20 lutego, tuż przed startem nowego sezonu, dopuszczonych do użytkowania zostało ponad 200 modeli kół 70 marek. Certyfikat poprzedzony specjalnymi testami odnosi się do kół niestandardowych, których obręcze są większe o 2.5 cm, mają mniej niż 16 szprych oraz grubość szprych przewyższającą 2.4 mm.
Koła standardowe również powinny być zgodne z przepisami UCI, ale nie muszą być poddawane tak samo restrykcyjnym testom jak ma to miejsce w przypadku wersji uznanych za niestandardowe. Aby producenci otrzymali odpowiedni certyfikat, zobowiązani są najpierw poddać swoje produkty testom zderzeniowym, które odbywają się w Sambre Research and Development Centre we Francji.
Crash test polega na poddaniu kół umieszczonym w specjalnym urządzeniu będącym czymś w rodzaju suwaka uderzeniom symulującym jazdę na rowerze z odpowiednią prędkością. Zamontowane czujniki określają sztywność i wytrzymałość kół po zderzeniu z „przeszkodą” znajdującą się na wprost.
Osobno testowane są szprychy. Bada się siły występujące na pojedynczą szprychę jak również obszar znajdujący się pomiędzy obiema szprychami.
Więcej na temat testów przeczytać można tutaj:
www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getObject.asp?MenuId=&ObjTypeCode=FILE&type=FILE&id=NjU4MjY&LangId=1
Lista kół z certyfikatem UCI:
www.bike-eu.com/public/UCI%20Non%20Standard%20Wheels.pdf
UCI certyfikuje koła
Niedawno pisaliśmy o ramach zatwierdzonych przez UCI do startów w zawodach szosowych, torowych i przełajowych odbywających się pod jej szyldem. Teraz certyfikacja objęła również producentów kół.