Medano faktycznie stanowi markę rowerów stylowych, gdzie obok takich cech, jak funkcjonalność czy technologia, równie ważny jest design oraz unikalny dobór komponentów. To właśnie mieszanie części pochodzących z różnych kategorii rowerów tworzy świeże spojrzenie na dość prosty i klasyczny pojazd, jakim przecież jest rower. Tarcze hamulcowe i sztywny widelec. Szosowe opony i przerzutki MTB. Owijka na prostą kierownicę. Te zabiegi, mające na celu łączenie komponentów należących do różnych rowerowych światów, nie tylko nadają oryginalności, ale kryją za sobą... przesłanie. Jakie?
Łamanie stereotypów w sposobie doboru części jest jak łamanie konwenansów i wybór alternatywnego sposobu na życie. Z jednej strony stanie w korkach i stres, z drugiej wolność i rower. Z jednej strony nabijanie kasy koncernom paliwowym – z drugiej pokazywanie im środkowego palca. Z jednej strony podążanie utartymi drogami – z drugiej wybór własnych ścieżek.
Medano, tak jak jego właściciel, ma być inny – trochę zbuntowany, trochę kontestujący rzeczywistość. „(...) to wyjątkowa kolekcja rowerów zrodzona z potrzeby kreacji modeli niezwykłych w ich codziennym użytkowaniu. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom odbiorców podążających śladami najnowszych trendów, powstały modele wyróżniające się na tle urbanistycznej przestrzeni miasta.” Kupujecie to?
Miasto, zgiełk i kręte ulice to naturalne środowisko Vanity Vt.3. Na rurze głównej z łatwością dostrzeżemy grafikę przywołującą na myśl schemat rozkładu jazdy tramwajów lub metra. Zaznaczone „przystanki” na drodze do Medano to Wieluń, Łódź, Restaurant, Cycling, Golf, Bowling, Pub. Historia firmy i miejsca docelowe rowerzysty w jednym.
Pomalowano go na biało, ale pojazd ma niewiele wspólnego z kolorem niewinności. Jej kształt, geometria i wzmocnienia z innym osprzętem plasowałyby ją w kategorii MTB enduro. Wystarczy spojrzeć na hydroformowane wzmocnienia w miejscu łączenia główki czy masywne rury tylnego trójkąta. Łączenie rur wygląda na surowe i proste ze swoimi widocznymi spawami. Rama ma być sztywna i mocna, a nie wymuskana i nieznośnie wycieniowana. Mimo to nie brakuje jej elegancji, a stylizacji tej można dać się uwieść. Można też wybrać wersję ciemnoniebieską z białym widelcem.
Wolelibyśmy pojazd zupełnie „pojechany”, czyli połączenie sztywnego widelca z hamulcem tarczowym o powiększonej średnicy. Niestety ta opcja zarezerwowana jest dla wyższego modelu Vt.5. Testowana przez nas wersja posiada klasyczne hamulce szczękowe oraz widelec trekkingowy z lockoutem. Praktyczny na wielkie krawężniki, choć mało oryginalny. Pasowałby tu na przykład Headshok.
27-biegowy napęd roweru został mocno wymieszany. „Najmocniejszym” komponentem jest tylna przerzutka Shimano Deore. Hamulce Promax wyglądają bardzo porządnie, a duża dźwignia hamulcowa pozwala operować nawet 4 palcami. Zarówno napęd jak i hamulce po wyciągnięciu roweru z kartonu nie wymagały praktycznie żadnych regulacji, a to nie zdarza się często. Za dbałość o detale należy się wielki plus! Małe i wygodne pedały bardzo dobrze spełniały swoją funkcję i jeśli ktoś nie zamierza od razu przełożyć zatrzasków, nie trzeba się ich pozbywać.
Kokpit to mieszanka klasyki MTB z szosowym akcentem. Prosty mostek Uno wznosi się pod niewielkim kątem, na oko 15, 20 stopni. Prosta jak drut kierownica MTB wydaje się w tym rowerze dobrym rozwiązaniem, jednak miejska jazda „na styk” wymagałaby kierownicy węższej. Gripy zamiast chropowatej powłoki składają się z gumowanej owijki w kolorze białym. Nie wiemy, jak to rozwiązanie sprawuje się na dłuższą metę, ale trudno znaleźć materiał, który by lepiej trzymał się dłoni. Oczywiście dłoni w rękawiczkach, których wewnętrzną cześć pokrywa gumowy panel. Wówczas nie ma szans na przypadkowe odklejenie się od kierownicy.
Koła, a konkretnie opony są czynnikiem determinującym przeznaczenie tego roweru. Gdyby wstawiono do niego trekkingowe gumy z pełnym bieżnikiem lub nawet semislick goły na środku, Medano zamieniłby się w zwykły pojazd na pograniczu MTB i trekkingu. Natomiast łyse jak Kojak opony Schwalbe czynią z Vanity Vt.3 miejskiego wojownika-ekscentryka.
Podobnie jest z San Marco Ponza Power. Żadna tam żelowa obciachowa kanapa, ale sportowe siodełko z widocznym logo, które ma zachęcać swojego właściciela do szybkiego kręcenia pedałami po ulicach miasta.
Jazda na Medano jest jak jedzenie lodów gałkowych o rożnych smakach w jednym wafelku. Smaki możesz łączyć lub każdą kulkę zjeść osobno. Z jednej strony niskie opory toczenia i niezłe przyśpieszenie na dużych, szosowych kołach. Z drugiej dość spory ciężar i wyłapywanie większych nierówności na dziurawym asfalcie i krawężnikach. Z trzeciej racingowa geometria i pochylona pozycja zbliżona do XC. Z każdego z tych stylów Medano czerpie coś dla siebie. Najważniejsze, że pojazd jest mocny, zwarty i skrętny. Nie radzimy natomiast podróżować nim po szutrowych drogach i mocno dziurawej nawierzchni. Ze względu na opony wszelki teren jest niewskazany, a o przebicie dętki bardzo łatwo.
Oferta Medano jest ciekawa i zgodna z obowiązującymi trendami. Cieszy fakt, że „dizajnerskie” produkty powstają w Polsce i nie mamy się czego wstydzić jeśli chodzi o odważne i oryginalne podejście do kwestii projektowania tak (zdawałoby się) „oklepanego” pojazdu, jakim jest rower. Warto zatem spróbować czasem czegoś nowego, by w miarę potrzeb ewentualnie modyfikować komponenty.
Informacje ogólne:
Cena: 2199,00 PLN
Rama (materiał): PMT Urban Vanity Vt.3
Widelec: Suntour SF10-NCX-D LITE 700C; blokada; skok: 50MM
Napęd:
Przerzutka przednia: Shimano IFDM590X6
Przerzutka tylna: Shimano KRDM591SGSL Deore
Korba: Shimano AFCM4428C422CL
Środek suportu: Shimano ABBES25EB13
Kaseta: Shimano CSHG50-9
Łańcuch: Shimano HG-53
Pedały: Wellgo C089
Koła:
Piasta przednia: Shimano EHBM590BL 32H Deore
Piasta tylna: Shimano AFHM590BZAL 32H Deore
Obręcze: Alex Rims DA22 ; 622X14 ; 32H
Opony: Schwalbe Kojak 700x35c
Kontrola:
Manetki: Shimano ISLR440PALN
Dźwignie hamulca: Shimano ABLR550LL + ABLR550RL
Hamulec przedni: Promax MV85
Hamulec tylny: Promax MV85
Kierownica: Kalloy/UNO AL001E; 620MM
Mostek: Kalloy/UNO AS-008 ; 110MM
Stery: VP Components VP-A41AC
Siodełko: San Marco Ponza Power
Wspornik siodełka: Kalloy/UNO SP248D ; 27,2X350MM
Producent: www.medanobikes.com
Dystrybutor: www.zasada-rowery.pl