Spis treści:
Seria 1200 w kolekcji kół MTB od DT Swiss jest zarezerwowana dla najwyższych modeli, które są oparte o karbonowe obręcze, najbardziej zaawansowane piasty i najlepsze szprychy. Jest to oczywiście linia produktów, w której DT zawsze oferuje swoje najlepsze rozwiązania mające przekładać się na minimalną masę, odpowiednie parametry sztywnościowo-wytrzymałościowe oraz oczekiwaną w danej klasie trwałość.
Od dzisiaj dotychczasowe koła 1200 zostają zastąpione przez nową odsłonę tych modeli przygotowaną przez DT Swiss w kolekcji na 2025 rok, choć w praktyce dostępną w sprzedaży od teraz. Konkretnie do kolekcji dochodzą nowe koła XRC 1200 Spline dedykowane do XC i maratonów, XMC 1200 Spline służące do szeroko pojętego all mountain, EXC 1200 Classic do enduro oraz HXC 1200 Spline zbudowane z myślą o rowerach e-MTB.
Nowa technologia produkcji obręczy!
Sercem każdych karbonowych kół są oczywiście felgi, a te w nowych DT Swiss’ach 1200 są zupełnie nowe! Rewolucyjny jest przede wszystkim proces ich produkcji, który pozwala zbudować lekkie, trwałe i odporne na uderzenia felgi. Po pierwsze nowa technologia zakłada budowanie obręczy w całości, bez łączenia i klejenia ich z osobnych części. Dotychczasowy branżowy standard to osobne konstruowanie wewnętrznej i zewnętrznej części obręczy, a następnie łączenie ich, natomiast tutaj całość powstaje w jednej formie.
W przypadku nowych modeli DT Swiss mamy więc do czynienia z jednoczęściową karbonową obręczą! Brak łączeń oznacza mniej materiału, czyli niższą masę przy większej wytrzymałości, jak również mniej miejsc na potencjalne błędy przy produkcji oraz mniej obszarów o gorszej odporności na defekty. To oczywiście nie koniec ciekawostek… DT chwali się też, że każda warstwa zostaje mocno skompresowana w procesie układania ,,plastrów” karbonu w formie, a ta kompresja pozwala ograniczyć liczbę pęcherzyków powietrza, a w konsekwencji użyć mniej żywicy. Ponownie więc rezultatem jest więcej ciągłego węglowego tworzywa i mniej żywicy, co poprawia końcową jakość produktu i obniża masę.
Wreszcie Szwajcarzy przygotowali koła, gdzie zewnętrzne warstwy karbonu otaczające obręcz są jednoczęściowe. Całą obręcz okalają więc swego rodzaju wzmacniające fartuchy, które tworzą powłokę odporną na dobicia i uderzenia wyraźnie mocniejszą, niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych karbonowych felg. Liczba tych warstw zależna jest od dyscypliny, do jakiej przeznaczone są koła. Im agresywniejszy styl jazdy, tym jest ich więcej. Kropką nad i jest identyczny patent, który znamy już z kół gravelowych GRC, gdzie obręcz nie wymaga już żadnej obróbki zewnętrznej powierzchni po wyjęciu z formy produkcyjnej, co pozwala w kolejnym miejscu odjąć cenne gramy. Na koniec dodamy, że wraz z nową technologią produkcji obręcze DT mają też nowy standard kontroli jakości, który obejmuje pełne sprawdzenie każdej opuszczającej taśmę felgi.
Piasty DT Swiss 180 i szprychy Revolite
Jak już wspominaliśmy na wstępie, linia kół 1200 zawsze oparta jest o to, co najlepsze w portfolio DT. Koła kręcą się więc na topowych piastach 180 charakteryzujących się najniższą masą, a do tego ich precyzyjnie obrobione korpusy zachowują pożądaną sztywność. Są one wyposażone w łożyska ceramiczne SINC mające na celu obniżyć opory toczenia.
Felgi i piasty zostały połączone szprychami Revolite, które dzięki unikalnemu kształtowi pozwalają osiągnąć pożądane połączenie lekkości i wytrzymałości, które wg DT gwarantuje, że pod względem trwałości Revolite przewyższa wszystkie inne szprychy MTB w swojej klasie wagowej. Wyjątkiem są tu koła dedykowane do elektryków, czyli HXC 1200 SPLINE, które korzystają ze szprych specyficznych dla eMTB.
Linia modelowa
Premiera kół serii 1200 obejmuje cztery nowe modele, w których zadbano o wyważenie niskiej wagi z właściwościami jezdnymi i wymaganą wytrzymałością. Modele mają więc możliwie minimalną masę, ale jednocześnie właściwą dla danej klasy odporność. Ma to swoje odbicie nie tylko w budowie obręczy, jej wymiarach i ilości materiału, czy liczbie zewnętrznych warstw ochronnych Carbon Shield, ale również w liczbie szprych, czy użytych do budowy kół wersji piast, a nawet bębenkach, które też się różnią. Przykładowo w kołach do XC mamy najlżejszy Ratchet EXP 54T, a w modelach do mocniejszego MTB są nowe Ratchety DEG, które lepiej pasują na trudne techniczne trasy. Więcej o premierowym Ratchet DEG pisaliśmy w osobnym artykule, zapraszamy po szczegóły tutaj: NOWY DT SWISS RATCHET DEG: NAJSZYBSZY BĘBENEK W HISTORII!
DT Swiss XRC 1200 Spline
Model dedykowany do XC i maratonów, którego masa wynosi 1303 gramy. Zastosowano tutaj piasty 180 w wariancie Straightpull, a Ratchet to lekki EXP z 54 zębami. Felgi łączą się z piastami za sprawą szprych Revolite – po 24 w obu kołach. Szerokość wewnętrzna obręczy wynosi 30 mm, a koła dostępne są tylko w rozmiarze 29”.
DT Swiss XMC 1200 Spline
Bardzo ciekawe wyglądają nowe koła trail i all mountain, gdzie mamy do czynienia z super niską wagą, podczas gdy model ten jest gotowy na naprawdę mocne ścieżkowe katowanie. Zestaw składa się z dwóch różnych felg – przednia jest lżejsza, ponieważ musi znieść mniejsze obciążenia, a dodatkowo pozwala to na bardziej żywe sterowanie. Natomiast tylna jest nieco cięższa, gdyż została odpowiednio wzmocniona. Szerokość wewnętrzna obu jest identyczna i wynosi 30 mm. Piasty 180 Straightpull łączą się z obręczami za pomocą 28 szprych Revolite w obu kołach. Ciekawą opcją jest możliwość – już na etapie zakupu – wyboru między lżejszym Ratchetem EXP 54T, a szybszym Ratchetem DEG 90T. Imponująca jest masa, bowiem wersja na 29” z EXP 54T waży tylko 1495 gramów! W sprzedaży są dostępne jako 29”, 27,5” albo zestaw mullet.
DT Swiss EXC 1200 Classic
Koła dedykowane do enduro – co oczywiste – stawiają przede wszystkim na wytrzymałość. Tutaj również mamy lżejszą przednią obręcz, która posiada zaplot na 28 szprych i cięższą, mocniejszą w tylnym kole, gdzie do budowy użyto 32 szprych. Warto zaznaczyć, że piasty to 180 Classic z klasycznymi kołnierzami i szprychami Revolite J-bend. Ratchet to oczywiście DEG 90T, który perfekcyjnie wpisuje się w styl jazdy enduro. Szerokość wewnętrzna obręczy również liczy 30 mm, a masa to 1756 gramów dla zestawu 29”. Poza tym można jeszcze kupić opcję mullet lub 27,5”.
DT Swiss HXC 1200 Spline
Koła dedykowane do elektrycznych rowerów górskich również posiadają nowe obręcze, do tego piasty DT 180 Straightpull z Ratchetem EXP OS 42T dedykowanym do E-MTB. Podobnie zresztą sprawa ma się w przypadku szprych, gdzie są to DT Complite hybrid stworzone z myślą o e-bike’ach. Koła zaplecione na 2 x 28 szprych, szerokość wewnętrzna obręczy wynosi 30 mm, a ich masa to 1908 gramów dla zestawu 29”. Poza tym jest też mullet i 27,5”.
Więcej o technologii przeczytasz na stronie producenta: www.dtswiss.com
Polski dystrybutor: dt4you.com