Büchel - lampy rowerowe prosto z Niemiec

Przyglądamy się oświetleniu rowerowemu marki Büchel

Drukuj

Firma Büchel może pochwalić się interesującymi rozwiązaniami w temacie rowerowego oświetlenia - to choćby modele lamp wyposażone w światła postojowe, czy automatycznie załączane światła stopu. Lampy spełniają także surowe wymagania niemieckich przepisów. Przyglądamy się bliżej marce i kilku wybranym modelom lamp.

Z perspektywy polskiego rowerzysty firma Büchel może wydawać się mało znaną marką. Mało kto wie, że oświetlenie to tylko jedna z gałęzi działalności firmy. Grupa Büchel zrzesza w swoim portfolio takie marki jak Wittkop Medicus, która produkuje popularne siodła czy markę Sekura, specjalizującą się w tworzeniu zapięć rowerowych. Oświetlenie Büchel spotkać możemy w wielu rowerach z już seryjnie zamontowanym oświetleniem. Firma na dużą skalę zaopatruje producentów rowerów i aż około 20-30% jednośladów wyjeżdża z fabryk z lampami opatrzonymi logo niemieckiej firmy. 

 

Zobacz też:

 

Historia firmy

Już od czasów przedwojennych Büchel zajmował się produkcją części rowerowych, a głównymi wyrobami niemieckich zakładów były pedały oraz piasty. Lata powojenne przyniosły firmie stały rozwój oraz rozszerzenie działalności. W 1985 roku rozpoczęto produkcję w krajach azjatyckich, natomiast chwilę później, w 1987 roku Büchel przejął firmę Wittkop – najstarszą niemiecką fabrykę siodeł rowerowych. Kolejne lata to rozwój w kierunku nowych obszarów. Produkcja błotników stalowych, bagażników, łańcuchów, coraz częściej stosowanych elementów plastikowych oraz obręczy. Produkcję oświetlenia rowerowego zaczęto w połowie lat dziewięćdziesiątych, a od 2011 roku firma Büchel wytwarza również własne oświetlenie LED.

Luksy, a nie Lumeny

Ciekawostką jest, że firma podaje moc swoich lamp w Luksach, a nie w Lumenach, z czym powszechnie spotkamy się u innych wytwórców. Producent jednak wyjaśnia, że światło ich lamp zawsze określone jest w luksach, ponieważ z jednej strony zostało to wymuszone przez niemieckie atesty drogowe, a z drugiej strony takowe oznaczenie dużo lepiej oddaje skuteczność oświetlenia drogi. Na skuteczność składają się dwa czynniki: moc diody LED oraz jakość lustra lampy skupiającego światło. 

Büchel mocno skupia się właśnie na jakości luster. Producent chwali się, że w ich oświetleniu snop światła jest wyjątkowo precyzyjnie kierowany za pomocą lustra lampy na pole przed naszym rowerem. Firma jest świadoma, że szerokie i płaskie rozłożenie światła przed nami może być przydatne podczas jazdy np. w terenie, ale w żadnym przypadku niedopuszczalne jest świecenie w górę poza wyznaczoną granicę. Ta zasada nawiązuje także do niemieckiego prawa i zakłada, że lampa nie może kierować światła zbyt wysoko, bo to może oślepiać innych użytkowników drogi. Każda przednia lampa firmy Büchel świeci więc jak „krótkie światła” w samochodzie. 

 

 
 

 

Spora część lamp LED, które pozostają w ofercie firmy, to oświetlenie zasilane przez dynamo. Standardowa prądnica w piaście daje rowerzyście moc około 3 Watt, z czego około 2,4 W wykorzystuje światło przednie, a reszta zasila światło tylne. Ponieważ to stosunkowo niewiele, Büchel znów może pochwalić się swoimi optycznymi sukcesami. Producent twierdzi, że te 2,4 Watta wykorzystują maksymalnie dobrze do oświetlenia drogi przed rowerem, czyli bez marnowania energii na świecenie dookoła.  

Niemieckie standardy

Produkty marki są dobrze znane i osiągają wysokie noty u konsumentów na rodzimym niemieckim rynku. To dobra informacja, ponieważ tamtejsze prawo o ruchu drogowym jest dla oświetlenia rowerowego najbardziej surowym w Europie. Akceptacja niemieckich nabywców stanowi zatem dobry prognostyk i może być dużym argumentem przemawiającym za zakupem oświetlenia niemieckiej marki. Poniżej rzucamy okiem na kilka wybranych modeli lamp.

Modele montowane na kierownicę 

Oferta Büchela w tym segmencie to kilkanaście modeli, natomiast na polski rynek trafiają póki co 4 modele różnej skuteczności oświetlania: 100 lx, 80 lx, 60 lx oraz 40 lx. Producent oferuje je w zestawach z lampą tylną w cenie detalicznej od 140 do 300 zł. Wszystkie lampy zasilane są z wbudowanego akumulatora. Ładowanie odbywa się przez kabel USB, który dołączany jest w zestawie. Jakość wykonania obudowy i włączników spełnia najwyższe oczekiwania. Co ważne, nawet najtańszy zestaw posiada niemieckie atesty i optykę dobrej jakości. Podstawowa opcja, czyli 40 luksów, oświetla całkiem dobrze drogę przed rowerem na 7-10 metrów z zachowaniem zasady nie świecenia w górę. Każdy następny model zapewnia odpowiednio lepsze parametry. Diody LED w produktach Büchel to sprawdzone OSRAM LED.

Büchel Aspen - 40 lx

 

 

Oferowany zestaw składa się z przedniej lampy Aspen i tylnej Micro LED, a w założeniu ma być to bardziej przystępna cenowo wersja lamp stojących w hierarchii wyżej. Dla oszczędności zrezygnowano tutaj z diodowych wielopoziomowych wskaźników naładowania akumulatora, ale - jak zapewnia producent - nie z jakości świecenia. Lampa przednia 40 lux wystarcza, aby oświetlać mocno odcinek 3-10 metrów przed rowerem. Światło na odcinku 1-3 m przed kołem jest lekko stłumione, by nie oślepiać rowerzysty bliskim odblaskiem. 

Büchel BLC 610 - 60 lx

 

 

Zestaw przedniej lampy BLC 610 oraz tylnej Duo LED to komplet mocnego oświetlenia. Lampa przednia 60 Lux z technologią firmy OSRAM posiada wbudowany czujnik zmierzchu. Ręcznie możemy przełączać światło pomiędzy trybami mocy: 60/30/15 luksów. BLC posiada ledowy wskaźnik poziomu naładowania baterii, a pojemność ładowanego przez USB akumulatora wynosi 1300 mAh. Produkt posiada oczywiście niemiecki atest drogowy. Lampa tylna z dwoma diodami ma baterią litowo-jonową - również ładowaną przez USB i ze wskaźnikiem niskiego poziomu naładowania. Opcjonalnie dostępna jest z technologią STOP TECH, czyli światłem stopu, które dzięki wbudowanemu czujnikowi, włącza się automatycznie podczas hamowania. 

Büchel BLC 820 - 80 lx

 

 

Lampa przednia o mocy 80 luksów, podobnie jak model 60 lx wykorzystuje technologię OSRAM LED. Posiada też czujnik zmierzchu. Światło jest mocne, ale wciąż odpowiadające światłom krótkim, czyli nie oślepiające. BLC 820 posiada oczywiście niemiecki atest drogowy.

Przełącznik mocy pozwala wybierać pomiędzy trybami 80/40/15 luksów. Lampa wyposażona jest w diodowy wskaźnik stanu naładowania baterii. Litowo-jonowy akumulator w 820 ma 2000 mAh i ładowany jest przez kabel USB. Ciekawostką jest też fakt, że lampę można przełączać w tryb AUTO - moc światła jest wówczas dobierana automatycznie. W zestawie otrzymujemy lampę tylnę Duo LED z funkcją światła stopu. 

 

 

 

Büchel Sky Valley - 100 lx

 
 

 

Sky Valley to najmocnijesza w kolekcji lampa przednia generująca 100 luksów. Podobnie jak poprzednicy świeci niczym krótkie światła w samochodzie i nie oślepia innych użytkowników drogi, a także posiada niemiecki atest drogowy. Bateria litowo-jonowa ładowana jest przez USB, a producent zapewnia, że czas świecenia może wynosić aż do 900 minut. Przełącznik mocy pozwala na wybór pomiędzy 100/70/40/15 lx. Także tu mamy do dyspozycji diodowy wskaźnik naładowania akumulatora. Do zestawu dodawana jest tylna lampa 3D-Lite. Mocna, ale zarazem nie oślepiająca lampka emituje światło w trzech kierunkach: w lewo i prawo oraz do tyłu. Posiada też opcję świateł stopu. Jej obudowa wykonana została z aluminium, a ładowanie odbywa się przez kabel USB.

Oświetlenie na widelec zasilane z dynamo

W przypadku lamp przednich w tradycyjnych rowerach moce światła ograniczone są mocą prądnicy - zgodnie z tym, co pisaliśmy na wstępie artykułu. Podobnie jak w modelach na kierownicę, wszystkie lampy przednie montowane na widelcu spełniają wymogi niemieckich przepisów drogowych. Dostępne moce zaczynają się od 40 lx, a kończą się na 70 lx dla lamp na dynamo i nawet 150 lx dla e-bików. Oświetlenie do elektryków generujące 150 lx jest wyposażone w przełącznik przy manetce na światło drogowe „krótkie / długie”.

Büchel Secu Forte i Sport LED

 
 

 

Model Forte 70 lux oraz Sport LED Pro 45 lux to lampy, które można zobaczyć chociażby na widelcach e-bików firmy KROSS. Opcjonalnie obydwa modele mogą być wyposażone w czujnik zmierzchu i standardowo w światło postojowe (dla rowerów z dynamo).  

Büchel Shiny 120 lx / 80 lx / 40 lx

 
 

 

Seria Shiny to najnowsza stylistyka połączona z najbardziej efektywną optyką. Wszystkie modele mają płynnie regulowany strumień światła oraz wyposażone są w technologię OSRAM LED. Lampy Shiny działają też jak światła postojowe, a świecenie jest podtrzymane nawet gdy nie jedziemy. Shiny 120 przeznaczona jest do e-bike'ów, ma estetyczną aluminiową obudowę i regulowany w dwóch punktach wspornik. 80 i 40 lx posiadają funkcję AUTO i czujnik zmierzchu - identycznie jak w lampkach montowanych na kierownicę. 80 posiada również elegancki dwupozycyjnie regulowany wspornik, natomiast 40 posiada zwykły stalowy, bez możliwości regulacji.

Więcej informacji na stronie dystrybutora: www.buchel.info