Zero Pivot Construction
Konstrukcja Zero pivot mówi wszystko. Minimalizm w całej okazałości. Cannondale jest dumny z braku zbędnych tulei i łożysk dodających rowerowi masy. Zamiast tego prosta konstrukcja progresywnego skoku zawieszenia 80 mm.
System Integration
Producent słynie nie tylko z rowerów, ale też z grupy komponentów mniej lub bardziej zaawansowanych technicznie, ale zawsze własnych i oryginalnych. Te wszystkie komponenty wraz z rama tworzą zintegrowany system (System Integration), dzięki któremu Cannondale przedstawia się światu – i bardzo słusznie zresztą – jako firma innowacyjna oraz wyjątkowa, wyróżniająca się na tle szarej, rowerowej masy. Pod hasłem system Integration kryją się takie części jak rama, widelec Lefty z mostkiem oraz korbowód Hollowgram z wielotrybem BB30.
Ballistec Carbon
Ramy ochrzczone tą nazwa w wielkim skrócie mają być superwytrzymałe i superlekkie, przy których konkurencja wysiada. Z tą wytrzymałością wierzymy na słowo – wszak nie było nam dane zbyt długo testować sprzętu. W kwestii wagi liczby mówią same za siebie. Rama w rozmiarze S z widelcem HeadShok Lefty Speed Carbon XLR waży 1580 g. Mimo nafaszerowania roweru highendowymi wypustami, fama pozostaje dość klasyczna. Kształt rur przedniego trójkąta jest owalny; brak też umieszczenia wyraźnie większej ilości materiału w miejscu łączenia rur (główka, suport). Pewną „ekstrawagancję” stanowią jedynie mocno spłaszczone rury tylnego trójkąta.
Kokpit
Kierownica posiada 600 mm szerokości, jednak szerokie chwyty oraz mocowania na manetki i dźwignie zajmują na tyle dużo miejsca, że nie mamy szans na dodatkową rozbudowę kokpitu. Jeśli więc ktoś planuje zaopatrzyć się w licznik, pulsometr, nawigację i oświetlenie, będzie musiał z czegoś zrezygnować. Zwłaszcza, jeśli pokusi się jeszcze o rogi. Mostek będący częścią składową amortyzatora prezentuje się mało okazale. To zwykły monolityczny klocek z wyciętym „C” na środku. W poprzednich testach Cannondale mieliśmy już okazję podotykać przyjemnych chwytów – gładkich, ale dobrze trzymających dłoni i imitujących eleganckie, skórzane wyroby a'la Brooks. Chwyty przytwierdzone są do kierownicy za pomocą aluminiowej obejmy znajdującej się w części wewnętrznej.
Headshok
O widelcu nie możemy powiedzieć niczego złego, a skoro tak to wypada opisać jego działanie w samych superlatywach. 3 razy „S”: supersztywny, superczuły i superlekki. Nierówności połyka precyzyjnie i pewnie nie zawracając sobie głowy (pardon, tłumika) takimi drobiazgami jak niska temperatura, czy wilgoć na zewnątrz. Blokada skoku Rock Shoxa w stanowi alternatywę dla Foxa, którego poplock działa bardzo przyjemnie. W sumie to dziwne, że firma sięgnęła po manetkę innej (konkurencyjnej) firmy nie decydując się tworzyć kompletnego produktu z blokadą skoku na kierownicy pod własnym szyldem, która z oczywistych powodów jest lepsza od klasycznego dla Headshoka (rozwiązania z dużym pokrętłem na wsporniku kierownicy). Przycisk blokady sprawia wrażenie pancernego i odpornego na warunki zewnętrzne dzięki bardzo dobrze uszczelnionymi gumowanym osłonom. Przycisk wciśnięty na głębokość ok. 1,5 cm dający uczucie mechanizmu hydraulicznego skutecznie blokuje widelec. By zwolnić blokadę, wystarczy przycisk nacisnąć ponownie kciukiem – dodajmy, że błyskawicznie i wygodnie.
Hamulce i napęd
Dźwignie hamulcowe początkowo zaskoczyły nas dość wyraźnym oporem. Nie było to wrażenie, że trzeba włożyć bardzo dużo energii, by zacisnąć klamkę. Mogłoby się wydawać, że od produktu będącego topem nad topami należy oczekiwać zerowego tarcia, a dźwignię wystarczyłoby obsłużyć najmniejszym palcem, jednak jest zupełnie inaczej. Ten wyraźny (ale nie dokuczliwy) opór świetnie ułatwia modulację. Powiedzmy to wyraźnie: SRAM XX jest jednym z najlepszych hamulców na rynku zarówno ze względu na swoją moc, jak i modulację właśnie. Koła nie blokowały się i nie wpadały niepotrzebnie w poślizg. Nie, nie chcemy powiedzieć, że dobre hamulce to takie, których dźwignie wymagają siły herosa, by zadziałały. Idzie o to, że pozwalają odpowiednio dozować moc.
Płynność zmian biegów jest właściwie poza dyskusją. Sprawdziły się wspaniale w dość ciężkich, bo mroźnych warunkach, kiedy to temperatura znacznie spowalnia ich działanie. Zresztą, biegi da się wyregulować szybko i idealnie za pomocą śrub w przerzutce lub pokrętłami przy manetkach. Korby Hollowgram są bardziej spłaszczone i szersze od tego, do czego zdążyli przyzwyczaić nas konkurenci (zwłaszcza Shimano).
Koła
W większości rowerów z najwyższej półki, jeśli dochodzi do zabiegów mających na celu nie odstraszyć potencjalnych klientów ceną, producenci decydują się na tańsze koła. Ale nie w przypadku naszego Scalpela. Karbonowe kółka od DT w połączeniu z piastami XRC toczą się wyśmienicie. Opony bezdętkowe (a jakże) posiadają drobne i regularne klocki na całej szerokości, jednak te na środku są niższe, jakby wytarte. Dzięki temu zabiegowi opony równomiernie dotykają podłoża (na całej swojej szerokości, a nie tylko na środku) i świetnie sobie radzą na zakrętach.
Jazda
Jak może wyglądać jazda na podwójnie amortyzowanym rowerze górskim złożonym na komponentach najwyższej klasy, którego waga nie przekracza 10 kg (dokładnie 9.8 na naszej wadze). Odpowiedź może być jedna: wspaniale!
Nie chce bujać się na podjazdach, za to w dół, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, zawieszenie uaktywnia się skutecznie amortyzując przeszkody wszelakiej wielkości. Jedyne, do czego możemy się przyczepić to niedosyt spowodowany brakiem możliwości dłuższego i intensywnego testowania tego fantastycznego pojazdu.
Cena: 33999,00 PLN
Rama (materiał): Scalpel BallisTec Hi-MOD full carbon 80 mm Zero Pivot SAVE BB30
Widelec: Lefty Speed Carbon XLR, 100 mm, OPI, Solo Air
Tłumik: RockShox Monarch RT3 custom tune
Przerzutka przednia: SRAM XX
Przerzutka tylna: SRAM XX
Korba: Cannondale Si Hollowgram SL BB30 dla SRAM XX 39/26t
Środek suportu: Cannondale Si BB30 Ceramic
Kaseta: SRAM XX 11-36t 10sp
Łańcuch: KMC X10SL CP
Piasta przednia: DT Swiss XCR 1.2
Piasta tylna: DT Swiss XCR 1.2
Obręcze: DT Swiss XCR 1.2 carbon
Opony: Schwalbe Furious Fred Pace Star 26 x 2.0 Tubeless Ready
Manetki: SRAM XX + Matchmaker
Dźwignie hamulca: SRAM XX
Hamulec przedni: SRAM XX
Hamulec tylny: SRAM XX
Kierownica: FSA K-Force Flat 600 mm Nano
Mostek: Cannondale OPI regulowany
Stery: Cannondale Si HeadShok
Siodełko: Fizik Antares carbon
Wspornik siodełka: FSA K-Force Light 31.6 mm 25 mm
Dystrybutor: www.grupapgr.pl