Haibike Heet RC 29 2014 - test

Test roweru z pełnym zawieszeniem Haibike Heet RC 29 2014

Drukuj

Nowy model 29-calowego Haibike`a wzbudził w nas duże zainteresowanie. Zrekonstruowany system zawieszenia oraz innowacyjna rama nie pozwalają przejść obok nowego Heet RC obojętnie. Jak sprawdza się w lesie?

Galeria Haibike, 29er Haibike, 29er Haibike, 29er
Najnowszy full od Haibike`a, czyli Heet RC 29 w plenerze Zobacz pełną galerię

Budowa i geometria
Jednym z najważniejszych atutów nowego modelu Haibike`a jest karbonowa rama, której każdy element został wykonany z włókien węglowych. W przeciwieństwie do wielu podobnych produktów konkurencji nie zdecydowano się tutaj na aluminiowy rocker, rurę podsiodłową czy widelec tylny - węgiel jest wszędzie. Zawieszenie w Heet RC 29" charakteryzuje się skokiem 150mm. Obok wersji RC zaprezentowano również 27,5-calowy model RX, który posiada dodatkowe 10mm ugięcia.
 

Heet RC 29 bazuje na ramie, którą z pewnością można określić mianem konkurencyjnej, szczególnie w tym segmencie cenowym. Dodatkowym atutem jest dość niska masa (2150g bez tłumika w rozmiarze M), szczególnie jak na rower do zastosowań enduro/all-mountain. Dużym plusem konstrukcji jest nowoczesny system wewnętrznego prowadzenia pancerzy. W nowym Heet RC 29" kable wiodą poprzez specjalne, wymienne nasadki rozmieszczone w miejscu wlotu pancerzy. Miłym udogodnieniem dla pasjonatów jazdy w ciężkim terenie jest mocna, plastikowa osłona rury dolnej, montowana na śruby. Odstaje ona na kilka milimetrów od powierzchni ramy, dzięki czemu pozostawia miejsce na absorpcję uderzenia.

System zawieszenia w nowym modelu Haibike`a opiera się na czterech punktach obrotu. Karbonowy wahacz i damper połączone są z ramą kompaktowym rockerem, również wykonanym z włókna węglowego. Całością zarządza tłumik Rock Shox Monarch RL. 215-gramowy damper opiera się na sprężynie Solo Air, a jego korpus wykonany jest z aluminium. Możemy kontrolować poziom odbicia oraz blokady.

Przesuwając się dalej w tył roweru warto zwrócić uwagę na inteligentnie zmontowane haki. Dzięki specjalnemu systemowi Haibike umożliwia zmianę standardu osi poprzez adaptery i dopasowanie go do własnych preferencji i posiadanego odrębnego zestawu kół.

Geometria nowego modelu Haibike`a została dostosowana do wygodnego użytkowania roweru na górskich szlakach. 67,5-stopniowy kąt nachylenia główki sterowej nakazuje wręcz domniemać proweniencję zjazdową. Pozycję prostuje jednak nieco 73,5-stopniowa rura podsiodłowa. 440-milimetrowy widelec tylny pozwala na swobodną kontrolę sprzętu oraz daje poczucie stabilności. Efektywna długość rury górnej w rozmiarze 47cm wynosi 590mm, które pozwalają zająć za kokpitem wygodną pozycję, umożliwiającą długie pokonywanie górskich szlaków w komforcie.

 

Jazda i wyposażenie
Przemieszczanie się po lesie na nowym Heet RC sprawiło nam wiele przyjemności. Szczególnie odczuwalne jest bardzo responsywne działanie 150-milimetrowego zawieszenia, które jest naprawdę czułe, szczególnie jak na model enduro/AM. Czteroosiowa konstrukcja systemu nie obniżyła również znacząco sztywności roweru. W połączeniu z karbonową ramą całość efektywnie przenosi energię użytkownika w napęd, nie gubiąc po drodze cennych watów.

Haibike Heet RC 29 2014 to znakomity sprzęt do enduro i all-mountain

Największą przyjemność z jazdy na Haibike`u sprawia natomiast przemieszczanie się, a raczej szarżowanie, w dół. Ten kierunek jest zdecydowanie tym, które Heetowi RC sprawia największą frajdę, podobnie zresztą jak i użytkownikowi. Rozsądnie dobrana geometria, 700-milimetrowa kierownica oraz sprawdzony zestaw opon (Schwalbe Hans Dampf, 29x2,35) pozwalają poczuć się naprawdę komfortowo i stabilnie. Nawet po długiej jeździe ciężko też odczuć oznaki zmęczenia spowodowanego koniecznością przejmowania uderzeń przez nasze ciało - całością zajmuje się amortyzacja.

Na przedzie uświadczymy 150-milimetrowy model Rock Shox Pike RC, który możemy "skrócić" do 110 milimetrów. 35-milimetrowe golenie i 15-milimetrowa oś sztywna pozwalają poczuć się pewnie i bezpiecznie. Wideł znakomicie spełnia swoje zadanie i jest równie czuły jak zawieszenie tylne.

W testowanym przez nas modelu uświadczyliśmy 1-rzędową grupę SRAM XX1, która jest interesującym rozwiązaniem w rowerze tego typu, choć stosowaną coraz częściej. Obsługa napędu nie pozostawia nic do życzenia, czasami co agresywniejszym bikerom może jednak brakować twardszego przełożenia podczas jazdy w dół. Sprawę można jednak rozwiązać zamontowaniem większej zębatki przedniej.

Na pochwałę zasługują również hamulce Avid X0 Trail zamontowane w nowym Heet RC. Hydrauliczny zestaw o czterotłoczkowej konstrukcji zacisku charakteryzuje się wyjątkowo dużą siłą hamowania oraz stosunkowo niską masą (340g). Model ten posiada dodatkowo system Contact Point Adjustment, dzięki któremu łatwo mogliśmy regulować skok dźwigni hamulca. Dopasowaniu do indywidualnych preferencji służy także technologia Tool-Free Reach Adjustment, która z kolei odpowiada za poziom wychylenia klamki.

 

Podsumowanie
29-calowy Haibike Heet RC to znakomity rower dla osób szukających sprawdzonego modelu all-mountain/enduro. Pokonywanie trudnych szlaków w dół i całodzienne wycieczki górskie są czystą przyjemnością. Full niemieckiej marki wraz ze swoim 150-milimetrowym zawieszeniem jest responsywny i gwarantuje komfortową jazdę w każdym terenie. Węglowa rama jest sztywna i pozwala obniżyć końcową masę roweru. Światowym standardem jest też teleskopowa sztyca (tutaj zastosowano model Crank Brothers Kronolog), który pozwala na komfortowe pokonywanie drogi w dół. Polecamy wszystkim wymagającym pasjonatom górskich wojaży.

Specyfikacja

  • Rama: Heet RC 29 carbon 150mm
  • Rozmiary: 42, 47, 52cm
  • Widelec: RS Pike RC, Dual Position, 110-150mm, tapered
  • Tłumik: Rock Shox Monarch RL
  • Stery: Cane Creek Angleset
  • Środek suportu: PressFit MTB
  • Przerzutka tylna: SRAM XX1
  • Kaseta: SRAM XX1 10-42T
  • Łańcuch: SRAM XX1
  • Manetki: SRAM XX1
  • Dźwignie hamulcowe: Avid X0 Trail
  • Hamulce: Avid X0 Trail
  • Korby: SRAM XX1
  • Koła: Ryde Taurus Disc
  • Opony: Schwalbe Hans Dampf, 29x2,35
  • Mostek: Haibike Alu
  • Kierownica: Haibike Ergo-Flatbar 700mm
  • Gripy: XLC Sport lock on
  • Siodło: Fizi:k Tundra 2
  • Sztyca: Crank Brothers Kronolog, Remote, 31,6mm,
  • Waga: 12,8kg*
  • Cena: 17999*
  • * Specyfikacja techniczna dotyczy testowanego przez nas modelu prototypowego. W oryginalnym zestawieniu rower jest złożony na osprzęcie Shimano Deore XT 2x10 i kołach DT Swiss XM1501 Spline. Cena i waga dotyczą modelu w wersji z tymi właśnie komponentami.

Fot.: Marek Świrkowicz
Dystrybutor: Winora (www.haibike.de)