Ujeżdżamy Treka Slash 9

Test 27,5-calowego fulla Trek Slash 9

Drukuj

27,5 cali, 160-milimetrowe zawieszenie i XX1 na pokładzie. Czego chcieć więcej? Tylko dobrej trasy! Zobaczcie jak w akcji sprawdza się Trek Slash 9.

Galeria Trek Trek Trek
Slash 9 na skarpie Zobacz pełną galerię

Zawieszenie, rama i geometria

Dla wielu maniaków  all-mountain / trail Slash jest modelem, który oprócz nazwy posiada również bogatą duszę. Przez lata Trek pracował nad doskonaleniem jednego ze swoich flagowych modeli, którego najważniejszymi wyróżnikami były znakomita amortyzacja i poczucie pełnej wolności w trakcie jazdy. Na 2014 rok Amerykanie zdecydowali się włożyć konstrukcję Slash na 27,5-calowe koła.

Samo zawieszenie opiera się na systemie Full Floater. Polega on na mocowaniu amortyzatora w dwóch ruchomych punktach (pomiędzy górnym rockerem i mocowaniem na rurze łańcuchowej), dzięki czemu rower lepiej wybiera nierówności w zróżnicowanym terenie. Czasami daje to wręcz wrażenie większej wielkości skoku, niż jest w rzeczywistości. Na trasie jednak działa ono po prostu mądrzej, żwawo reagując na przeszkody i dając w efekcie bardzo wygodną jazdę. Przypomnijmy bowiem, że w większości zawieszeń dolna część amortyzatora jest przymocowana do stałego mocowania w ramie. Taki montaż czasami może powodować zmniejszony komfort przemieszczania się w terenie. 

 

Tutaj uniezależnienie się całkowicie od przedniego trójkąta dodatkowo wpływa na zdecydowaną poprawę pewności prowadzenia roweru. W trudnym terenie szczególnie doceniamy tę właściwość - zawieszenie działa jak trzeba, ale zachowujemy pełną kontrolę nad trakcją i kierunkiem jazdy. Atutem Treka ułatwiającym w jeszcze większym stopniu przemieszczanie się jest technologia Active Braking Pivot. Opiera się ona na koncentrycznym piwocie na tylnej osi, który utrzymuje pracę zawieszenia w sposób odseparowany od sił hamulców. Swobodna praca zawieszenia podczas hamowania umożliwia zwiększenie kontroli nad rowerem. Rezultatami ABP są późniejsze dohamowanie do zakrętu, lepsza przyczepność tylnego koła podczas jazdy po nierównościach i po prostu szybsza, bardziej bezpieczna jazda.

Trek
 

 

Całość obsługiwana jest przez dwukomorowy damper Fox Performance Series Float (7,75x2,25"). Technologia DRCV (Dual Rate Control Valve) daje możliwość ustawienia charakterystyki tłumienia dopasowanej do każdej nierówności. Dwie komory optymalnie dostosowują swoją objętość w zależności od rozmiaru nierówności. Co ciekawe, przy 50% ściśnięciu amortyzator wtłacza więcej powietrza. Zapewnia dzięki temu pewną kontrolę, nawet w najbardziej wymagającym terenie, gdzie musimy walczyć z "telewizorami" i sporymi korzeniami. Podczas jazdy po bardziej gładkim terenie również jest komfortowo! Gdy damper powraca do stanu bezczynności, zamyka pomocniczą komorę powietrzną, aby przywrócić właściwości amortyzowania małych nierówności.

Aluminiowa konstrukcja Alpha Platinum tworzy solidną ramę, który głównym atutem jest sztywność i wytrzymałość. Mocne spawy i duże przekroje gwarantują nam bezpieczeństwo na szlaku. Ramy wykonane z materiału Alpha Platinum są tworzone przy użyciu techniki hydroformingu w celu uzyskania opływowych kształtów i niskiej masy. Dodatkowo Trek wykańcza je za pomocą procesu wygładzania spoin. W Slash 9 zastosowano główkę sterową E2, która zwęża się od 1.5" na dole do 1–1/8" u góry.

 

W nowym Slash 9 uwagę zwraca dbałość Treka o drobne szczegóły. Nasz wzrok przykuło m.in. ścisłe dopasowanie główki do korony widelca czy też bardzo estetycznie wykonane wloty pancerzy w systemie wewnętrznego prowadzenia. Dodatkowym atutem jest osłona dolnej rury przed uderzeniami kamieni spod kół. Całość usztywniana jest przez oś 15QR z przodu i 142x12 z tyłu. Dodatkowo możemy zamontować napinacz łańcucha w systemie ISCG.

Trek
 
Trek
 

 

W ramie zastosowano system regulowanej geometrii Mino Link. Jest to niewielki łącznik zamontowany w systemie EVO Link, która umożliwia precyzyjną regulację kąta główki ramy o 1/2° i wysokości suportu do 10mm za pomocą jednego obrotu nakrętki. Za pomocą łącznika można dostosować ustawienie geometrii, nie wpływając negatywnie na działanie zawieszenia. Poprzez jeden obrót możemy praktycznie zmienić charakterystykę roweru! Czeka nas długi podjazd? Nic prostszego - podnosimy kąt główki i pedałujemy efektywniej. Mamy przed sobą stromy zjazd? Obniżamy środek suportu i cofamy główkę.

W testowanym przez nas rozmiarze 18,5" w standardowym trybie nachylenie główki wynosi 67.5°. W połączeniu z identycznym kątem pochylenia rury podsiodłowej zyskujemy komfortowy rower AM/trail, którego główną domeną jest raczej jazda w dół, choć pod górę również radzi sobie nieźle (szczególnie po wyostrzeniu kątów w systemie Mino Link). Efektywna długość górnej rury wynosi 601mm, co pozwala na swobodną kontrolę nad rowerem w niemal każdej sytuacji. Baza kół w tym modelu wynosi 1151mm.

 

Jazda i osprzęt

Slash 9 można ocenić jako rower nadający się do jazdy w każdym terenie, i w każdym też dający maksimum satysfakcji. Dobra zabawa to główny cel przyświecający temu modelowi i potwierdza się to w trakcie pokonywania kolejnych szlaków. Rower oczywiście najbardziej lubi przemieszczać się w dół - niezależnie od stopnia trudności terenu użytkownik może czuć się komfortowo i pewnie, oczywiście pod warunkiem posiadania odpowiednich umiejętności technicznych.

Wspominaliśmy już o wysokiej responsywności zawieszenia, sprawiającego że każdy szlak jest od razu bardziej gładki niż poprzednio. Z przodu towarzyszy mu widelec Fox Factory Series 34 Talas. Jego czułość jest jednak wyraźnie mniejsza, przez co czasami (szczególnie w mniej wymagającym terenie) użytkownik ma dysonans poznawczy związany z nieco twardą charakterystyką przodu i miękkim ugięciem tyłu. Częściowo sprawę ułatwia system CTD (Climb-Trail-Distance), ale różnice są wyczuwalne. Nadal przy tym należy podkreślić, że Fox Factory Series 34 Talas to klasowy amortyzator - 34-milimetrowe golenie doskonale sprawdzają się w trudnym terenie, a sztywność widelca również nie pozostawia wiele do życzenia.

Trek
 

 

Podczas jazdy na Slash 9 odkryliśmy również, że znajome szlaki stają się łatwiejsze do przejechania! Szczególnie przyjemnym doświadczeniem jest pełna kontrola nad rowerem, która wynika przede wszystkim z odseparowania zawieszenia od siły hamulców. Dzięki temu dotychczas niepokonane przejazdy mogą okazać się łatwiejsze - kontrola nad rowerem i kierunkiem jazdy jest doprawdy wysoka.

Dobrym posunięciem Treka jest umieszczenie w Slash 9 napędu jednotarczowego. SRAM XX1 znakomicie sprawdza się na większości szlaków, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że Slash nie został stworzony do podjeżdżania długich, sztywnych ścian. Zastosowanie jednej tarczy z przodu zmniejsza masę roweru (ostatecznie wynosi ona 13,1kg) i redukuje konieczność zastanawiania się nad doborem tarczy. Niektórym może to przeszkadzać, ale większości użytkowników SRAM XX1 na pokładzie powinien przypaść do gustu.

Znakomitym zestawieniem są również koła Bontrager Rhythm Comp wraz z oponami XR4 Team Issue Tubeless Ready (27,5x2,35"). Całość bardzo ładnie toczy się na każdym szlaku, sprawnie pokonując kolejne przeszkody. Duża objętość gum w połączeniu z dość agresywnym bieżnikiem pozwala na swobodne atakowanie przeszkód i uzyskanie pewnej trakcji.

Uzupełnieniem zestawu jest teleskopowa sztyca RockShox Reverb Stealth, której w rowerze typu Slash 9 nie mogło po prostu zabraknąć. Pochwała należy się również wygodnemu siedzisku.  Bontrager Evoke 2 z powodzeniem sprawdza się nawet podczas długiej jazdy.

 

Podsumowanie

Trek Slash 9 to znakomity rower do zastosowań all-mountain/trail. Rower zachwyca przede wszystkim znakomicie działającym 160-milimetrowym zawieszeniem, wspieranym przez dwukomorowy tłumik. Precyzyjne hamowanie, napęd SRAM XX1 i koła Bontrager Rhythm Comp Tubeless to dodatkowe atuty tego modelu Amerykanów. Możemy go z czystym sumieniem polecić wszystkim maniakom technicznych, trudnych szlaków, gdzie droga wiedzie przede wszystkim w dół. Będziecie mieli dużą frajdę z ujeżdżania Slash 9!

Specyfikacja*

Trek Slash 9 650B
  • Dostępne rozmiary: 15,5, 17,5, 18,5, 19,5, 21,5"
  • Rama: Aluminium Alpha Platinum
  • Widelec: Fox Factory Series 34 Talas, regulacja FIT CTD (climb-trail-descend), regulacja powrotu, stożkowa rura sterowa E2, powłoka Kashima, oś przelotowa 15QR, regulacja skoku 130/160 mm
  • Tłumik: Fox Performance Series Float z systemem DRCV, regulacja CTD (climb-trail-descend), regulacja powrotu, tuningowany przez Treka w Kalifornii, 8,25x2,375"
  • Przerzutka przednia: brak, adapter DM
  • Przerzutka tylna: SRAM XX1
  • Mechanizm korbowy: SRAM XX1
  • Suport: PressFit
  • Kaseta: SRAM XX1 10-42 T
  • Piasta przednia: oś 15mm
  • Piasta tylna: oś 142x12mm
  • Obręcze: Bontrager Rhythm Comp Tubeless Ready z zaplotem typu Stacked
  • Opony: Bontrager XR4 Team Issue Tubeless Ready, 27,5x2,35"
  • Manetka: SRAM XX1
  • Hamulce: Avid X0 Trail
  • Kierownica: Bontrager Rhythm Pro Carbon, 31,8 mm, wznios 15 mm
  • Chwyty: Bontrager Rhythm, podwójna blokada
  • Mostek: Bontrager Rhythm Pro, 31,8 mm, 0 st.
  • Stery: FSA IS-2, E2, uszczelnione łożysko maszynowe
  • Siodełko: Bontrager Evoke 2, pręty cro-mo
  • Wspornik siodełka: RockShox Reverb Stealth, 31,6 mm, offset 0
  • Cena: 21 499zł
  • Waga: 13,1kg (bez pedałów)
  • UWAGA: w wersji dostępnej w sprzedaży fabrycznie montowany jest osprzęt SRAM X01 (w podanej cenie)

Katalog 2014 Full 650B Rowery Trek

Fot.: Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.trekbikes.com/pl/pl/