Budowa
Rama Superfly 100 AL Elite została wykonana z aluminium o nazwie Alpha Platinum. Odznacza się ono stosunkowo niską masą. Jakość wykończenia jest wysoka - aluminium jest stale wyciskane metodą na zimno i łączone w kilku punktach w celu obniżenia wagi i poprawienia wytrzymałości. Dodatkowe użycie hydroformingu jeszcze bardziej zmniejsza masę i pozwala nadać rurom opływowy, aerodynamiczny kształt.
Największym atutem aluminiowego Supefly`a jest jednak wytrzymałość. Rama opiera się na tylnej osi sztywnej w rozmiarze 142x12 mm (istnieje możliwość zmiany na 135x5mm poprzez dodatkowe adaptery) i przedniej QR w rozmiarze 15mm. Zwężająca się główka E2 jest ewolucją tradycyjnego steru 1–1/8" - zwęża się od 1,5" na dole do 1–1/8" u góry, aby zapewnić większą powierzchnię w miejscach największego nacisku. Skutkuje to zwiększeniem sztywności przedniej części Treka, co w połączeniu z solidnym spawem główki i rur głównego trójkąta daje mocny zestaw. Całość opiera się o wciskany wkład suportu BB95, który zapewnia szersze połączenia struktury ramy i zwiększa jej wytrzymałość.
Zawieszenie odseparowane jest od działania siły hamulców dzięki autorskiemu systemowi Treka o nazwie Active Braking Pivot (patent nr 7,837,213). Odpowiednie ułożenie wahaczy i rozmieszczenie punktów obrotu sprawia, że amortyzacja działa niezależnie od siły hamowania, dzięki czemu zyskujemy kontrolę nad rowerem w każdym momencie, zachowując jednocześnie wysoki komfort jazdy. Swobodna praca zawieszenia umożliwia m.in. późniejsze dohamowanie do zakrętu oraz zapewnia lepszą przyczepność tylnego koła podczas jazdy po nierównościach. Całość 110-milimetrowego zawieszenia obsługuje tłumik Fox Evolution Series Float z regulacją CTD (climb-trail-descend), który umożliwia dopasowanie stylu jazdy za pomocą prostego przełącznika na tłumiku. Jego uzupełnieniem jest, wyposażony również w technologię CTD, widelec Fox Evolution Series 32 Float CTD o skoku 100 mm. Obydwa z nich posiadają regulację powrotu i stopnia odbicia. W widelcu kontrola ustawień CTD odbywa się poprzez pokrętło umieszczone na koronie widelca.
Z dodatkowych atutów ramy Superfly 100 AL Elite warto wspomnieć o bezpośrednim mocowaniu przerzutki oraz magnezowym łączniku tylnego wahacza. Pancerze, pomimo że poprowadzone na zewnątrz ramy, ułożone są w sposób, który nie przeszkadza w jeździe i nie powoduje np. zahaczania o nogę czy tłumik. Jednym z minusów ramy są natomiast spawy, które są zwyczajnie zbyt mocno widoczne, szczególnie jak na ramę tej klasy. Oprócz tego mankamentem dla niektórych użytkowników może być umieszczenie drugiego bidonu pod dolną rurą głównego trójkąta, skąd obficie dostaje on kąpiel błotną. Takie umiejscowienie otworów na koszyk podyktowane zostało jednak rozmiarami tłumika oraz jego mocowaniem w centrum górnej rury.
Zastosowana w twentyninerze Treka geometria G2 została zaprojektowana ściśle pod kątem kół 29-calowych. 51-milimetrowy offset widelca pozwala na uzyskanie podobnej zwrotności jak w rowerach o mniejszych kołach. Główka ramy o kącie 71.0 ° w połączeniu z rurą podsiodłową o nachyleniu 73.6 ° daje w rezultacie sprawny rower, który gładko porusza się po wytyczonej ścieżce, nie będąc przy tym zbyt nerwowym. W testowanym przez nas rozmiarze 17,5" wysokość główki ramy wynosiła 115mm, co przekłada się na dość sportową pozycję, ale jednocześnie nie pozbawia mniej wprawnych użytkowników komfortu jazdy. Długość tylnego widelca to 450mm, a bazy kół - 1118cm. Warto wspomnieć, że tylne rury w sprytny, szeroki i opływowy sposób oplatają oponę, co dodatkowo wspomaga usuwanie błota. Całościowo zaś geometria pozwala na znakomite prowadzenie, zarówno na zjazdach jak i technicznych wspinaczkach.
Wyposażenie i jazda
Odpowiednie prowadzenie wspomagają również koła oparte na wytrzymałych obręczach Mustang. Piasty Formula posiadają poszerzony korpus oraz szerszą powierzchnię styku z hakami. W połączeniu z 2,2-calowymi oponami Bontrager 29-1 Expert koła zyskują dużą i stabilną powierzchnię kontaktu z podłożem, a dodatkowo zapewniają optymalną przyczepność, szczególnie w suchych warunkach. Ich przeznaczenie to przede wszystkim szybka jazda, umożliwiona m.in. poprzez ciasno zestawione, środkowe klocki.
Osprzęt Shimano SLX stanowi odpowiednio dobraną grupę w tej klasie sprzętu. 10-biegowa kaseta 11-36 w zestawieniu z 3-rzędową korbą M552 42/32/24 pozwoli sprawnie przemieszczać się w każdym terenie. Na uwagę zasługuje przerzutka tylna z wyższej grupy - Shimano Deore XT Shadow stabilizuje wózek na nierównościach i pozwala na efektywną zmianę przełożeń w każdych warunkach. Hydrauliczne hamulce Shimano SLX gwarantują wysoką siłę hamowania i dobrą modulację, a ich jakość doceniana jest szczególnie w połączeniu z systemem odseparowania zawieszenia od ich działania (Active Braking Pivot).
Połączenie mostka i płaskiej 31,8-milimetrowej kierownicy z aluminiowego zestawu Bontrager Race Lite to sposób na wytrzymały kokpit. Całość uzupełniają blokowane gripy z tej samej rodziny komponentów, których agresywnie pocięta powierzchnia zapewnia stabilny chwyt. Wyposażone w chromo-molibdenowe pręty siodełko Bontrager Evoke 2 zostało oparte o sportowe kształty - okrągły profil tylny oraz wąski nosek zapewniają wysoką efektywność pedałowania.
Podsumowanie
Trek Superfly 100 AL Elite to bardzo dobry rower do użytku trailowego, który przypadnie do gustu miłośnikom zwrotnych i komfortowych fulli. Twentyniner zachowuje się niemal jak jego 26-calowy odpowiednik, przede wszystkim dzięki przemyślanej geometrii. Jednym z minusów mogą być niezbyt estetycznie wykończone spawy, na których jednak efektywność roweru nie cierpi.
Specyfikacja
- Rama: Alpha Platinum Aluminum, 110 mm
- Rozmiary: 15.5, 17.5, 19, 21, 23"
- Widelec: Fox Evolution Series 32 Float CTD, 100 mm
- Tłumik: Fox Evolution Series Float CTD, 7,25x1,75
- Stery: FSA NO.57SC, E2
- Środek suportu: BB95
- Przerzutka tylna: Shimano Deore XT Shadow
- Przerzutka przednia: Shimano SLX
- Manetki: Shimano SLX, 10s
- Kaseta: Shimano HG62 11-36, 10
- Hamulce: Shimano SLX
- Korby: Shimano M552, 42/32/24
- Obręcze: Bontrager Mustang
- Piasty: Formula
- Opony: Bontrager 29-1 Expert, 29x2,2"
- Mostek: Bontrager Race Lite, 31,8 mm
- Kierownica: Bontrager Race Lite Low Riser, 31,8 mm
- Gripy: Bontrager Race Lite, lock-on
- Siodło: Bontrager Evoke 2, pręty cro-mo
- Sztyca: Bontrager Rhythm Elite, 31,6 mm
- Waga: 12.24kg
- Cena: 11 999 zł
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.trekbikes.com/pl/pl/