Test: Crossowy Unibike Viper (2019)

Sprawdzamy rower crossowy Unibike Viper!

Drukuj
Viper nie boi się zarówno asfaltu, jak i polnych dróg i leśnych ścieżek. Jan Piątkiewicz

Rowery crossowe to temat, który często jest zaniedbywany przez rowerowe media. O tym, jak bardzo ten segment rowerów jest popularny wśród klientów najlepiej świadczy sprzedaż rowerów takich, jak testowany przez nas Unibike Viper.

Galeria
Galeria: Rower crossowy Unibike Viper Zobacz pełną galerię

Zajmując się rowerami często za bardzo skupiamy się na sporcie i najnowszych technologiach zapominając o tym, że potrzeby i zainteresowania "zwykłego" rowerzysty często idą w inną stronę. W końcu jeżdżąc rowerem rekreacyjnie nie interesuje nas to, ile wattów na godzinę pozwoli nam zaoszczędzić aerodynamiczna sztyca, a raczej skupiamy się na tym czy rower, który chcemy kupić jest wszechstronny, bezawaryjny i komfortowy.

Kiedy popatrzymy na statystyki sprzedaży rowerów w Polsce to okazuje się, że to właśnie rowery crossowe idealnie realizują potrzeby bardzo dużej części rowerzystów. Doskonale łączą cechy modeli górskich i szosowych, oferując komfort, możliwość jazdy po praktycznie każdej trasie, a także zdroworozsądkowy stosunek ceny do jakości. Jednak rower crossowy rowerowi crossowemu nierówny i są w tym segmencie prawdziwe bestsellery - takie, jak Unibike Viper.

Słuchając głosu klientów

Patrząc na ofertę polskiej marki Unibike łatwo zauważyć, iż producent ten znalazł klucz do serca rowerzystów w naszym kraju. Z roku na rok udoskonala swoje rowery, unikając rewolucji i szokujących rozwiązań. Marka skupia się przede wszystkim na rowerach rekreacyjnych - bardzo duży nacisk przykłada do produkcji choćby modeli rowerów crossowych i trekkingowych, jednak od jakiegoś czasu oferuje także np. szosowego Neona czy bardziej zaawansowane elektryki. Wszystkie propozycje Unibike łączy  stonowany wygląd, brak kontrowersyjnych rozwiązań, a także korzystanie ze sprawdzonych i cenionych producentów części i akcesoriów. Większość Unibike'ów słynie też z wzorowego stosunku ceny do jakości zastosowanych podzespołów.

Unibike Viper - z czym to się je?

Kiedy przyjrzymy się bliżej modelowi Viper odniesiemy wrażenie, jakby rower ten powstał w wyniku skonfrontowania oczekiwań tysięcy rowerzystów i syntezy wielu modeli rowerów crossowych na rynku. Priorytetem ma tu być komfort, prosta i elegancka szata graficzna, trwałość i uniwersalność.

Zacznijmy od ramy. Jest oczywiście aluminiowa i zaprojektowana tak, aby umożliwić zajmowanie wyprostowanej pozycji za kierownicą. Efekt ten dodatkowo zwiększa zastosowanie regulowanego wspornika kierownicy o dużym zakresie wychylenia, a także komfortowego siodła i ergonomicznych chwytów kierownicy. W efekcie możemy na tym rowerze siedzieć prosto, nie obciążać przedramion i zachowywać bardzo dobre pole widzenia na drogę. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób podróżujących rowerem np. do szkoły i pracy, czy jeżdżących po ścieżkach rowerowych i w ruchu miejskim. 

Rama modelu Viper jest wykonana bardzo precyzyjnie i schludne. Estetyczne spawy, mocowania do dwóch koszyków na bidon, mocowanie bagażnika i błotników, zintegrowane gniazdo na podpórkę - nie zapomniano tu dosłownie o niczym. Obydwie dostępne wersje kolorystyczne są stonowane i nie wyróżniają się w tłumie - jednak nie potrzeba zbytnio dużego doświadczenia, żeby zauważyć, iż rower ten wyróżnia się jakością wykończenia.

 

 

 

 

 

 

Wyposażenie

Unibike jak ognia unika korzystania z komponentów niewiadomego pochodzenia. Na pokładzie Vipera każda część pochodzi od sprawdzonego dostawcy - opony Schwalbe (a nawet dętki od tego producenta!), piasty Shimano Alivio, stery FSA, wsporniki ZOOM i Satori, siodło Lookin, podpórka Standwell. Taka dbałość o szczegóły procentuje po czasie - klienci cenią sobie rowery Unibike za to, że mogą na nie liczyć przez długi czas, a w razie np. mechanicznego uszkodzenia któregoś elementu można go bez problemu kupić, bez doktoryzowania się nad tym, kto go wyprodukował i co będzie pasować w jego miejsce.

W modelu Viper postawiono na napęd Shimano z tylną przerzutką Deore (już z odłączanym sprzęgłem) w konfiguracji 3x10. Zapewnia to bardzo duży zakres dostępnych biegów w każdych warunkach. Uniwersalności roweru sprzyjają też opony Schwalbe Smart Sam o szerokości 1.60 o drobnym, ale jednak wyraźnym bieżniku. To w końcu węższa wersja popularnej opony maratonowej, która bardzo dobrze sprawdza się na szutrach i leśnych ścieżkach, a przy tym nie męczy na asfalcie i drogach utwardzanych.

 

 
 

 

 

Warto zwrócić uwagę również na bardzo mocne hamulce Shimano Deore MT500, prawdziwy ewenement w tej klasie. Gwarantują siłę hamowania, która wystarczyłaby do zatrzymywania niejednego roweru MTB. W rowerze crossowym to prawdziwa rewelacja i ogromny margines bezpieczeństwa przy każdym hamowaniu. 

Tak skonfigurowany rower producent wycenia na 2999 złotych. Jest dostępna również wersja z ramą damską.

 

 

 

 

Radość z jazdy bez rozpraszania

Wiecie co najbardziej nam się spodobało podczas jazdy na Unibike Viper? To, że rower ten pozwala w pełni skupić się na przyjemności z jazdy, bo po prostu każda jego część i element działają dokładnie tak, jak powinny i są tam, gdzie chcielibyśmy je znaleźć. Mocne hamowanie? Nie ma sprawy, hamulce Deore oferują rewelacyjną modulację i siłę hamowania. Wjeżdżamy na szuter? Super, opony Schwalbe Smart Sam bardzo dobrze radzą sobie z luźną nawierzchnią, odczuwalnie lepiej niz wiele "asfaltowych" modeli opon stosowanych w rowerach crossowych. Dojazd do pracy bez spodenek z pieluchą? Żelowe siodło Lookin nie męczy, zwłaszcza w połączeniu z amortyzowaną sztycą. Chcemy odstawić rower, a pod ręką nie ma żadnej ściany? Jest pewna, stabilna podpórka z regulacją. To wszystko wydaje się tak prozaiczne, ale jeśli chcemy po prostu roweru do jazdy, to Viper daje nam wszystko to, czego można by od tego typu roweru oczekiwać i zawsze pozostaje zapas możliwości.

 

 
 

 

 

Bardzo lubimy tego typu recenzje w przypadku których naprawdę ciężko się do czegokolwiek przyczepić. Nawet porównując Vipera do innych modeli rowerów crossowych dostępnych na rynku, łatwo zauważyć, iż również stosunek ceny do jakości jest tu na satysfakcjonuącym poziomie. Napęd z tylną przerzutką Deore oferuje aż 30 biegów - aż nadto, nawet jeśli chcielibyśmy pobawić się w turystykę z bagażnikiem i dużym obciążeniem. Dzięki odłączanemu sprzęgłu także podczas jazdy po dziurach praca napędu jest cicha i stabilna, a ryzyko spadania łańcucha minimalne.

 

 

 

Amortyzator przedni SR Suntour NVX wyposażono w blokadę skoku obsługiwaną z manetki. Całość działa poprawnie i w zupełności wystarczy na początek, jednak wyobrażamy sobie, o ile jeszcze mógłby wzrosnąć komfort jazdy i pewność prowadzenia z dobrym widelcem powietrznym. Jest to pomysł na modyfikacje tego roweru w przyszłości - jednak biorąc pod uwagę wysoką jakość pozostałych elementów roweru i jego generalne "dopasienie", a także wynikający z tego potencjalny brak wydatków na naprawy i modyfikacje, łatwo będzie odłożyć kwotę na widelec ze sprężyną powietrzną.

 

 
 

 

Kupując tego typu rower warto również zastanowić się, czy po czasie nie uda nam się wypracować idealnej pozycji za kierownicą, która nie będzie wymagała dalszej regulacji mostkiem. W takiej sytuacji lepiej wspornik wymienić na sztywny, który zminimalizuje ryzyko pojawienia się luzów po większym przebiegu.

Podsumowanie

Unibike Viper to bez wątpienia jeden z najmocniejszych graczy w swoim segmencie. Trudno jest nam wyobrazić sobie rower w tym typie, który mógłby spełniać swoje zadanie lepiej. Nie jesteśmy w tej ocenie jedyni - najlepiej świadczy o tym fakt, jak trudno jest kolejne modele Unibike dostać w sklepach rowerowych pod koniec roku.

 

Unibike VIPER

Unibike VIPER
  • CENA 2999.00 PLN
  • RAMA ALUMINIUM 6061-T6
  • WIDELEC SR SUNTOUR NVX
  • SKOK WIDELCA 70 mm
  • GRUPA OSPRZĘTU SHIMANO DEORE
  • PRZERZUTKA PRZEDNIA SHIMANO DEORE T6000-L
  • PRZERZUTKA TYLNA SHIMANO DEORE M6000 SHADOW
  • ILOŚĆ BLATÓW I KORONEK '3x10
  • MECHANIZM KORBOWY SHIMANO T521 / 48X36X26T
  • SUPORT SHIMANO OCTALINK ES300
  • KASETA SHIMANO DEORE HG50-10
  • ŁAŃCUCH KMC X10
  • PEDAŁY KMC X10
  • ROZMIAR KÓŁ 28" (700C)
  • OBRĘCZE STARS / DISC / CZARNE
  • OPONY SCHWALBE SMART SAM / ACTIVE / 28X1.60
  • SZPRYCHY SAPIM LEADER / NIERDZEWNE / CZARNE
  • MANETKI (I-SPEC II)/MT500 (SERVO WAVEACTION)
  • DŹWIGNIE HAMULCA SHIMANO DEORE MT500
  • HAMULCE SHIMANO DEORE MT500
  • TYP HAMULCÓW Tarczowe hydr.
  • KIEROWNICA ZOOM / RISER / 31.8MM
  • CHWYTY RASSO
  • MOSTEK UNO UP / REGULOWANY / 31.8MM
  • STERY NO.10 / 1-1/8"
  • SIODEŁKO LOOKIN ATHLETIC CLASSIC / ROYAL GEL
  • WSPORNIK SIODEŁKA SATORI HARMONY / AMORTYZOWANY
  • WYPOSAŻENIE DODATKOWE NÓŻKA STANDWELL / ALU / REGULOWANA
Cross Unibike GDZIE KUPIĆ

 

Strona producenta: www.unibike.pl