Marki KROSS nie trzeba przedstawiać już żadnemu miłośnikowi dwóch kółek w Polsce. Powiemy więcej: firma z Przasnysza przestała być także anonimowa na arenie międzynarodowej i śmiemy twierdzić, że z każdym dniem jej pozycja wśród uznanych marek się umacnia. W jaki sposób KROSS ze znanej tylko na krajowym podwórku marki zagościł na światowych salonach? Bez kompleksów pukając w drzwi z tabliczką: UCI Elite MTB Team.
Wielką zasługę w wypłynięciu marki KROSS na szerokie wody ma oczywiście osoba Mai Włoszczowskiej, która w 2015 roku zasiliła skład ekipy KROSS Racing Team. W sezonie 2016 KROSS poszedł o krok dalej, a do ekipy dołączył jeden z czołowych zawodników XC na świecie, czyli Szwajcar Fabian Giger. Dzięki tym dwóm nazwiskom hardtaile firmy KROSS zaczęły regularnie meldować się w czołówce najważniejszych wyścigów na świecie, czego dobitny dowód zobaczyliśmy podczas dopiero co zakończonych Mistrzostw Europy w Szwecji: Maja Włoszczowska zajęła tam 4. miejsce, a Fabian Giger wywalczył srebrny medal, ustępując jedynie… Julienowi Absalonowi. Giger i jego KROSS tuż za Absalonem – brzmi fajnie co?
Sezon 2016 jest rzecz jasna wyjątkowy ze względu na sierpniowy wyścig XC w Rio, gdzie KROSS z Mają i Fabianem w składzie chce walczyć o medale – a to już jest naprawdę coś gigantycznego. Sukcesy polskiej firmy i naszych zawodników sprawiają jednocześnie, że wiele kibiców chce utożsamiać się z tym, co aktualnie tworzy polski producent. Z tych dwóch powodów KROSS postanowił dać kibicom coś wyjątkowego – limitowaną edycję roweru KROSS Level B8 Rio, który względem standardowego modelu zyskał nie tylko specjalne malowanie, nawiązujące do brazylijskiej egzotyki, ale i otrzymał kilka istotnych modyfikacji w kwestii wyposażenia.
Rama
Najważniejszym elementem Levela B8 Rio jest rzecz jasna rama, która jak przystało na edycję limitowaną, otrzymała wyjątkowy design. Czarno-białe malowanie zostało tu bowiem w kilku miejscach dopełnione przez różnokolorowe akcenty, których barwy zdecydowanie nawiązują do bogatej, żywej kolorystyki egzotycznej Brazylii. Malowanie zostało dopracowane do tego stopnia, że w tylnym trójkącie od strony wewnętrznej znaleźć możemy dwa egzotyczne ptaki – kryje się tam papuga i pelikan – naszym zdaniem bardzo fajny, ciekawy i świeży pomysł, który ze smakiem urozmaica wygląd modelu Level B8.
Level B8 Rio oparty jest o aluminiową ramę UltraLite i jak sama nazwa wskazuje, rama została odchudzona tam, gdzie to tylko było możliwe. Wszelkie spawy wykonane są z dużą precyzją i starannością, a w niektórych miejscach są ładnie wygładzone. Pomimo tego, że Level B8 Rio nie jest karbonowym hardtailem, wyposażony on został we wszelkie rozwiązania konstrukcyjne znane z najlepszych rowerów do ścigania: mamy więc stożkową główkę ramy (swoją drogą w przyjemnym dla oka kształcie) i węzeł suportu skonstruowany tak, by dostarczył jak największej dozy sztywności (mamy tu suport typu press fit). Przede wszystkim cieszą nas sztywne osie zarówno w widelcu (15 mm), jak i w tylnym trójkącie (12 mm)!
Geometria Levela B8 Rio nie uległa zmianom względem swojego starszego rodzeństwa z serii Level – mamy te same kąty (71,5 stopnia dla główki ramy i 73,5 stopnia dla podsiodłówki), długą rurę górną roweru i ekstremalnie krótki ogon (chainstay mierzy 438 mm!).
Wyposażenie
KROSS zaczynając specyfikowanie swojego limitowanego Rio postawił sobie jasny cel – niech jego przyszli nabywcy poczują się jak zawodowcy. Dlatego wybór w kwestii napędu padł na 1x11 (w standardowym Levelu B8 mamy 2x10). Napęd skomponowano głównie na… uwaga, uwaga: nowości na sezon 2017, czyli amerykańskiej grupie SRAM NX – z tego grona dostajemy przerzutkę, manetkę oraz kasetę (11-42). Całość dopełnia mechanizm korbowy SRAM GX z 32-zębowym blatem, stojący w hierarchii SRAMa o jeden szczebel wyżej niż NX – KROSS postanowił nas nieco dopieścić, bo wiemy, jak ważnym elementem w wyścigówce jest sztywna korba. W ten sposób, pomimo tego że nie mamy tu topowych produktów XX1, polski producent daje nam sporą namiastkę tego, co czuć będą zawodowcy na trasie w Brazylii – w końcu to edycja limitowana, więc wybór tym bardziej uzasadniony.
Level B8 Rio, podobnie jak standardowy B8, wyposażony został w amortyzator powietrzny RockShox Recon Silver – w tej klasie mamy wszystko, czego potrzeba, a więc sztywną oś, blokadę skoku i stożkową sterówkę. KROSS konsekwentnie wyposażył Levela B8 Rio w produkty amerykańskiego koncernu, bo za hamowanie odpowiadają tu hydrauliczne Avidy DB3 – bardzo przyzwoity zestaw, który nie przysporzył nam żadnych problemów.
Kropką nad i na liście specyfikacji jest szereg komponentów sygnowanych logiem polskiej firmy – od kierownicy, przez mostek, sztycę, siodło a nawet stery – wszystko to dostarczył KROSS, co sprawia jednocześnie, że wszystkie komponenty dobrze do siebie pasują.
A jak jeździ?
Jeśli mielibyśmy pokusić się o zdefiniowanie potencjalnego odbiorcy modelu Level B8 Rio, celowalibyśmy w średniozaawansowanego kolarza, który szuka solidnego sprzętu zarówno do treningów, jak i do ścigania. Co prawda najlepsi podczas wyścigów użyją z pewnością karbonowych, lżejszych bolidów, ale już wśród aluminiowych konstrukcji Level B8 Rio nie będzie miał żadnych kompleksów.
O wyścigowym charakterze B8 Rio świadczy geometria – rower wyjątkowo dobrze radzi sobie na podjazdach, co jest zasługą nachylenia główki sterowej pod kątem 71,5 stopnia. I chociaż B8 Rio nie należy do konstrukcji superlekkich (około 12,8 kg), w czym zasługę ma nieco cięższy osprzęt, to dzięki przyzwoitej sztywności kilka dodatkowych gramów można przełknąć. Dodatkowo Level B8 pozwala na mocne pochylenie się nad rowerem, w celu odpowiedniego dociążenia go podczas wspinaczek. Pod górę Level B8 naprawdę daje radę.
Na zjazdach rower wymaga pewnej ręki, bo momentami jest nieco nerwowo i dobrze, jeśli nasza technika jazdy będzie potrafiła B8 okiełznać. Aluminiowa wyścigówka KROSS’a świetnie radzi sobie natomiast na krętych, ciasnych singlach i trasach o dość interwałowym charakterze – dynamiki w wirażach dodaje bardzo krótki ogon, a o precyzję prowadzenia dbają sztywne ośki.
Zdecydowanym sprzymierzeńcem zarówno podczas jazdy w górę, jak i podczas gnania wraz z siłami grawitacji w dół jest 29-calowe koło – podczas wspinaczek pomaga nam ono utrzymać optymalną przyczepność, koło nie gubi kontaktu z podłożem i łatwiej pokonuje nierówności. Duże koło z racji na mniejszy kąt natarcia na przeszkodę lepiej radzi sobie także na zjazdach.
Bardzo ciekawym elementem Levela B8 Rio są rzecz jasna produkty z grona nowej grupy SRAM NX. Tak jak wspominaliśmy dodają one nieco wagi całości, ale ich działanie przyjemnie zaskakuje – biegi zmieniane są precyzyjnie i szybko. Wydaje nam się, że zastosowano tu nieco słabszą sprężynę niż w wyższych grupach SRAMa – charakterystyczny dla Amerykanów impet z jakim wbijane są biegi nadal w grupie NX istnieje, ale jakby trochę osłabł. Główne cechy charakterystyczne dla pracy amerykańskich napędów pozostały, co może być jedynie powodem do radości. W ten sposób KROSS w limitowanej wersji Rio daje nam bardzo dużo wyścigowego ducha.
Podsumowanie
O tym, że Level B8 jest udaną konstrukcją wiedzieliśmy od dawna. Mocno skupiony na górskim ściganiu KROSS doskonale wie, jak powinno budować się rowery do cross-country. Level B8 Rio został jeszcze mocniej ukierunkowany w stronę ścigania, głównie za sprawą zastosowania tu napędu w konfiguracji 1x11 – to w połączeniu z udaną, aluminiową ramą pozwoli poczuć na własnej skórze dużo wyścigowego charakteru. Jednocześnie nie da się zapomnieć o unikalnym malowaniu B8 Rio, które będzie stanowiło świetną pamiątkę po udziale Polaków w wyścigu w Brazylii (i miejmy nadzieję, że również pamiątkę po polskich, kolarskich medalach!).
Specyfikacja
- RAMA Aluminium UltraLite
- WIDELEC Rock Shox Recon Silver TK (travel 100mm, crown,QR15, Tapered)
- PIASTA PRZÓD Shimano Deore HB-M618 15x100mm
- PIASTA TYŁ Shimano Deore FH-M618 12x142mm
- OPONY Schwalbe Rapid Rob 29"x2,1"
- OBRĘCZE WTB STP i19 29" Tubeless Ready
- PRZERZUTKA TYŁ Sram NX
- HAMULCE PRZÓD Avid Level DB3 (hydraulic, rotor 180mm)
- HAMULCE TYŁ Avid Level DB3 (hydraulic, rotor 160mm)
- DŹWIGNIE HAMULCA Avid Level DB3 (hydraulic)
- MANETKI Sram NX
- KORBY Sram GX-1000 32T
- SUPORT Sram PF-GXP
- ŁAŃCUCH Sram PC-1110
- KASETA / WOLNOBIEG Sram PG-1130 11-42
- KIEROWNICA Kross Racing Components (alloy, flat 720, 31,8mm)
- WSPORNIK KIEROWNICY VP A45AC3 Semi-Integrated
- WSPORNIK SIODŁA Kross Racing Components (alloy, 27,2mm)
- STERY Kross Racing Components (alloy, ahead,Rise -17; 31,8mm)
- SIODŁO Kross VL-1489
- CHWYTY Kross Silicon
- Waga: około 12,8 kg
Dystrybutor: www.kross.pl
KROSS w Katalogu Rowerowym 2016: KROSS
Fot. Michał Lewandowski