością oraz wytrzymałością. W miejscach gdzie rama jest w mniejszym stopniu narażona na działanie sił naprężających materiał jest cieniowany potrójnie. W punktach najbardziej newralgicznych (mufa suportu, główka ramy) stop jest dodatkowo wzmacniany. Ramę wykonano w technologii Hydro-F Tube - jest to metoda kształtowania rur polegająca na wtłaczaniu do ich wnętrza specjalnej cieczy pod odpowiednim ciśnieniem. Dzięki jej zastosowaniu możliwe było obniżenie masy konstrukcji oraz zwiększenie jej wytrzymałości. Smooth Welding pozwoliło na precyzyjne wygładzenie aluminiowych spawów i poprawienie estetycznej strony konstrukcji. Jednocześnie nie wpływa negatywnie na wytrzymałość ramy.
Główka ramy jest zbudowana w technologii T-Head Tube i oparta jest na konstrukcji stożka. Przekrój dolnej części to 1,5", a górnej 1 1/8". Zmienny przekrój główki pozwala na zwiększenie sztywności oraz większą wytrzymałość. Przekłada się to również na precyzję sterowania. Ciekawostką jest również sposób montażu hamulców tarczowych. Dzięki technologii Direct Mount w Earth 2.0 nie jest konieczne używanie dodatkowych elementów montażowych. Korzyści tego systemu to przede wszystkim zwiększenie efektywności hamowania poprzez lepsze odprowadzanie ciepła (zmniejszenie ilości elementów przejmujących energię cieplną oraz zwiększenie przepływu powietrza), a także poprawę precyzji hamowania i obniżenie systemu.
System REVO
System amortyzacji tylnej Revo Virtual Suspension (z amortyzatorem Rock Shox Ario RLR) liczy sobie 100mm skoku i opiera się na tzw. wirtualnym punkcie obrotu. Posiada on standardowe cztery punkty obrotu, ale główną różnicą jest skrócenie dźwigni zawieszenia. Jest ona skonstruowana w ten sposób, że łączy główny trójkąt z tylną częścią ramy. Oś tylnego koła opiera się na wirtualnym punkcie obrotu. Zmienia on swoje miejsce położenia i przemieszcza w zależności od stopnia ugięcia. Dzięki temu system działa niezależnie od pracy napędu. Duża efektywność pedałowania osiągnięta została dzięki systemowi anty-sprężania. W miarę uginania się zawieszenia wydłuża się odległość między osią suportu a osią koła. System krzywek działa w taki sposób, że zawieszenie jest wyizolowane i napęd działa w sposób na tyle niezależny, na ile to możliwe w rowerze full suspension. W efekcie poszczególne nierówności wybierane są w sposób płynny, a bujanie się całości jest zmniejszone. Anty-sprężanie (ruch dolnej krzywki do poziomu) maleje wraz ze zwiększaniem się ugięcia.
Zawieszenie jest stabilne, dzięki czemu straty energii powstałe w wyniku negatywnego uginania są minimalizowane. Opór stawiany w damperze przez uszczelki i hydrauliczne tłumienie jest niwelowany dzięki dużej sile ugięcia działającej nań podczas początkowej fazy pracy. Koło w systemie wirtualnego punktu obrotu porusza się po kształcie jaki ma litera "S". Powoduje to, że niewielkie ugięcia wahacza powodują zwiększenie napięcia łańcucha, co blokuje dalsze uginanie się. Przy większych ugięciach łańcuch jest rozprężany, a skok płynny.
Jeśli chodzi o odchylenie korb podczas pracy amortyzatora, to również w tym aspekcie inżynierzy Krossa pomyśleli o użytkownikach. Przy maksymalnym ugięciu się REVO wynosi ono ok. 11,5 stopnia. Efekt cofania się korby (pedal kick) jest więc zminimalizowany. Podczas pracy w najczęściej wykorzystywanym zakresie (ok. 60% czasu jazdy) odchylenie nie wynosi więcej niż 9 stopni, co jest praktycznie niewyczuwalne w trakcie jazdy. Dodatkową cechą nowego systemu zawieszenia są niewielkie odchylenie zacisku hamulca. Przy maksymalnym ugięciu wynosi ono 8 stopni, co oznacza że zawieszenie nie usztywnia się podczas hamowania.
Całość zawieszenia dopełnia przedni amortyzator Rock Shox Reba RLT Dual Air ze skokiem 100mm. System tłumienia Motion Control DNA zapewnia dobrą jakość pracy oraz wysoką wydajność. Technologia Power Bule zwiększa sztywność widelca podczas dużego ugięcia. Amortyzator posiada także możliwość zdalnego blokowania skoku.
Osprzęt
Rower wyposażony jest w kompletną grupę osprzętu Shimano XT (oprócz przerzutki tylnej - XTR), która zapewnia wysoki komfort pracy oraz trwałość użytkowania. W jej skład wchodzą również koła XT, które przejęły wiele rozwiązań ze swoich droższych odpowiedników. Chodzi m.in. o dodatkowe uszczelnienia piasty czy też aerodynamiczną obręcz z bocznym mocowaniem szprych. Koła dostarczane są z oponami Schwalbe Rocket Ron Evo 26"x2.1" (862g). Są to zwijane opony wykonane z potrójnej mieszanki gumy twardej i miękkiej. Klocki bieżnika rozstawione są dość rzadko i agresywnie.
Napęd to korba XT Hollowtech II z zębatkami 42/32/24T, a kaseta 10-rzędowa o rozstawieniu 11-34T. Ritchey WCS w wersji aluminiowej to marka kierownicy (31,8mm), mostka (31,8mm) oraz wspornika siodła (31,6mm). Stery to aluminiowe VP A45AC2, pół-zintegrowane. Siodełko Fi`zi:k Tundra 2 to nowa wersja znanego modelu wykonana z Mikrotexu (waży 215g).
Prowadzenie
Earth 2.0 to rower przeznaczony głównie do maratonów oraz wyścigów etapowych. Celem producenta było stworzenie maszyny charakteryzującej się dobrą przyczepnością oraz wysokim bezpieczeństwem i komfortem jazdy.
Nisko umieszczony kokpit sprawia, że przednie koło pozostaje stabilne nawet na stromych podjazdach. Zawieszenie tylne pracuje w mniejszym zakresie w czasie jazdy pod górę, aby zapobiec stratom energii. Na zjazdach full płynnie wybiera nierówności, zarówno większe jak i mniejsze. Mocno odczuwalne są jedynie duże kamienie czy korzenie. Earth 2.0 lepiej radzi sobie jednak na szerokich, kamienistych traktach aniżeli ciasnych singletrackach. Jedną z przyczyn zmniejszonej zwrotności jest prosta i wąska kierownica Ritcheya. W tym wypadku lepszym rozwiązaniem wydawać by się mogło zamontowanie wersji giętej. Gwałtowna i agresywna zmiana kierunku jazdy mogła by wówczas stać się łatwiejsza.
Większość testerów bardzo sobie chwali funkcjonowanie zawieszenia REVO. Zgodnie z obietnicami producenta amortyzator wyłapuje większość nierówności, co nie przeszkadza równocześnie w efektywnym pedałowaniu. System anty-sprężania jest funkcjonalny i zawieszenie nie wykonuje dużej pracy podczas mocnego kręcenia – niezależnie czy jest to jazda na wysokiej kadencji w siodełku czy też mocne deptanie w korbach na stojąco.
Jedną z wad roweru wydaje się być masa. 12,3 kg (bez pedałów) to sporo, jak na rower z kategorii RACE PRO dedykowany do maratonów czy wyścigów XC. Nie jest to masa wyścigowa, a roweru za darmo odchudzić się nie da. Jednego jesteśmy pewni - Kross zaprojektował genialnie funkcjonujące zawieszenie, które będzie świetną bazą do rozwoju i poszerzania oferty rowerów typu full. Kto wie może na sezon 2013 zobaczymy lekkiego karbonowego eartha?
Rower Earth 2.0 ma kosztować 9999 zł, a jego niższa wersja Earth 1.0 o dwa tysiące złotych mniej. Obydwa modele będą dostępne już w sezonie 2012.
Cena: 9999,00 PLN
Rama (materiał): Aluminium Super Lite, Amortyzacja Revo Virtual, skok 4"
Rozmiary: S, M, L
Widelec: Rock Shox Reba RL Dual Air (skok 100mm, manetka Poploc)
Tłumik: Rock Shox Ario RLR
Przerzutka przednia: Shimano XT M781 bezpośrednie mocowanie
Przerzutka tylna: Shimano XTR M985
Korba: Shimano XT M780 Hollowtech II 42/32/24T
Środek suportu: Shimano Deore BB70
Kaseta: Shimano XT M771-10 11-34T
Łańcuch: Shimano HG94
Pedały: Alloy VP-519A
Piasta przednia: Shimano XT M785
Piasta tylna: Shimano XT M785
Obręcze: Shimano XT M785
Opony: Schwalbe Rocket Ron Evo 26"x2.1"
Manetki: Shimano XT M780-I, 10 biegów
Dźwignie hamulca: Shimano XT M785
Hamulec przedni: Shimano XT M785 (hydrauliczny, tarcza 160mm)
Hamulec tylny: Shimano XT M785 (hydrauliczny, tarcza 160mm)
Kierownica: Ritchey WCS (Aluminiowa, 31,8mm)
Mostek: Ritchey WCS (Aluminiowy, ahead, 31,8mm)
Stery: VP A45AC2 pół-zintegrowane
Siodełko: Fi'zi:k Tundra 2
Wspornik siodełka: Ritchey WCS (Aluminiowy, 31,6mm)
Fot.: Tomasz Wienskowski, Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.kross.pl








