Nowy elektroniczny SRAM Rival eTap AXS

Poznaj nowy elektroniczny i bezprzewodowy napęd szosowy SRAM Rival eTap AXS.

Drukuj

Ofensywa SRAMa w grupach napędowych AXS trwa. Tym razem elektroniczna i bezprzewodowa zmiana biegów trafiła do grupy Rival. Dzięki temu topowa technologia AXS i 12 biegów otwiera się na mniej zamożnych szosowców i gravelowców.

Niedawno mogliście u nas przeczytać o zupełnie nowej budżetowej grupie AXS do rowerów górskich: ELEKTRONICZNA GRUPA SRAM GX EAGLE AXS! Zanim kurz po tej premierze zdążył opaść na dobre, SRAM zrzucił kurtynę z kolejnej bardzo ciekawej nowości, która ponownie dedykowana jest szerokiemu gronu odbiorców, ponieważ będzie najtańszym szosowym elektronicznym napędem w kolekcji amerykańskiego producenta.

Wydaje się, że tym samym SRAM pokazuje nam jasny kierunek, dokąd zmierzają ich grupy napędowe. Jak dotąd nie powstał mechaniczny odpowiednik ,,nowych” napędów szosowych amerykańskiego producenta w opcji 1x12 lub 2x12, tymczasem pokazano kolejną, tańszą wersję eTapa AXS. Premierowy SRAM Rival jest grupą opartą na zasadach działania identycznych, jak w pozostałych grupach eTap AXS i dostępną jedynie w wersji pod hydrauliczne hamulce tarczowe. Nowy napęd jest oczywiście kompatybilny z całą rodziną napędów AXS, co -wymieszawszy komponenty szosowe z MTB - umożliwia zbudowanie gravela z jednym blatem i kasetą 10-52T!. 

Klamkomanetki i przerzutki Rival eTap AXS 

 

 

Nowe klamkomanetki są oczywiście bezprzewodowe i - jak już wspominaliśmy - występują jedynie w opcji pod hydrauliczne hamulce tarczowe. SRAM podkreśla, że są bardzo ergonomiczne, zapewniają pewne podparcie rąk, a jednocześnie mają kształt, który sprawdza się u posiadaczy dłoni o różnej wielkości. Dodatkowo można regulować w nich reach. Dla lepszego chwytu guma ma też specjalne perforacje. 

 

 

Tylna przerzutka Rival eTap AXS może działać zarówno z jednym, jak i z dwoma blatami z przodu, warunek jest jeden - maksymalna wielkość największej koronki kasety to 36T. Czyli w praktyce może pracować z kasetami: 10-28T, 10-30T, 10-33T i 10-36T. Ma oczywiście sprzęgło, które zapewnia pewne trzymanie łańcucha na swoim miejscu oraz jego stabilizację podczas jazdy po wertepach i dziurawych nawierzchniach. 

 
 

 

Więcej dzieje się w obrębie przedniej przerzutki. W grupie Rival są dostępne jej dwa warianty. Pierwszy to klasyczna szosowa przerzutka z technologią Yaw, która obraca prowadnicę lekko pod kątem podczas zmiany biegów, tak aby łańcuch o nią nie ocierał na całym zakresie kasety. Ten wariant dostosowany jest do korb z tarczami 46/33T i 48/35T oraz pozostałych z rodziny AXS. Dostępna jest też druga wersja, która sprawdzi się w rowerach typu gravel. Ma nieco zmienioną konstrukcję, dostosowaną do innej linii łańcucha, którą posiada korba Rival z blatami 43/30T i przy okazji zapewnia więcej przestrzenii na szeroką oponę, aż do 700x45C lub 650B x 2,1”. Ten wariant też posiada technologię Yaw. 

Mechanizm Korbowy Rival eTap AXS

 
 

 

Ramiona korb nowego Rivala są wykonane z aluminium, a suport jest oczywiście w standardzie DUB, który sprawia, że - jeśli zechcemy - możemy tę korbę zamontować zarówno w szosie, jak i MTB. Jest kompatybilna z ośkami 135 mm, 142 mm oraz Boost. Do wyboru jest wersja dwublatowa i z jedną tarczą z przodu. Przy 2x zastosowano stały przeskok między zębatkami, który wynosi tylko 13 zębów. To zapewnia dobrą pracę przerzutki i szybsze zmiany biegów. Dostępne są 3 konfiguracje rozmiarów tarcz: 48/35T, 46/33T oraz wersja dostosowana do szerszych opon 43/30T (Wide Crankset, która wymaga przedniej przerzutki w wersji Wide). W wariancie 1x dostępne są tarcze w rozmiarach: 38, 40, 42, 44 i 46 zębów.

 
 

 

Trenujących kolarzy zainteresuje fakt, że nowy Rival występuje w wersji z pomiarem mocy. To lewostronny pomiar oparty o technologię Quarka, który w zgrabnej formie jest ukryty w osi korby. SRAM chwali się, że bateria wytrzymuje w nim ponad 400 godzin jazdy. Pomiar jest oczywiście wodoodporny (IPX7) i nie waży dużo, dodaje jedynie 40 gramów masy. Do kupienia dostępne są mechanizmy korbowe z pomiarami oraz same ,,wkładki” z pomiarem, dzięki którym każdą korbę Rival AXS można wzbogacić mocy o miernik mocy, jeśli tylko zechcemy. 

12-biegowa kaseta 

 
 

 

Rzadko się o tym mówi, ale jedną z głównych zalet 12-rzędowych napędów Srama jest szeroki zakres przełożeń, który przebija ten oferowany przez grupy jedenastobiegowe. Dedykowane grupie Rival są dwie kasety XG-1250 - 10-30T i 10-36T. Oczywiście montuje się je na bębenek XDR driver body. Do zestawu stosuje się płaski w górnej części łańcuch Flattop, który jest charakterystyczny dla całej rodziny szosowych grup AXS. Oczywiście wszystkie komponenty Rival eTap AXS są wzajemnie kompatybilne z produktami z linii Force i Red eTap AXS, jak również pamiętajmy, że możemy używać szosowych klamkomanetek z przerzutką i kasetą Eagle

 

 

Masa przykładowego zestawu

  • Klamkomanetki z przewodami i zaciskami hamulcowymi - 845 gramów
  • Mechanizm korbowy 46/33 - 844 gramy
  • Przerzutka tylna - 366 gramów
  • Przerzutka przednia - 180 gramów
  • Kaseta 10-30 - 282 gramy 
  • Łańcuch - 266 gramów

Ceny i dostępność

Część komponentów jest już dostępna, natomiast na przestrzeni od maja do czerwca w sprzedaży pojawią się przerzutki i klamkomanetki. Z kolei w sierpniu dostępne będą korby z pomiarami mocy. Poniżej prezentujemy ceny nowych komponentów.

Ceny:

  • Klamkomanetki z przewodami i zaciskami hamulcowymi - 919 zł na jedno koło (1838 zł zestaw)
  • Mechanizm korbowy z pomiarem mocy - 1649 zł
  • Mechanizm korbowy - 619 zł
  • Przerzutka tylna - 1189 zł
  • Przerzutka przednia - 809 zł
  • Kaseta XG-1250 - 569 zł
  • Łańcuch - 139 zł

 

Strona producenta: www.sram.com