Kult w sieci

Drukuj

Ostatnia dekada zmusiła mniejsze firmy do odnalezienia się w zmieniającej się dynamicznie rzeczywistości.

Tak zwanym „kultowym” i niszowym markom coraz trudniej jest konkurować z firmami – gigantami, które obok masowej produkcji, na której zarabiają duże pieniądze, z coraz większym sukcesem produkują rowery i sprzęt wysoko wyspecjalizowany. Już nie trzeba być producentem „z garażu” który zapewni znakomitą „ręczną robotę”. Możliwości produkcyjne są na tyle zaawansowane, że jakościowe produkty mogą z powodzeniem powstawać również w dużych fabrykach i, co ważne, za mniejsze pieniądze.

Mali producenci stawiający na jakość zostali zepchnięci do defensywy. Chcąc zachować jakość, a równocześnie ciąć zbędne koszty, postawili na sprzedaż bezpośrednią za pomocą własnych sklepów internetowych, eliminując w ten sposób pośredników. Na nieszczęście dla nich, ostatnie lata zmieniły również sprzedaż online. Rozwinęły się duże e-sklepy, których obroty przewyższyły znaczenie producentów. Natomiast producenci skupieni na badaniach nad własnymi produktami oraz ich wytwarzaniem nie byli zainteresowani rozwojem sprzedaży online, bo ta pozostawała poza obszarem ich głównej działalności. Zresztą nie mieli szans konkurować w tej dziedzinie z wyspecjalizowanymi sklepami internetowymi.

Obecnie doszliśmy do momentu, w którym najlepsze e-sklepy mogą sobie pozwolić na dyktowanie warunków w grze rynkowej, a nawet... do zakupu firm trudniących się produkcją.

Tak właśnie stało się w przypadku marki Votec znanej miłośnikom kolarstwa pasjonującym się tym sportem jeszcze w poprzedniej dekadzie, kiedy święciła największe triumfy. Firma znana jest z zaawansowanych technologicznie amortyzatorów oraz ram „German made”, jednak od kilku lat jest mniej widoczna, a sprzedaż ograniczyła do Internetu. Prężnie działająca firma z branży e-commerce Internetstores AG, posiadająca w swoim portfolio sklep internetowy fahrrad.de właśnie zakupiła markę Votec od firmy Heydenbike GmbH & Co. KG.

Internetstores informuje w swoim komunikacie prasowym, że chce utrzymać innowacyjny wizerunek firmy Votec, a jej high-endowe produkty będą nadal projektowane przez doświadczonych konstruktorów z Niemiec. Równocześnie zastrzega, że będzie bacznie obserwować możliwości uzyskania korzystnej relacji jakości do ceny, co można odczytywać jako zapowiedź pewnych kompromisów i oszczędności. W każdym razie dotychczasowy zespół Votec pracuje pełną parą nad kolekcja 2013.

Internetstores zamierza sprzedawać produkty Votec nie tylko w Fahharad.de, ale również w pozostałych swoich sklepach: Bruegelmann.de, Bikeunit.de. oraz ich mutacjach zagranicznych

Rozwój firmy jest imponujący. Nie tylko udaje się jej przejmować atrakcyjne brandy, ale również z powodzeniem otwiera mutacje swoich sklepów w krajach ościennych. Na razie są to Francja, Austria i Szwajcaria, ale budowa nowego centrum logistycznego za 4,5 miliona Euro pozwala przypuszczać, że to nie koniec. Wydaje się, że teraz firmy e-commerce zaczną coraz śmielej kreować branżę rowerową.

O ile firmy handlowe - głównie duże sieci - próbują ambitnie tworzyć swoje własne marki (tak zwane private labels, jak na przykład Decathlon oferuje B'Twin) to Internetstores postanowił wyszukać, kupić i zainwestować w już istniejące brandy. Votec jest już drugim jej nabytkiem. Po koniec roku 2011 stała się właścicielem Fixie Inc. Zajmującej się wytwarzaniem stylowych rowerów na ostre koło.