Jekyll wpisuje się w filozofię Over Mountain Cannondale`a. Zakłada ona tworzenie rowerów, w których przedimek "all" w definicji "all mountain" jest szczególnie podkreślany. Rowery te szczególnie dobrze sprawdzają się w górzystym terenie, radzą sobie także w enduro. Oprócz Jekylla należą do tej kategorii także Claymore i Trigger.
Budowa i geometria
Testowany przez nas Jekyll 3 pochodzi ze środkowej półki wśród wyżej wymienionych modeli. Został zbudowany na ramie aluminiowej w oparciu o technologię SmartFormed. Sztywna, choć nielekka konstrukcja składa się z masywnych rur o szerokich przekrojach i stosunkowo dużej grubości ścianek. Rury są częściowo poddane procesowi hydroformowania.
Przednia oś to 15mm QR, który gwarantuje wysoką stabilność przedniej części Jekylla. Tył oparto na osi sztywnej Syntace 142x12mm. Tylne haki posiadają dodatkowo podwójne łożyskowanie, które eliminuje zbytnie gięcie się wahacza i zwiększa panowanie nad rowerem podczas jazdy po wertepach. Masywna mufa suportowa kryje środek w standardzie BB30. 1,5-calowa główka zapewnia wysoką sztywność i wytrzymałość konstrukcji. Dolna rura dodatkowo jest wyposażona w mocną, plastikową osłonę chroniącą ramę przed wypadającymi spod przedniego koła kamieniami i korzeniami.
Zawieszenie oparte jest o damper Fox Dyad RT2 Dual Shock. Skok wahacza wynosi 90-150mm. Dla niewtajemniczonych - system Dyad RT2 opiera się na połączeniu dwóch różnych tłumików. Pierwszy z nich to "Elevate" - posiada mniejszy skok (90mm w tym przypadku), mniejszą objętość komory powietrznej i jest przeznaczony do jazdy pod górę i w niewymagający terenie płaskim. Druga tłumi to "Flow" - ma większy skok (tutaj 150mm), większą objętość komory powietrznej i przeznaczony jest przede wszystkim do zjazdów. Całość obsługujemy poprzez niewielką manetkę mechaniczną umieszczoną na kierownicy. Poziom odbicia regulowany jest ręcznie za pomocą pokręteł dla obydwu tłumików. Ustawienie poziomu ciśnienia dla komory negatywnej i pozytywnej ułatwia tabela naklejona na rurze podsiodłowej. System Dyad RT2 zwiększa oczywiście masę dampera, ale w rowerach AM/Enduro ma ona drugorzędne znaczenie w porównaniu do jakości działania zawieszenia.
Warto dodać, że tak duża zmiana skoku wahacza (z 90 na 150mm i odwrotnie) zmienia również poziom SAG-u oraz wpływa na parametry geometryczne. Te ostatnie są przemyślane przez inżynierów Cannondale`a. Dzięki systemowi Attitude Adjust Geometry kąty są bardziej strome podczas trybu "Elevate", a wypłaszczają sie do zjazdu (tryb "Flow"). Dzięki temu uzyskiwana pozycja ułatwia poruszanie się w zróżnicowanym terenie i poprawia efektywność jazdy. W trybie zjazdowym obniża się również środek suportu, co wyraźnie wpływa na stabilność prowadzenia Jekylla.
Standardowo geometria Jekylla jest dostosowana do swobodnej jazdy w górach. Główka nachylona jest pod kątem 67,8° (rozm. M), a rura podsiodłowa - 73,5°. Wysokość główki to słuszne 140mm. 430-milimetrowe rury łańcuchowe pozwalają lepiej manewrować Jekyllem na zakrętach. Stabilność poprawia z kolei 1131-milimetrowa baza kół. Geometria sprzętu z pewnością przypadnie do gustu miłośnikom wygodnej i stabilnej pozycji, która pozwala jednocześnie panować nad rowerem w każdej sytuacji i podziwiać otaczające pejzaże.
Jazda i wyposażenie
W terenie Jekyll sprawdza się tak, jak przystało na rasowy sprzęt AM. Większe i mniejsze przeszkody "połykane" są z dużą precyzją, szczególnie dzięki dopracowanemu zawieszeniu. 150-milimetrowy widelec Fox 32 Float Evolution (z systemem CTD) nieco odstaje jakością od amortyzacji tylnej, ale nie można mu zarzucić braku sztywności i niestabilnego prowadzenia. Długie podjeżdżanie na Jekyllu nie należy do dużych przyjemności, ale też nie jest specjalnie utrudnione. Jeśli tylko "noga" pozwala, to rower pomaga wspinać się w górę. Przednie koło pewnie jedzie po wytyczonej ścieżce, nawet na stromych wzniesieniach. Dla mocniejszych użytkowników zestaw tarcz 36/22T może okazać się przesadą formy nad treścią. W takim wypadku sugerujemy rozważenie napędu jednotarczowego, który sprawdzi się w wielu przypadkach redukując również wagę istotnie wagę sprzętu (14,1kg).
Podczas zjazdu zmiana skoku na 150mm daje się wyraźnie odczuć. Zmiana geometrii jest natychmiastowa i przy rozpoczęciu szybkiego i trudnego technicznie singla mamy pod sobą inny rower. Wypłaszczenie kątów idealnie grałoby z teleskopową sztycą, której w tym zestawieniu nam zabrakło (znajduje się za to w wyższych modelach). Mimo wszystko połączenie prostoty obsługi (manetka na kierownicy do dampera oraz CTD na koronie widelca) z wysoką jakością amortyzacji sprzyja pozytywnej ocenie tego modelu Cannondale`a.
Osprzęt stanowi połączenie grup SRAM (przerzutka przednia X7, korby S1400, kaseta PG-1030 i suport) oraz Shimano (przerzutka tylna Shimano XT, manetki SLX i obręcze+piasty MT68). System Shadow+ w przerzutce tylnej Shimano XT sprawia, że napęd jest bardzo stabilny, a łańcuch spoczywa na swoim miejscu w każdych warunkach - przy sztywnym podjeździe i na karkołomnym zjeździe.
Rower wyhamujemy dzięki mocnemu zestawowi Magura MT2 (180mm przód / 160mm tył). Od najwyższego modelu MT8 różnią się głównie materiałami i budową zacisku. W naszej ocenie zasługują na pochwałę ze względu na bardzo dobrą modulację i wysoką siłę maksymalną. Ergonomia może nie każdemu odpowiadać, ale dla nas radialny korpus klamki był wygodny w obsłudze.
Siodło WTB Volt Satin Steel to kontrowersyjny model. W naszej ocenie nie do końca sprawdza się w zastosowaniu Jekylla. Nie jest zbyt wygodne na krótkich 1,5-2-godzinnych jazdach, nie wspominając o całodniowych wypadach w góry w luźnych szortach. Wygląd może jednak przyciągnąć potencjalnych klientów. Nasza niewygoda nie oznacza również, że dla innych siodło będzie niekomfortowe.
Do gustu przypadła nam za to kierownica. Aluminiowa Cannondale C3 Riser o szerokość 740mm pozwala przejąć prawdziwą kontrolę nad Jekyllem. W połączeniu z gripami Cannondale Dual Locking tworzy przyjemny zestaw pozwalający na stabilne prowadzenie sprzętu.
Koła Jekylla 3 zostały zaplecione na piastach i obręczach Shimano MT68. Japoński koncern wyprodukował koła do zastosowań AM/Trail, które w tym modelu znajdują zastosowanie, szczególnie ze względu na dobry stosunek ceny do jakości. Piasty toczą się przyzwoicie, a koło jest sztywne. W połączeniu z oponami Schwalbe Hans Dampf Snakeskin tworzy zgraną parę. Gumy o szerokości 2,35" odznaczają się znakomitą przyczepnością dzięki wysokiemu i gęstemu bieżnikowi.
Podsumowanie
Cannondale Jekyll 3 to znakomity roweru do technicznej jazdy all-mountain oraz wyścigowego enduro. Szybka możliwość regulacji skoku zawieszenia (od 90-150mm) pozwala na dobór parametrów w zależności od warunków na trasie. Przewidywalne i stabilne prowadzenie to najważniejsze zalety Jekylla. Wytrzymała rama i 150-milimetrowy widelec sprawdzają się w każdym terenie. Polecamy nie tylko fanom Cannondale`a, ale wszystkim którzy szukają sprzętu AM/Enduro z twardym charakterem.
Specyfikacja
- Rama: Jekkyl smartformed aluminium
- Rozmiary: S, M, L, XL
- Widelec: Fox 32 Float Ctd O/C, Evolution, 150mm
- Tłumik: Fox Dyad Rt2 Dual Shock, 150/90mm
- Stery: Tange Seiki 1.5", zintegrowane
- Środek suportu: Sram BB30
- Przerzutka tylna: Shimano XT Shadow+
- Przerzutka przednia: Sram X7, Direct Mount
- Manetki: Shimano SLX
- Hamulce: Magura MT2 (180/160mm)
- Korby: Sram S1400, 36/22T
- Napinacz: MRP 2x ISCG-05*
- Kaseta: Sram Pg-1030, 11-36T
- Łańcuch: KMC X10
- Piasta przednia: Shimano MT68, 15mm
- Piasta tylna: Shimano MT68, 142x12mm
- Obręcze: Shimano MT68
- Opony: Schwalbe Hans Dampf Snakeskin, 29x2.35"
- Mostek: Cannondale C1, 1.5", 31.8mm
- Kierownica: Cannondale C3 Riser, 740mm, 2014 Aluminium
- Gripy: Cannondale Dual Locking Grips
- Siodło: WTB Volt Satin Steel
- Sztyca: Cannondale C2, 31.6x350mm
- Waga: 14,1 kg
- Cena: 16799zł
- * w standardowej wersji napinacz nie występuje
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.aspire.eu