![Specialized Camber Expert Carbon 29 Specialized, 29er](https://portal.bikeworld.pl/multimedia/foto/small/1364283045_201303260845.jpg)
![Tłumik Custom FOX Float CTD Evolution automatycznie ustawia poziom SAG Specialized, 29er](https://portal.bikeworld.pl/multimedia/foto/small/1364283079_201303260819.jpg)
![Tylny trójkąt wykonano ze stopu M5 Specialized, 29er](https://portal.bikeworld.pl/multimedia/foto/small/1364283103_201303260843.jpg)
Budowa i geometria
Przedni trójkąt ramy Speca został oparta o włókna węglowe FACT 9m. Functional Advanced Composite Technology polega na dopasowywaniu siły włókien węglowych do celu budowy danego roweru. Trójkąt tylny z kolei to aluminiowa konstrukcja wykonana ze stopu M5. Całość sprawia dzięki temu wrażenie lekkiej i sztywnej, która może wiele wytrzymać. 110-milimetrowy skok zawieszenia w przypadku twentyninera jest wystarczający zarówno do szybkich singli jak i zjazdów w terenie z większymi przeszkodami.
System zawieszenia FSR izoluje wahacz od pracy napędu oraz obciążeń wywołanych działaniem hamulców. Dzięki temu zawieszenie działa sprawnie w każdym terenie, a efektywność pedałowania pozostaje na podobnym poziomie. Oczywiście nie zawsze wygląda to tak różowo (szczególnie podczas mocnego deptania pod sztywne hopki), ale i tak separacja wahacza od napędu jest duża. System Auto-Sag rozwiązuje większość naszych problemów związanych z obsługą amortyzacji. Ustawiany jest on poprzez tzw. "czerwony wentyl", po którego uruchomieniu (po uprzednim napompowaniu do 300psi) damper dopasowuje się do naszej wagi regulując ten parametr.
Tłumik Custom FOX Float Evolution wyposażony został w system CTD (Climb-Trail-Descent), który pozwala dodatkowo wybrać jedno z ustawień, tak aby wpasować się w aktualny teren, po którym się poruszamy.
Główka ramy jest stożkowa - jest rozmiar wynosi 1-1/8 do 1-1/2". Całość przechodzi w bardzo masywną rurę dolną zakończoną równie obszerną mufą suportową. Środek suportu w przypadku tego model Speca to PressFit 30. 15-milimetrowa oś QR z przodu i 12x142mm z tyłu dodatkowo gwarantują wysoki poziom sztywności oraz wytrzymałość na uderzenia.
Rama częściowo została wyposażona w wewnętrzne prowadzenie - pancerz regulowanej sztycy teleskopowej (Specialized Command Post BlackLite) wiedzie w środku konstrukcji. Dzięki temu nie przeszkadza on w pracy tłumika i nie zwisa niepotrzebnie wzdłuż ramy.
Geometria Camber Expert Carbon 29 została ściśle dostosowana do kół 29-calowych. Do tej pory, od wejścia modelu na rynek (2011 r.) do wyboru była wersja 26- i 29-calowa. W tym sezonie zrezygnowano jednak z małego koła i producent oferuje Cambera wyłącznie w wersji twentyninerowej. Główka sterowa o kącie 70° jest kompromisem pomiędzy zbyt nerwową sterownością a ospałością. W naszym przypadku (rozm. M) sprawdziła się znakomicie. Szczególnie w połączeniu z 71-stopniową rurą podsiodłową dającą poczucie stabilności oraz 447-milimetrowym widelcem. Wysoko umieszczony środek suportu (336mm) gładko obniża środek ciężkości i pozwala na wygodne manewrowanie Camberem.
Jazda i wyposażenie
Uniwersalna geometria i odpowiedni skok amortyzacji pozwalają na efektywne pokonywanie podjazdów jak i wymagających zjazdów. W naszym odczuciu Camber Expert Carbon 29 szczególnie dobrze spisuje się na tych ostatnich świetnie wyłapując nawet duże nierówności i dając prowadzić się bez większych oporów, nawet przy dużych prędkościach. Podjeżdżanie również nie sprawia Specowi problemów, ale wydaje się jakby robił to bardziej z przymusu niż chęci. Podczas jazdy na stojąco rower wydaje się nieco ospały, chociaż wrażenie to mija gdy naciśniemy na pedały z większą siłą.
Wyraźnie odczuwalne jest szczegółowe wybieranie nierówności przez system FSR. Ułożony liniowo względem osi tylnego koła damper odpowiada na nie bardzo szybko, a dodatkowo przyjemnie odseparowuje swoją pracę od naszej roboty, czyli pedałowania. Wszystko to sprawia, że jazda na Camberze jest po prostu przyjemna i przewidywalna, co wcale nie znaczy nudna!
Oprócz zawieszenie w jeździe zdecydowanie pomagają koła Roval Contol Trail 29 oparte na karbonowych obręczach. Są one szersze (26mm) i bardziej wytrzymałe od tych przeznaczonych do XC. Taka szerokość obręczy spłaszcza również profil opony, które dzięki temu pewniej trzymają się podłoża i zapewniają lepszą trakcję w trudnym terenie. Dodatkowo koła odznaczają się stosunkowo niską masą (1800g). Zawdzięczają to po części także wysokiej jakości piastom połączonym z obręczami poprzez szprychy (32 w każdej) DT Swiss Super Comp. Zestawem opon montowanym w Camberze są Specialized Ground Control. Wysoki bieżnik złożony z gęsto rozmieszczonych i szerokich klocków zapewnia dobrą przyczepność w niemal każdych warunkach. Jedynym problemem są dla nich mocno błotniste i piaszczyste tereny, gdzie z kolei spłaszczony profil opony nie pomaga. Najlepiej zestaw sprawdza się na suchych i lekko podmokłych ścieżkach.
Na zjazdach pomaga teleskopowa sztyca Specialized Command Post BlackLite o skoku 100mm. Jest ona wyposażone w trzy stopnie skoku. Zerowy ustawiamy oczywiście według własnych potrzeb i pozwala on na najbardziej efektywne pedałowanie. Kolejny poziom to 35mm niżej - dzięki niemu skutecznie pokonamy mocniej pofałdowane odcinki i lżejsze zjazdy. Pełen zjazd o 100m to najlepsze ustawienie na najbardziej strome i techniczne zjazdy, gdzie siodło nie pałęta się nam pod nisko opuszczonymi tyłkiem.
Mieszanka osprzętu Sram X7/X9 wydaje się rozsądnym zestawieniem w przypadku tego modelu. Na uwagę zasługują customowe korby SRAM carbon S-2200 (36/22T), których sztywność zdecydowanie doceniliśmy. Dzięki nim rower zyskuje dodatkowego, stanowczego charakteru i sprawnie przenosi każdy wat energii na 10-rzędowy napęd. Kaseta o rozstawie zębatek 11-36T daje nam zestaw do wykorzystania w wielu warunkach. Każdy nieco bardziej zaawansowany użytkownik powinien sobie z nimi poradzić w niemal każdym terenie.
Hamulce Avid X0 WC z zapewniają bardzo dobrą modulację oraz wysoką siłę hamowania. Gripy Specialized Sip Grip wykonane są z wygodnej mieszanki i nawet po kilku godzinach jazdy nie każą dłoniom odpoczywać.
Podsumowanie
Camber Expert Carbon 29 jest rowerem znajdującym się pośrodku dwóch modeli Specialized`a: Epica i Stumpjumpera. Z tego pierwszego bierze wysoką sztywność i zwrotność, a z drugiego komfortowe zawieszenie i zdolność do pokonywania wymagających zjazdów. Ten sprzęt jest idealny dla osób szukających uniwersalnego roweru górskiego, głównie preferujących trail. Mimo wszystko Camber z powodzeniem spisuje się także na mniej wymagających trasach cross country. Nas szczególnie urzekł wysoki komfort użytkowania oraz bardzo dobra jakość działania zawieszenia FSR.
Specyfikacja
- Rama: FACT 9m przedni trójkąt, M5 tylny trójkąt, 110mm
- Rozmiary: S, M, L, XL, XXL
- Widelec: FOX Float Performance 29, QR dropouts, 110mm, 200x49mm
- Tłumik: Custom FOX Float CTD Evolution AUTOSAG
- Stery: 1-1/8 do 1-1/2"
- Środek suportu: SRAM PF30, OS press-in
- Przerzutka tylna: SRAM X0, Type 2
- Przerzutka przednia: SRAM X7
- Manetki: SRAM X9, w/MatchMaker
- Kaseta: SRAM PG-1050, 11-36
- Łańcuch: KMC X10
- Hamulce: Avid X0 WC (180mm przód, 160mm tył)
- Korby: Custom SRAM carbon S-2200, 36/22T
- Koła: Roval Control Trail 29, alloy disc, 27mm, 32h
- Opony: Specialized Ground Control (przód: 2,3", tył: 2,1")
- Mostek: Specialized XC, 3D forged alloy
- Kierownica: Specialized XC Mini-Riser, 7050 butted alloy, 720mm
- Gripy: Specialized Sip Grip
- Siodło: Body Geometry Henge Comp
- Sztyca: Specialized Command Post BlackLite, 100mm
- Zacisk sztycy: Command Post 34.9mm
- Waga: 12.9kg
- Cena: 17 499 zł
Więcej rowerów Specialized znajdziecie w naszym bikeKatalog.pl.
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.specialized.cz