Węglowy Specialized Stumpjumper w akcji

Test 29-calowego sztywniaka Specialized Stumpjumper Expert Carbon Ht 2014

Drukuj
Specialized,Stumpjumper
Stumpjumper Expert Carbon Ht to model, który pokochają miłośnicy cross country Marek Świrkowicz

Wyścigowy charakter Stumpjumpera znany jest większości miłośnikom cross country. Stworzony do wyczynu model po raz kolejny pokazuje swój charakter. Jak sprawdza się najnowsza wersja Expert Carbon HT?

Galeria Specialized,Stumpjumper Specialized,Stumpjumper Specialized,Stumpjumper
Stumpjumper Expert w obiektywie Zobacz pełną galerię

Klasyczna budowa w zwartej geometrii

Karbonowa rama FACT IS stanowi solidną podstawę najnowszego modelu XC od Speca. Monolityczna konstrukcja oparta jest na włóknach 10m, co stanowi bardzo wysoką próbę w klasyfikacji amerykańskiego producenta. Uwagę zwraca nie tylko niska masa całości, ale także poszczególne parametry konstrukcyjne zastosowane w Expert Carbon Ht.

Odpowiednio ukształtowane górne rury tylnego trójkąta częściowo pochłaniają drgania przenoszone na użytkownika, zostawiając tym samym więcej energii na napędzanie roweru. Zastosowana w Stumpjumperze stosunkowo wąska sztyca również gwarantuje zwiększoną elastyczność w pionie. Sztywność jest poprawiona z kolei dzięki zastosowaniu agresywnego układu włókien, gwarantującego wysoki nakład materiału w miejscach najbardziej narażonych na obciążenia. Oprócz samych właściwości materiałowych, sztywność wzrasta również dzięki zastosowaniu masywnej mufy suportu w standardzie Press Fit 30 czy też taperowanej główki sterowej (1-1/8 do 1-1/2").

Ciekawostką jest również, opatentowany przez Specializeda, zestaw S.W.A.T. ((Storage, Water, Air, Tools), która umożliwia wygodną organizację przestrzeni użytkowej w rowerze. W komfortowym pojemniku umieszczonym pod koszykiem na bidon znajdziemy w pełni zintegrowany zestaw do naprawy dętki, nabój CO2 oraz narzędziownik. Wygodne umiejscowienie pojemnika nie zagraca przestrzeni roweru, a w dodatku wygląda dla wielu bardziej sportowo niż sakiewka umieszczona pod siodłem.

Jeśli idzie o przeznaczenie roweru, to Specialized Stumpjumper Expert Carbon Ht jest typowym modelem cross country. Wskazuje na to nie tylko wyposażenie, ale przede wszystkim geometria ramy. W testowanym przez nas rozmiarze M efektywna długość górnej rury wynosi 574mm, co w połączeniu z 434-milimetrową rurą podsiodłową daje zwartą i gotową do ataku pozycję. Stack w takim zestawieniu wynosi 610mm, a reach - 414mm.

Zastosowane w Stumpjumperze kąty to klasyka XC - 71° główki sterowej i 73,5° rury podsiołowej pozwalają efektywnie przemieszczać się w każdym terenie. Baza kół wynosi tutaj 1078mm, co wskazuje na dużą zwinność roweru, potwierdzającą się w trakcie jazdy. Wpływają na to również stosunkowo krótkie (430mm) rury tylnego widelca, umożliwiające szybkie przyspieszenie i dużą zwrotność. Z pewnością nie jest to jednak geometria dla początkujących miłośników leśnych wojaży w stylu XC. Expert Carbon HT jest rowerem wymagającym technicznej wprawy, który jednak przy pewnej dozie średnich i wyższych umiejętności gwarantuje znakomite doznania z każdego pokonanego singla.

 

Jazda jak po sznurku z przyzwoitym osprzętem

Najbardziej podobała nam się jazda na Specu w terenie interwałowym. Szybkie zjazdy i wymagające użycia dużej siły hopki to teren, w którym Stumpjumper czuje się znakomicie. Dzięki zwartej, wyczynowej geometrii i dużej sztywności ramy, pokonywanie tego typu terenu nie stanowi problemu. Oczywiście przy odpowiednio wzmocnionej nodze!

Pokonywanie przeszkód również jest ułatwione, i to nie tylko za sprawą 29-calowych kół. Owszem, pomagają one w sprawnym przemieszczaniu się po kamieniach i korzeniach, ale nie mniejszy wpływ na efektywne przejeżdżanie przez las ma geometria oraz zastosowany system amortyzacji.

Specialized,Stumpjumper
 

 

Podczas jazdy znakomitą kontrolę i komfort gwarantuje bowiem 90-milimetrowy RockShox SID 29 Brain. Widelec z inteligentną kontrolą amortyzacji Brain odróżnia nacisk pochodzący ze strony użytkownika od tego wywieranego przez pokonywane przeszkody terenowe. Wewnętrzny system SID-a reguluje ciśnienie za pomocą zaworu inercyjnego i przepływu oleju. Dzięki temu nie musimy za każdym razem blokować widelce podczas nagłej konieczności jazdy pod górę - RockShox zrobi to za nas usztywniając się w jednej chwili. Podczas najechania na przeszkodę typu korzeń czy kamień, widelec aktywuje się jednak również szybko i tłumi uderzenie za pomocą odpowiedniej kompresji.

Wyjątkowym atutem na trasie są również koła Roval Control Carbon 29. Węglowy zestaw jest lekki (1587g) i niezwykle sztywny. Zawdzięcza to m.in. technologii Zero Bead Hook, która polega na usunięciu hakowego zawinięcia obrzeża obręczy. Dzięki temu koła zarówno oszczędzają na masie, jak i są bardziej odporne na uderzenia. Podczas jazdy trzeba przyznać, że zarówno przy wolnym przemieszczaniu się po trudnym szlaku, jak i szybkim napędzaniu się po płaskim czy w dół, koła idą jak po sznurku. Lekkość i sztywność zestawu widać również podczas mocnego podjeżdżania pod stromo nachyloną górkę, gdzie zużycie energii użytkownika jest wyraźnie mniejsze niż w wielu konkurencyjnych modelach.

 

Specialized zdecydował się na zastosowaniu w Rovalach zróżnicowanego zestawu opon. W przodzie znajdziemy zamontowanego S-Works Fast Trak 29x2.0", który znakomicie przyspiesza w każdym suchym terenie. Wzmocniona konstrukcja ścianek bocznych zmniejsza ryzyko uszkodzenia gumy. Niski profil bieżnika gwarantuje szybkie napędzenie kół, a podniesione klocki boczne sprawnie wgryzają się w teren przy ostrzejszych manewrach.

Tylna guma to z kolei Specialized Fast Trak Control, która pozwala na zachowanie trakcji nadawanej przez przód, a jednocześnie uzyskanie jeszcze lepszego przyspieszenia. W zestawieniu całość spisuje się znakomicie, ale domeną Fast Traków są raczej suche i ubite trasy. W mokrym terenie możemy nieco podziałać, ale zdecydowanie nie jest to ich domena.

Sprawnym wyhamowaniem całości zajmuję się tutaj Magura MTS. Dzięki tym hamulcom nie mieliśmy ani razu problemu ze zbyt szybkim wejściem w zakręt czy obawami przed zbytnim szarżowaniem w dół. Dwutłoczkowe zaciski w połączeniu z technologią MTS (otwarty system hydrauliczny z w pełni zintegrowanym zbiorniczkiem płynu) zdecydowanie wpływają na efektywność hamulców. Duża siła hamowania i wygodna modulacja sprawiają, że przyjemność z jazdy się zwiększa.

Specialized,Stumpjumper
 
Specialized,Stumpjumper
 

 

Zastosowany w Stumpjumperze osprzęt to mieszanka średnich i wysokich grup. Tylna przerzutka to przykładowo model Shimano XTR z technologią Shadow Plus, podczas gdy obsługą blatów zajmuje się już SRAM X7. W rowerze tej klasy przydałyby się też nieco bardziej efektywne manetki niż Shimano SLX, ale z drugiej strony chcąc oszczędzić na cenie końcowej roweru, producent musiał zdecydować się na pewne kompromisy.

Zastrzeżeń nie można natomiast mieć do zastosowanego przez Speca zestawu przełożeń. 38x24 z przodu i 11-36T z tyłu pozwalają na efektywne pokonywanie większości cross-countrowych terenów, oczywiście przy odpowiedniej kondycji fizycznej jeźdźca. Kontrolę nad rowerem zapewniają komponenty Specializeda. Szczególnie do gustu przypadła nam 700-milimetrowa kierownica Specialized XC w wersji flat, która bardzo sprawnie pozwalała operować Expertem. Podczas jazdy dobrze sprawowało się także siodło Body Geometry Phenom Comp, ze stosunkowo wygodnym wyściełaniem oraz chromo-molibdenowym jarzemkiem.

 

Podsumowanie

Specialized Stumpjumper Expert Carbon Ht 2014 to rower, który z czystym sumieniem możemy polecić wyczynowym miłośnikom XC. Amerykański producent po raz kolejny nie zawodzi swoich klientów, oferując produkt dopracowany w każdym niemal szczególe. Niska masa, niewiarygodna sztywność, geometria nastawiona na jak najszybsze wyprzedzanie kolejnych przeciwników. Najnowszy Stumpjumper Expert Carbon Ht to maszynka do szybkiego pokonywania leśnych bezdroży w efektowny sposób.

Specyfikacja

Specialized Stumpjumper Expert Carbon Ht 2014
  • Rama: FACT 10m carbon w/ SWAT Technology
  • Rozmiary: S, M, L, XL
  • Widelec: Custom RockShox SID 29 Brain, 90mm
  • Stery: 1-1/8 do 1-1/2"
  • Środek suportu: SRAM PF30
  • Przerzutka tylna: Shimano Shadow Plus XTR, 10-s
  • Przerzutka przednia: SRAM X7, 10-s
  • Kaseta: SRAM PG-1050, 10-speed, 11-36
  • Łańcuch: SRAM PC 1051
  • Manetki: Shimano SLX, 10-speed, trigger
  • Dźwignie hamulcowe: Magura MTS
  • Hamulce: Magura MTS 160/160mm
  • Korby: Custom SRAM carbon S-2200, 38x24
  • Koła: Roval Control Carbon 29
  • Opona przednia: S-Works Fast Trak, 29x2.0"
  • Opona tylna: Specialized Fast Trak Control, 29x2.0"
  • Mostek: Specialized XC, 3D
  • Kierownica: Specialized XC, flat bar 700mm
  • Gripy: Specialized Sip Grip, lock-on
  • Siodło: Body Geometry Phenom Comp
  • Sztyca: Specialized 2014 butted alloy 350mm
  • Zacisk sztycy: Specialized 7050 single bolt
  • Waga: 9,8kg (bez pedałów)
  • Cena: 17 499 zł
Katalog 2014  Specialized  Rowery MTB 29 hardtail

Fot.: Marek Świrkowicz
Dystrybutor: www.specialized.com