Spis treści:
- Czym jest Polskie Stowarzyszenie rowerowe ?
- Certyfikowany Sklep Rowerowy- co to takiego?
- Kto może ubiegać się o certyfikat ?
- Jakie korzyści przynosi program ?
- Na temat projektu udało nam się porozmawiać z Prezesem Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, który odpowiedział na kilka interesujących nas pytań
Czym jest Polskie Stowarzyszenie rowerowe ?
Rynek rowerowy w Polsce rozwija się bardzo prężnie już od kilku lat. Dobre relacje między producentami, sprzedawcami jak i samymi rowerzystami są niezwykle ważne. Polskie Stowarzyszenie Rowerowe zostało stworzone po to aby połączyć interesy wszystkich uczestników naszego rynku. Powstało ono w 2009 roku i jest pierwszą tego typu organizacją w naszym kraju. Pomysł na uruchomienie takiego projektu powstał z inspiracji innymi krajami europejskimi, które od lat z powodzeniem biorą czynny udział w życiu rodzimego rynku rowerowego. Możliwość dialogu między uczestnikami to bardzo istotna rzecz w kontekście współpracy oraz wspólnej przyszłości. Wydarzeniem które służy pogłębianiu takich relacji są z pewnością targi Bike Expo w Kielcach. Stowarzyszenie bierze również czynny udział we wprowadzaniu zmian w przepisach dotyczących wyposażania rowerów. Dzięki takiemu zaangażowaniu rowerzyści będą mogli czuć, że przepisy oraz zmiany jakie są wprowadzane mają sens i poprawiają bezpieczeństwo na drodze. Warto również wspomnieć, że Stowarzyszenie tworzą producenci, sprzedawcy oraz dziennikarze powiązani z branżą rowerową.
Certyfikowany Sklep Rowerowy- co to takiego?
Jak powszechnie wiadomo większość rowerzystów swoich zakupów dokonuje w autoryzowanych sklepach. Fachowa obsługa, profesjonalny serwis czy dostępność produktów to tylko niektóre cechy, którymi powinien się wyróżniać dobry sklep rowerowy. Obecnie konkurencja na rynku jest bardzo duża i czasami ciężko ocenić poziom danego sklepu. Właśnie dlatego Polskie Stowarzyszenie Rowerowe w październiku ub.r uruchomiło Program Certyfikowanego Sklepu Rowerowego. Jest to wyjście nie tylko w kierunku rowerzystów, ale wszystkich producentów którzy oferują usługi na najwyższym poziomie.
Kto może ubiegać się o certyfikat ?
O certyfikat stowarzyszenia może ubiegać się każdy sklep rowerowy, jednak żeby otrzymać takie wyróżnienie musi on spełniać kilka warunków. Przede wszystkim jego infrastruktura musi być przyjazna dla klientów, oznacza to że wprowadzenie oraz wyprowadzenie roweru nie powinno stanowić problemu. Dodatkowo w pobliżu sklepu powinien znajdować się parking, który ułatwiłby dojazd osobom zmotoryzowanym. Ważne jest aby przestrzeń sklepowa była na tyle duża, żeby pomieścić przynajmniej 50 rowerów gotowych do zaprezentowania klientowi. Dzięki temu zainteresowani bez problemu będą mogli zapoznać się z asortymentem sklepowym i wybrać pożądany dla siebie produkt. Oczywiście estetyka w takim sklepie również nie powinna budzić wątpliwości. Jak wiadomo klient już na pierwszy rzut oka będzie mógł wyrobić sobie opinię o danym sklepie. W przyznawaniu certyfikatu bardzo dużą rolę odgrywa serwis. Każdy korzysta z jego usług w różnych sytuacjach, dlatego również w tej kwestii zostały narzucone pewne normy. Rzeczą chyba oczywistą jest, że każdy sklep musi mieć wydzielone miejsce na serwis a jego mechanik ma mieć zapewniony komplet narzędzi rowerowych. Serwis powinien mieć również dostęp do wszystkich części zamiennych a w razie ich braku powinien w jak najkrótszym czasie sprowadzić pożądany produkt. W dzisiejszych czasach dla każdego liczy się jak najsprawniejsza obsługa i możliwość naprawy roweru od ręki, wydaje się to kwestią oczywistą. Po zakupie roweru objęty jest on gwarancją producenta oraz ma zapewniony przegląd. Serwis powinien respektować prawa konsumenta i profesjonalnie podchodzić do każdego klienta. Ostatnią rzeczą na którą komisja certyfikacyjna zwraca uwagę jest personel sklepowy i jego podejście do kupujących. Chyba każdy spotkał w swoim życiu niekompetentnego sprzedawcę, który chciał nam wcisnąć towar jak najdroższy, zupełnie nie patrząc na nasze oczekiwania. Żeby zapobiec takim działaniom sklep powinien zatrudniać pracowników, którzy znają sprzedawany asortyment oraz w miły i fachowy sposób są w stanie doradzić klientowi.
Wszystkie wymienione aspekty to tylko część tych jakich oczekuje od sklepu stowarzyszenie. W momencie wysłania zgłoszenia zostaje ono rozpatrzone przez komisję po czym wysyłany zostaje przedstawiciel komisji, który sprawdza czy rzeczywiście sklep spełnia wszystkie normy. Jak widać wymogi nie są niemożliwymi do zrealizowania, w zasadzie spełniają europejskie standardy przez co każdy będzie mógł robić zakupy w profesjonalnym sklepie rowerowym. O taki certyfikat ubiegać może się każdy sklep rowerowy, jednak musi być on sklepem stacjonarnym. Sklepy internetowe póki co nie zostały włączone do programu. Jeśli jesteście zainteresowani udziałem w programie wystarczy wysłać swoje zgłoszenie na adres: biuro@polskiestowarzyszenierowerowe.pl.
W ciągu 5 dni powinniście otrzymać odpowiedź i jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie to rozpocznie się postępowanie certyfikacyjne. Prosta sprawa może zapewnić wam oraz waszym klientom wiele korzyści.
Jakie korzyści przynosi program ?
Czytając ten tekst pewnie każdy z was zadał sobie pytanie: ,,Co ja będę z tego miał ?”. Najważniejszym chyba argumentem jest fakt iż będziemy mieli możliwość robienia zakupów w profesjonalnym sklepie rowerowym. W praktyce przekłada się to na to, że podczas kupowania jakiegokolwiek z produktów zostaniemy potraktowani profesjonalnie, a przy tym dostaniemy to czego oczekujemy. Ważne też jest funkcjonowanie serwisu, ponieważ jak wiadomo naprawa w ramach gwarancji czy przegląd roweru musi odbywać się na wysokim poziomie. Sklep certyfikowany nie może pozwolić sobie na lekceważenie klienta, to on jest najważniejszy i w każdym wypadku będzie stawiany na pierwszym miejscu. Przeciętny rowerzysta będzie wiedział, że nie wydał pieniędzy na marne i w zamian otrzyma profesjonalny produkt, który jest warty swojej ceny. Żeby rozpoznać czy sklep jest objęty programem wystarczy wejść na jego stronę internetową, tam powinna być informacja. Razem z Polskim Stowarzyszeniem Rowerowym udostępniamy listę sklepów certyfikowanych, dzięki temu bez problemu zobaczycie, gdzie bez obaw można robić zakupy. Ponadto przy wejściu do sklepu stacjonarnego w widocznym miejscu powinna być widoczna informacja o przyznaniu certyfikatu.
Wykaz sklepów objętych certyfikatem
https://sklepy.bikeworld.pl/certyfikat/siec/1/certyfikat_psr
Na temat projektu udało nam się porozmawiać z Prezesem Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, który odpowiedział na kilka interesujących nas pytań
Bikeworld.pl: Program Certyfikowany Sklep Rowerowy działa już od 8 miesięcy. Jak ocenia Pan funkcjonowanie programu przez ten czas ?
Jan Zasada: Po oficjalnej premierze podczas ubiegłorocznych Targów Bike-Expo w Kielcach Program został bardzo ciepło przyjęty; zarówno podczas Targów, jak i po otrzymaliśmy wiele zgłoszeń do uczestnictwa w Programie. To dla nas znak, że branża potrzebowała tego typu Programu. Przypomnę, że Sklep Certyfikowany, to Program skierowany do właścicieli placówek handlowych w branży rowerowej i ma na celu rekomendacje dla Klientów i dostawców sklepów rowerowych, które w profesjonalny sposób prowadzą sprzedaż, serwis i doradztwo – czyli posiadają kompleksową ofertę w branży. W ciągu ostatnich 8 miesięcy rozpatrzyliśmy niemalże 50 kandydatur; przyznaliśmy 22 tytułu Sklepu Certyfikowanego.
Bikeworld.pl: Jednym z głównych celów Państwa Stowarzyszenia jest zjednoczenie interesów, wszystkich uczestników rynku rowerowego. Czy udało się to państwu ?
Jan Zasada: Ciekawe pytanie, trudno na nie odpowiedzieć w sposób jednoznaczny. W roku 2013 wartość rynku rowerowego w Polsce wyniosła ponad 120 mln zł dla rowerów używanych, a dla nowych niemalże 900 mln zł. Z badań, które na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego wykonał Instytut IPC oraz ze statystyk przygotowywanych corocznie przez Stowarzyszenie wynika, że w ubiegłym roku sprzedano w Polsce ok. 1,3 mln rowerów. Czyli, m.in. dzięki naszym działaniom, rynek rowerowy w Polsce się ożywił: mogliśmy zanotować wzrost sprzedaży rowerów, części i akcesoriów rowerowych. Istotną zmianą jest niezwykle duży wzrost sprzedaży akcesoriów rowerowych; szacujemy, że wzrost ten sięga nawet kilkudziesięciu punktów procentowych. Obecnie najchętniej kupujemy oświetlenie, co nas – m.in. ze względu na bezpieczeństwo – niezmiernie cieszy.
Natomiast, dla porównania, u naszych zachodnich sąsiadów, w Niemczech, w ubiegłym roku sprzedano ok. 4 mln jednośladów. Obrót w branży rowerowej wyniósł ok. 3 miliardy Euro; Podobna do Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego niemiecka organizacja branży i przemysłu rowerowego szacuje, że po niemieckich drogach i ścieżkach porusza się obecnie ponad 70 mln rowerów.
Jak widać, biorąc pod uwagę fakt, że Polska znajduje się w ścisłej europejskiej czołówce pod względem produkcji rowerów, zadania Stowarzyszenia, czyli rozwój i lobbowanie polskiej branży i przemysłu rowerowego są niezmiernie ważne.
Bikeworld.pl: Projekt Sklep Certyfikowany w głównym stopniu jest skierowany do rowerzystów robiących zakupy w sklepach stacjonarnych. Jak klienci oceniają sklepy objęte programem, czy dzięki temu ich prestiż się zwiększył ?
Jan Zasada: Program przynosi korzyści dla obu stron: Wg. najnowszych badań, nadal najbardziej popularnym miejscem zakupu roweru jest specjalistyczny sklep rowerowy. Szacuje się, że w Polsce działa ok. 3000 placówek sprzedających rowery, czyli sklepów rowerowych oraz punktów sprzedaży bez zamkniętej ekspozycji, działających jedynie w okresie letnim. Rowerzyści robiący zakupy w Sklepach Certyfikowanych mają pewność, że w sklepie mogą się spodziewać najwyższej jakości obsługi przed- i po-sprzedażowej, że serwis rowerowy prowadzony przez wykwalifikowanych serwisantów, uczestniczących w szkoleniach i podnoszących stale swoje kwalifikacje, a na zapleczu kryje się doskonale wyposażony magazyn części zamiennych i eksploatacyjnych – dostępnych od ręki. Powierzchnia sklepów, które uzyskały certyfikat, zwykle przekracza 100m2, a więc Klient może się spodziewać największego wyboru rowerów, wszystkie modele na powierzchni ekspozycyjnej wyregulowane i gotowe do jazdy testowej. Wszystkie Sklepy Certyfikowane oferują także różnorodność form finansowania zakupu (gotówka, karty płatnicze, zakupy ratalne) Nie wolno zapominać także o tym, że dzięki Programowi Klient otrzymuje poniekąd informację, że sytuacja finansowa placówki jest stabilna, że jest to sklep któremu można zaufać.
Dla sklepów uczestniczących w Programie jest to kolejny, skuteczny, bezpłatny kanał komunikacji marketingowej. Bezpłatny z tego względu, ponieważ Program Sklep Certyfikowany jest obecnie w 100% finansowany przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe.
Bikeworld.pl: Jak powszechnie wiadomo, na polskim rynku jest wiele małych sklepów rowerowych. Czy również one mogą brać udział w programie ?
Jan Zasada: Założeniem Programu jest premiowanie sklepów, które m.in. ze względu na znaczącą powierzchnię są w stanie zaoferować Klientowi najlepszy przegląd, ekspozycję rowerów. Natomiast każde zgłoszenie jest rozpatrywane indywidualnie: Jesteśmy gotowi wyróżnić również sklepy, które są sklepami specjalistycznymi, oferując np. tylko rowery zjazdowe, lub triatlonowe/szosowe. Jesteśmy elastyczni; podczas przyznawania Certyfikatu bierzemy m.in. pod uwagę lokalizację sklepu: inaczej patrzymy na sklepy w niewielkich miejscowościach, inaczej na sklepy mieszczące się w aglomeracjach. Natomiast – generalizując – powierzchnia sklepu, wzorując się na naszych zachodnich sąsiadach, jest istotną cechą charakteryzującą doskonały sklep rowerowy, m.in. na wielkość i przejrzystość ekspozycji, co dla Klienta, szczególnie początkującego rowerzysty, jest szalenie istotne. A na tym przecież nam wszystkim zależy: Na rozwoju branży i kultury rowerowej w Polsce.
Bikeworld.pl: Kiedy zamierzają państwo włączyć do programu sklepy internetowe?
Jan Zasada: Obecnie nie jest to obszarem naszych zainteresowań, m.in. dlatego że przygotowanie tego typu programu, ustalenie norm, form weryfikacji itp. wymaga dużej inwestycji czasowej i dokładnego zbadania rynku. Z drugiej strony chcielibyśmy premiować sklepy stacjonarne: Jesteśmy zdania, że to właśnie sklepy stacjonarne są w stanie zaoferować Klientowi najwięcej: Nie tylko ze względu na doradztwo, bezpośrednią możliwość wypróbowania roweru, możliwość zakupu akcesoriów i strojów sportowych, ale także serwis i całą obsługę gwarancyjną. To ważny filar każdej branży rowerowej, chcielibyśmy go wspierać.
Jak widać certyfikat przynosi wiele korzyści dla obu stron, które przekładają się na funkcjonowanie całego rynku rowerowego. Takie inicjatywy jak ta są bardzo potrzebne, ponieważ dają poczucie bezpieczeństwa dla klientów, ale również pozwalają na promowanie sklepów, które mają wysokie standardy nie tylko w kwestiach sprzedaży, ale również serwisu, obsługi itp. W razie wątpliwości dotyczących tego programu zachęcamy was do kontaktu z biurem Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.