Mondraker Ventura X Pro

Drukuj

Mondraker powstał jako marka wysoko wyspecjalizowanych rowerów przeznaczonych do bardziej ekstremalnych zastosowań. Kolekcje powiększono o maszyny cross country dopiero kilka lat później.

Mondraker powstał jako marka wysoko wyspecjalizowanych rowerów przeznaczonych do bardziej ekstremalnych zastosowań. Kolekcje powiększono o maszyny cross country dopiero kilka lat później.
Teraz Mondraker może pochwalić się szeroką i interesującą ofertą rowerów przeróżnych kategorii. Wśród nich znajdziemy również hardtaile do XC. W naszym kraju dosiadają ich zawodnicy teamu RMF FM-Adrenaline Mountain Dew.



Wstęp na stronie producenta dotyczący kategorii Sport, w której na pierwszym miejscu uplasował się nasz Ventura X-Pro w wolnym tłumaczeniu brzmi następująco: „Rowery wysokiej jakości, na które nie trzeba wydawać miesięcznej pensji.” Może i nie trzeba, pytanie tylko o jakich pensjach mówimy, bo jeśli o naszych to za Venturę damy co najmniej jedną polską wypłatę.

Ventura X Pro to "entry level" w rodzinie XC. Za trzy „koła” dostajemy dwa koła na solidnej ramie i komponentach średniej klasy. Hydroformowana, aluminiowa rama prezentuje się raczej klasycznie. Trochę inaczej niż zazwyczaj połączono rury. Otóż rurę dolną zespawano z główką (bez udziału rury górnej) którą z kolei połączono z rurą górną. Zdaniem producenta w ten sposób ma być jeszcze sztywniej. Reszta profili nie wyróżnia się nadto i zachowuje proporcje zgodne z niepisanym wzorcem stosowanym w MTB. Kąt 68 stopni czyni z niego sprzęt dość stabilny, w stylu freeridowym. Wiele pojazdów w tym przedziale cenowym zwyczajowo posiada 1-2 stopnie większy kąt.

 



Amortyzator
Rock Shox Dart 2 nie powala swoim działaniem. Przede wszystkim wolne tłumienie odbicia daje się we znaki podczas szybszej jazdy. 120 mm skoku wydaje się dużo jak na XC. Dla porównania Kellys Cool Tool w takiej samej cenie na widelcu Tora również wykorzystuje 120 mm, ale jest też spora grupa rowerów, jak Cannondale SL 3, w którym znajdziemy 100 mm.

 

 

Napęd
Zestawienie komponentów wchodzących w skład napędu stanowi jakąś fantazyjną, eklektyczną mieszankę. Trochę Shimano Alivio, przerzutka tylna Shimano SLX, korba SRAM i suport Truvativ. Miksowanie w tej klasie cenowej nie jest niczym niezwykłym. Wspomniany Cannondale i Kellys korzystają z części Shimano różnych klas oraz innych firm jak łańcuch od KMC, czy kaseta Sunrace. Kompromis musi zostać zachowany. Gdyby producent zdecydował się na montaż komponentów jednej klasy to rower musiałby więcej kosztować i tym samym dla potencjalnego klienta mógłby okazać się mniej atrakcyjny.

 

 

 



Koła
Abyss. Ta nazwa niewiele nam powie. Wyguglowana nie daje znaków życia. Najwyraźniej stworzono ją wyłącznie na potrzeby rowerów Mondraker ze średniej i niższej półki. O częściach też wiemy niewiele, a szkoda. Obręcze zbudowano z aluminium 6061. Piasty pozostaną dla nas wielką niewiadomą. Dwa tygodnie dość intensywnych testów nie spowodowały żadnych niepokojących defektów. Koła toczyły się poprawnie. Opony WTB Mutano mają bieżnik dość dobrze wyeksponowany, dlatego jeśli przyszły nabywca Ventury nie planuje przede wszystkim jeździć w terenie, lepiej niech wymieni je na bardziej uniwersalne. WTB świetnie radzą sobie w błocie i ciężkich warunkach, co okupione jest dość dużymi oporami toczenia.

 

 



Hamulce
Shimano M445 to jedne z najbardziej popularnych hydraulicznych tarczówek w tej klasie cenowej, które znaleźliśmy w wielu konkurencyjnych rowerach. Działają poprawnie i mają bardzo dobrą modulację. Trochę gorzej jest z siłą hamowania - lepszą skuteczność bardziej zaawansowanych hampli można odczuć po dłuższej jeździe.

Kontrola
Abyss - tak jak w przypadku kół, ta tajemnicza marka pojawia się we niemal wszystkich aluminiowych częściach zamontowanych do naszego roweru. Połączenie mostka z kierownicą występuje w standardzie 31.8, które przyjęło się i upowszechniło w rowerach górskich przeznaczonych do najróżniejszych zastosowań. Biała, lekko gięta kierownica ma aż 690 mm szerokości, co wyraźnie wskazuje na kierunek, w którym poszli jego projektanci. Niewątpliwie potwierdza to duże wpływy idei kolarstwa grawitacyjnego. Szeroka kierownica i mniejszy kąt wyprzedzenia widelca dostarczają wrażeń rodem z maszyn DH, ale Ventura nie pretenduje do bycia tak zwanym rowerem ekstremalnym. Siodło jest dość szerokie i przede wszystkim wygodne, naszym zdaniem bardzo trafione do tego roweru.

 

 



Podsumowanie
Dzięki zastosowaniu kilku specyficznych komponentów oraz odpowiedniej geometrii ramy, Ventura różni się nieco od rowerów górskich w swoim przedziale cenowym. Tylna przerzutka SLX zamiast Deore, szeroka, gięta kierownica, 120 mm skoku, grube opony z mocnym bieżnikiem, nisko opadająca rura górna, mniejszy kąt wyprzedzenia widelca – to wszystko sprawia, że nasz pojazd lubi techniczną jazdę i ostry teren.

Firma Mondraker jest o proweniencji ekstremalnej, co widać, słychać i czuć w naszym rowerze, który w założeniu ma być ekonomicznym „ścieżkowcem”. Tylko w ten sposób możemy tłumaczyć powiększony skok widelca, szeroką kierownicę i nieco bardziej „zrelaksowaną" geometrię. Dlatego Ventura nie zadowoli osób szukających dla siebie roweru XC za rozsądne pieniądze, ale miłośników enduro już jak najbardziej. Bogata kolekcja rowerów różnego typu oraz sponsorowanie przez polskiego dystrybutora zespołu składającego się zarówno z zawodników DH i XC świadczy o dużych możliwościach i ambicjach producenta z Hiszpanii.

Cena: 2990,00 PLN
Waga: 13,6kg (M)
Rama (materiał): Ventura X Spin SL Hydroformowana, aluminiowa
Rozmiary: M / L / XL
Widelec: Rock Shox Dart 2 TK Coil 120mm

Napęd:
Przerzutka przednia: Shimano Alivio FD-M440
Przerzutka tylna: Shimano SLX RD-M663 SGS 10s
Korba: Sram S600 3.0 44/32/22T
Środek suportu: Truvativ PowerSpiline
Kaseta: Sram PG-950 11-32T 9s
Łańcuch: Shimano CN-HG53 9s
Pedały: HTI-A62

Koła:
Piasta przednia: Abyss Disc Qr
Piasta tylna: Abyss Disc Qr
Obręcze: Abyss
Opony: WTB Mutano 2.10

Kontrola:
Manetki: Shimano Alivio SL-M430
Dźwignie hamulca: Shimano M445
Hamulec przedni: Shimano M445 Hydrauliczne, tarcze 180mm
Hamulec tylny: Shimano M445 Hydrauliczne, tarcze 160mm
Kierownica: Abyss Low Rise 31.8 690mm
Mostek: Abyss AM 31.8mm 90/100mm
Stery: FSA ZS-4D 1-1/8" Zintegrowane
Siodełko: Mondraker Ventura X-Pro custom design
Wspornik siodełka: Abyss I 350mm x 31.6mm 350mm


Dystrybutor: www.mondraker.pl

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj