


Spis treści:
Prawdą jest, że zdecydowana większość nowinek technicznych przychodzi do nas zza oceanu. Istnieje jednak pewna marka, która choć pochodzi z USA, to już blisko 40 lat temu swoją kwaterę główną przeniosła do Szwajcarii, by w samym sercu Alp tworzyć swoje autorskie rozwiązania, które od lat należą do światowej czołówki zmian i innowacji. Wystarczy wspomnieć czasowe kierownice aero, najlżejszego w swoim czasie fulla G-Zero czy pierwszy rower z pełnym zawieszeniem, zdobywający mistrzostwo świata w maratonach MTB (pewnie, że nie sam – z nie byle kim, bo Thomasem Frischknechtem na pokładzie). Dodajcie do tego niezliczone rekordy najlżejszych ram, kompletnych rowerów i pomniejszych komponentów, dampery Equalizer, system TwinLock i proszę – przed oczyma jawi się creme de la creme kolarskiego świata – szwajcarski SCOTT.
O Szwajcarii i Szwajcarach jest ostatnio głośno. Zwłaszcza o jednym z nich (jakiś Franek bodajże). W naszej redakcji też zrobiło się nieco szwajcarsko i jednocześnie... drogo, tak jak to z frankiem bywa. SCOTT, który trafił do nas na testy, nawet wśród produktów tej marki może uchodzić za rower wyjątkowy.
Model Genius 700 Tuned, bo o nim mowa, jest rowerem dla wybranych. Nabywca decydujący się na jego zakup musi co prawda wysupłać z kieszeni pokaźną sumkę, jednak w zamian otrzyma rower kompletny. Nic do poprawki. Z jednym ale – SCOTT Genius 700 Tuned jest inny niż reszta, a inność tą trzeba przyjąć z całym jej dobrodziejstwem i ograniczeniami. Przejdźmy jednak do rzeczy.
Rama
Rowery Tuned to w języku marketingowym firmy SCOTT wszystko co najlepsze, upakowane w jeden produkt bliski doskonałości. Rama testowanego Geniusa wykonana została z włókien HMX, produkowanych wyłącznie na potrzeby najwyższych modeli marki SCOTT. Dodatkowo karbon potraktowano technologią IMP, czyli odpowiednikiem potrójnego cieniowania w ramach stalowych i aluminiowych. W miejscach mniej narażonych na obciążenia usuwa się do 11 % materiału, żeby w najbardziej obciążanych punktach użyć włókien o wysokim module wytrzymałości na rozciąganie. Przedni trójkąt ramy wykonano z jednego elementu, a cała rama dzięki powyższym cechom jest niewiarygodnie lekka i piekielnie sztywna.
Co nieczęsto spotykane, posiada wymienne haki pozwalające na montaż osi 142x12 mm, 135x12 mm i starego dobrego QR 135 mm (9 lub 10 mm – jak kto woli). Inżynierowie przewidzieli również możliwość wpływania przez użytkownika na geometrię roweru – oś przechodzącą przez dolne oko dampera osadzono w mimośrodowym elemencie, co umożliwia regulację kąta główki ramy o 0,5 stopnia i wysokości suportu o 7 mm. Do tego szczypta rynkowego „must have” czyli koła 27,5”, stożkowa główka ramy, suport w standardzie BB92, wewnętrzne prowadzenie pancerzy, zaciski hamulcowe montowane w standardzie Post Mount i nowoczesna geometria szlakowa – długa górna rura, krótki mostek, krótkie tylne widełki i… kąt główki.
No właśnie, kąt główki. Tu chyba najwyraźniej widać crossowe geny Geniusa. W położeniu low kąt wynosi 67,9 stopni, w pozycji high – 68,4 stopni! Dlaczego to dziwne i ważne? Bo Genius 700 Tuned, choć ma 150 mm skoku to „długonoga” maszyna szlakowa! Warto o tym pamiętać, szukając na rynku high-endowego enduro – do tego typu zastosowań SCOTT przeznaczył Geniusa LT Tuned – rower z wyglądu bliźniaczo podobny jednak z zupełnie innych charakterem.
Zawieszenie
150 mm z przodu, 150 mm z tyłu. Fox. Kashima. Zarówno amortyzator (Float 32), jak i damper (Nude) to produkty przygotowane przez Foxa specjalnie na potrzeby modelu SCOTT Genius zarówno pod względem charakterystyki pracy, jak i wsparcia dla manetki TwinLock. Manetka ta umożliwia trójpozycyjne włączanie/wyłączanie blokad w przednim i tylnym zawieszeniu (pierwszy klik - 100 mm z tyłu i trail-mode z przodu, drugi klik – lock dampera i amotryzatora). Znów pojawić się może wątpliwość – po co lock out w rowerze o tak dużym skoku? No właśnie dlatego, że jest go dużo, a mamy do czynienia z rowerem szlakowym! Włączenie blokad nie czyni Geniusa stuprocentowym sztywniakiem, ale cisnąć na stojąco można niemal jak na kolarce.
Osprzęt
Zamknijcie oczy. Wymyślajcie najdroższe i najlepsze komponenty na rynku. A potem otwórzcie je i szukajcie na Geniusie 700 Tuned. Będą prawie wszystkie. Napęd to kompletne SRAM XX1 z przednią zębatką 30T, hamulce – Shimano XTR z tarczami 180 mm, regulowana sztyca Rock Shox Reverb Stealth. Siodło, mostek (60 mm) i kierownica (720 mm) to karbonowe komponenty od Syncrosa – wszystkie lekkie i super wytrzymałe. No i wisienka na torcie – karbonowe koła Syncros TR1.0 obute w uniwersalne Schwalbe Nobby Nic EVO 27.5x2.25 z przodu i lekkie Rocket Ron EVO 27.5x2.25 z tyłu. Efekt końcowy? Rower bez pedałów waży jedyne 10,6 kg! Przypominamy – mowa o szlakowym fullu 150 mm skoku! Czy to nie jest jakiś kolejny rekord?!
Jazda
Łagodna zima sprzyja wypadom do lasu, w trakcie których nasi testerzy mogli do woli nacieszyć się jazdą rowerem, który „nic nie waży”. Niska masa i krótki ogonek czynią z modelu Genius nadzwyczaj zwinny rower. Jak to ujął jeden z testujących – „taki sprytny jest”. Sprawdzany przez nas SCOTT nadzwyczaj chętnie poddaje się woli ridera, co czyni jazdę na nim fantastyczną zabawą. Na podjazdach łatwo dostrzec można wyścigowe geny – gdyby nie skok, można by pomyśleć, że to ścigacz na maratony. Przy szybkiej jeździe w dół ostry kąt główki ramy daje o sobie znać i rower robi się nieco nerwowy. Sztuczne trasy były nieczynne z powodu błota po kolana, dlatego nie bardzo możemy powiedzieć coś więcej o zachowaniu roweru na sztucznych przeszkodach, jednak wnosząc po tym, co udało nam się zaobserwować podczas testów, SCOTT nie ogranicza możliwości sterującego, a wręcz je aktywizuje! Genius 700 Tuned pozwoli Wam przekroczyć swoje możliwości.
Podsumowanie
Na rok 2015 czołowi producenci firmy SCOTT postanowili stworzyć nową niszę – rowery trail z większym skokiem. Geometria i zastosowanie pozostaną „szlakowe”, jednak spory skok zapewni większy komfort jazdy i bardziej wszechstronne zastosowania. SCOTT przygotował się do wejścia na ten rynek nadzwyczaj solidnie i zaprezentował rower z najwyższej półki. Dla tych, którzy poszukują takiej właśnie maszyny i dysponują – bagatela – nieco ponad 29 000 zł, Genius 700 Tuned to propozycja marzeń. Nic tylko wkręcać pedały i jeździć, jeździć, jeździć…
Specyfikacja

- Rama: Genius Karbon, włókna HMX, technologia IMP, haki IDS SL sztywna oś 12 mm, 2000 g
- Skok: Przód 150 mm, Tył 150 - 100 - Climb/Shock 200 × 57
- Widelec: FOX 32 Float Factory CTD Kashima, 3 tryby pracy, sztywna oś 15 mm
- Amortyzator (Tył): FOX Nude dla SCOTT, Kashima, CTCD 3 tryby pracy, Boost Valve
- Zdalne sterowanie: SCOTT TwinLoc Remote Technology 3 tryby pracy
- Stery: Ritchey WCS Carbon Tapered 1.5” - 1 1/8” półzintegrowane
- Przerzutka (Tył): SRAM XX1 11 Speed
- Manetki: SRAM XX1
- Klamki hamulca: Shimano XTR XC M9000 Disc
- Hamulce: Shimano XTR M9000 Disc
- Tarcze: SM-RT99 CL Icetech Rotor 180 mm przód i tył
- Korbowód: SRAM XX1 GXP PF Carbon QF 168 30T
- Oś korbowodu: SRAM GXP PF zintegrowane
- Kierownica: Syncros FL1.0 Carbon T-Bar T shape flat / 9° / 720mm
- Gripy Syncros Pro lock-on
- Mostek: Syncros TR1.0 Carbon 7050 Carbon 31.8mm 1 1/8” / +6°
- Sztyca: Rock Shox Reverb Stealth 125 inside hydraulic remote system / 31.6mm
- Siodło: Syncros XM1.0 / Carbon
- Piasta (Przód): Syncros TR1.0 CL / 15 mm made by DT Swiss
- Piasta (Tył): Syncros TR1.0 CL / 142 × 12 mm / RWS axle 36T Rachet System / XD / made by DT Swiss
- Łańcuch: SRAM PC XX1
- Kaseta: SRAM XX1 / XG1199 10-42 T
- Szprychy: DT Swiss Aero Comp
- Obręcze: Syncros TR1.0 Carbon 28H / Carbon rim / Tubless ready
- Opony: Schwalbe Przód: Nobby Nic EVO / 2.25 Tył: Rocket Ron EVO / 2.25 PaceStar compound / Tubeless Easy
- Waga: 10.60 kg
- Cena: 29 199 zł
Dystrybutor: www.scott.pl
Fot. Tomasz Wienskowski