SRAM X9 i X0 2011 - więcej info!

Nowości zza wielkiej wody

Drukuj

Po pokazaniu się w internecie pierwszych zdjęć nowych grup X9 i X0, jak też po tym, gdy wcześniej zaprezentowano grupy X7 i XX, oczywiście wiadomo było, że nowy sprzęt dysponować będzie trybami 10-biegowymi. Obecnie oficjalnie stwierdzić możemy, że mamy cztery różne napędy 2x10 firmy SRAM.

 




ZDJĘCIA KOMPLETNYCH RODZIN PRODUKTÓW ZNAJDZIESZ W POPRZEDNIM ARTYKULE

 


Na każdym poziomie dostajemy nie tylko identyczną liczbę przełożeń, hamulce z systemem TaperBore, jak też pasującą amortyzację. Oczywiście nadal zachowane są różnice, ale sprowadzają się one głównie do zastowania różnych materiałów. I tu dochodzimy do pewnej „nowości” w sensie językowym. Otóż SRAM chce, by jego zestawy nie nazywać „grupami” lecz „rodzinami” („families”) i podaje dwa powody. Pierwszy to fakt, że obejmują one oprócz typowych dla grup komponentów również amortyzatory przednie. Drugi odwołuje się do tego, że podczas gdy XX i XO noszą odpowiednio, jednolite logo, zestawy napędowe X9 i X7 uzupełnione są o dodatki koncernu z mianami Avid, SRAM i Truvativ.

 

 



Kolejna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę, to fakt, że SRAM konsekwentnie trzyma się flozofii (a raczej hasła reklamowego) „Design Your Ride”, dlatego też wszystkie nowe komponenty dostępne są w różnych wariantach kolorystycznych. W przypadku X9 kolory są trzy, w X0 cztery. Już dziś można przypuszczać, że ta propozycja wywoła pokolorowanie całych rowerów i wprowadzi konkretne ożywienie w dizajnie.

 

 



Co do wędrówki technologii, nie sposób nie zauważyć, że SRAM dokonał inteligentnego jej transferu, tak by była dostępna w zależności od indywidualnych potrzeb. Dlatego też w X7 znajdziemy hamulce TaperBore i 10-biegowy tryb, X9 oprócz tego dodatkowo dysponuje opcją środków suportu BB30 i PressFit 30, zaś X0 to praktycznie już w 90% XX. Tu róźnica sprowadza się praktycznie wyłącznie do materiałow, lekkie oszczędności w sięgnięciu po te najbardziej wyrafinowane spowodowały, że grupy różnią się wagowo.

 

 

 

 

 


Krótkie zestawienie cech technicznych - X0 2011
Przerzutka tylna X0 - 10-biegowa, z nowym korpusem i trzema długościami wózków do wyboru oraz czeterema wariantami kolorystycznymi. Karbonowy wózek podtrzymuje uszczelniane kółeczka, tryb obsługuje maksymalnie zębatki o 36 zębach. Producent obiecuje wagę 190 gramów.
Przerzutka przednia X0 - przerzutka przednia przystosowana jest do współpracy z zębatkami X-Glide i może obsługiwać zarówno napędy 2x10, jak i 3x10. Będą oferowane dwa podstawowe warianty przerzutek - z obejmą umieszczoną poniżej, jak i powyżej prowadnic. Poza tym montowana bezpośrednio do ramy.
Manetki XO - kolejna wersja Triggerów, tym razem 10-biegowa. Przewidziano zarówno wersje 2x10, jak i 3x10, obydwie wyposażono w technologię Exact Actuation. Manetki są kompatybilne z rozwiązaniem MatchMakerX, jak i zwykłym Matchmekerem. Cztery kolory do wyboru - czarny, czerwony, złoty i niebieski. Zapowiadana waga 232 gramy.
Korba Truvativ XO - model ma być dostępny zarówno w wersjach 2x10, jak i 3x10, wyposażonych w system wspomagania X-Glide. W wariancie z dwoma tarczami znajdziemy koronki 26/39 i 28/42, wykonane z aluminium o grubości 7 mm. Karbonowe ramiona mają znieść także obciążena występujące w AM. Tu także planowane są cztery kolory do wyboru.
Środek suportu Truvativ Giga X Pipe (GXP) - pasujący do korby. Wyróżnia się niskim profilem misek, jak i poprawionymi uszczelkami Gutter Seal. Wykończenie anodowaniem. Będą też wersje BB30, jak i PressFit 30
Hamulce Avid XO - w gruncie rzeczy są niemal identyczne, jak dostępny w tym sezonie model Elixir CR Mag, choć bez magnezowego głównego cylindra. Wyposażono je w możliwość regulacji punktu rozpoczęcia hamowania bez narzędzi. Hamulce kompatybilne są z MatchMakeremX, zapowiadana waga wynosi 333 gramy (160 mm tarcza, post mount). W opcji karbonowe klamki.
Tryb XG-1099 - podobnie jak w XX to perełka w kolekcji. Technologia X-Glide, technika wycinania z bloku stali X-Dome największych 8 zębatek. Dwie konfiguracje do wyboru - 11-36 (ta na początek) i 11-32 z. Zapowiadane wagi to 235 gramów większej.

 


 


Krótkie zestawienie cech technicznych - X9 2011
Przerzutka tylna X9 - 10-biegowa, oferowana w trzech długościach wózka i w trzech różnych kolorach - czerwonym, szarym i białym. Kompatybilna z systemem Exact Actuation, zarówno 2x10, jak i 3x10. Wersja ze średnim wózkiem ma ważyć 204 gramy.
Przerzutka przednia X9 - 10-biegowa, stworzona do współpracy z systemem 2x10 i technologią X-Glide. Oferowane bądą dwie wersje obejm - powyżej i poniżej prowadnic.
Manetki X9 - 10-biegowe Triggery, tu także znajdziemy technologię Exact Actuation, a manetki są kompatybilne z Matchmakerem. Warto zwrócić uwagę na zmiany konstrukcyjne, jak zmianę linki od góry, zmodernizowany mechanizm wewnętrzny, jak i dźwignię główną wykonaną z kutego aluminium. Trzy kolory dostępne, by dopasować do reszty komponentów.
Korba Truvativ X9 - pasująca do systemu 2x10. Korba X9 ma kute i puste w środku aluminiowe ramiona i opcje zębatek 26/39 i 28/42 z, do wyboru wersje GXP lub BB30. Zębatki z systemem X-Glide. Pająk z kutego aluminium, dostępne trzy kolory.
Środek suportu Truvativ Giga X Pipe (GXP) - trzy różne wersje do wyboru, w tym z łożyskami ceramicznymi. Wszystkie wyposażone w nowe uszczelnienia Gutter Seal.
Hamulce Avid Elixir CR - hamulce mają swoje własne logo, ale są dostępne w trzech pasujących kolorach. Technologia TaperBore, regulacja punktu rozpoczęcia hamowania bez narzędzi, jak i odległości od kierownicy. W opcji karbonowe klamki, a hamulce są kompatybilne z MatchMakerem. Przedni hamulec z tarczą 160 mm, post mount, ma ważyć 385 gramów.
Tryb PG-1070 - należąca do zestawu kaseta X9 oznaczona PG-1070 zbudowana jest na tzw. „półpająku” - jak to określa SRAM - i wyposażona jest w technologię PowerGlide. Dostępny zakres 12-36 z.
Piasty SRAM X9 - grupę można uzupełnić o piasty X9, z 32 otworami i 6 otworami na tarcze. Zapowiadana waga to 165 i 385 mm. Będzie dostępnych wiele wersji, w tym przedniej klasyczna z zaciskiem, osią 15 i 20 mm, tylnej 135 mm i z zaciskiem, jak i sztywnej 142x12 mm.

 

 

 



Obydwie nowe grupy mają być dostępne w sprzedaży już w drugiej połowie tego roku. Na razie żadne ceny nie są znane. Jako ich uzupełnienie przewidziano 10-biegowe, wcześniej dostępne łańcuchy SRAMa.

 

 

 

ZDJĘCIA KOMPLETNYCH RODZIN PRODUKTÓW ZNAJDZIESZ W POPRZEDNIM ARTYKULE


Info: sram.com

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj