Składana LOCOMOtywa od Medano

Drukuj

Mając na uwadze coraz większą popularność rowerów składanych, polski producent marki Medano, postanowił wejść z modelem Locomo także w ten segment rynku rowerowego.

Firma ZASADA Group, podobnie jak w większości swoich produktów Medano, także w przypadku Locomo postawiła na wygląd i design, co można zauważyć przy pierwszym rzucie oka. Kolorystyka, kształt i ogólna kompozycja roweru sprawiają, że nie można przejść obok niego obojętnie.



Składaki nowej generacji stają się coraz bardziej powszechne, więc proporcje tego typu roweru już nie dziwią – długa sztyca i górna rura, niewielkie koła i wyglądająca przy tym na zbyt małą rama, nie są już niczym wyjątkowym – to trend w projektowaniu składaków, któremu Medano się podporządkowało i dobrze na tym wyszło, bo Locomo prezentuje się bardzo przyzwoicie, a swoim wyglądem – kolorystyką (jak podaje na stronie www producent do wyboru mamy dwa kolory: soczyste słońce i … czosnkowy – w przypadku tego drugiego prosimy nie zniechęcać się dosłownym tłumaczeniem jego nazwy –w org. Garlic) i designem – przyciąga ciekawskie spojrzenia przechodniów i innych rowerzystów.

W segmencie składaków, Locomo można uplasować w klasie średniej. To rower solidny, dobrze wykończony, wytrzymały i stylowy, ale bez zbędnych i zawyżających cenę luksusów. Za nieco ponad 1500 złotych otrzymujemy środek transportu, który bezawaryjnie dowiezie nas do pracy, szkoły, kina czy na plażę, a przy tym zaoferuje także odrobinę dobrej zabawy.

 



No to jazda!
Najważniejsze jest pierwsze wrażenie, a to Locomo sprawia dobre. Rower, mimo braku mostka, nie jest nerwowy. Co więcej: prowadzi się bardzo pewnie i stabilnie, dając poczucie pełnej kontroli. Pozycja na składaku jest w pewnym sensie z góry ustalona – typowo miejski rower wymusza wyprostowaną sylwetkę podczas jazdy. Jednak jego geometria daje możliwość sporej regulacji wysokości sztycy i kierownicy, co sprawia, że na Locomo mogą jeździć zarówno osoby wysokie, jak i niskie.

Locomo został wyposażony w napęd Shimano Nexus z trzybiegową piastą w tylnym kole. Przy standardowo jednej tarczy z przodu daje to więc trzy przełożenia, które w zupełności wystarczą na jazdę po mieście, gdzie nie ma wielokilometrowych podjazdów. Takie rozwiązanie wystarczy, by znaleźć optymalne przełożenie. Za zmianę biegów odpowiedzialna jest manetka Shimano Nexus z widoczną indeksacją przełożeń, co ułatwia odpowiedni ich odczyt. Przerzutki chodzą płynnie i szybko, dzięki czemu jazda po mieście jest dosyć dynamiczna.

 

 



Na powszechnie stosowanych w 20 calowych składakach koła założone zostały opony Schwalbe, model Road Cruiser. Po raz kolejny mieliśmy okazję przekonać się, że to dobry wybór na nasze drogi, chodniki i ścieżki rowerowe. Wygodne, ale nie przesadnie szerokie, siodło Velo daje komfort na wyboistych odcinkach, a chwyty sprawiają, że ręce nie męczą się, choć w upalne dni mogą zacząć się ślizgać, dlatego przy dłuższych wyprawach warto pomyśleć o rękawiczkach.

 

 

Stop!
Chcąc zatrzymać Locomo, nie wystarczy nacisnąć na klamki hamulca. Piasta Nexusa wymusza na nas określony sposób hamowania. Jeden hamulec Tektro typu V z przodu nie wystarczy, by szybko i sprawnie zatrzymać rower przy prędkości np. 25 km/h. W tym przypadku trzeba posłużyć się znanym z dzieciństwa hamulcem nożnym. Hamować należy z wyczuciem, gdyż siła jest bardzo duża, a przyzwyczajenie do wolnobiegów może okazać się tu bardzo zdradliwe. Najlepiej więc korzystać równocześnie z hamulca nożnego i klamek, wtedy zahamujemy szybko, bezpiecznie i pewnie. Nie ma też obaw, że na mokrej nawierzchni przy próbie hamowania rower zacznie się ślizgać – opony Schwalbe radzą sobie dobrze także podczas deszczu.

 

 

 



Dobrze się składa, że to składak!
Locomo – choć bardzo nowoczesny – to wciąż składak, a więc należy go postrzegać przez pryzmat funkcjonalności składania i rozkładania. Jak więc wygląda złożenie roweru i jak prezentuje się po? W Locomo wszystko odbywa się intuicyjnie. Widoczne zapięcia i zaciski od razu sugerują gdzie i co należy otworzyć, by rower złożyć. Producent zadbał tu dodatkowo o systemy zabezpieczające przed otwarciem się zacisku w trakcie jazdy (Safety Lock), jednak należy pamiętać, że jeśli mają działać, to trzeba je prawidłowo zamknąć. Locomo składa się w całkiem typowy jak dla składaków sposób – łamana na pół kierownica i rama, sztyca chowana w dolną rurę i składane pedały. Naprawdę nie ma tu wielkich kombinacji - wystarczy kilkanaście sekund i Locomo złożone.

Minusy... i plusy
To, czego nam zabrakło w składaku od Medano, to brak możliwości połączenia kół po złożeniu roweru. Bardzo ułatwiłoby to jego przenoszenie i nie musielibyśmy się obawiać, że rower nam się rozłoży w trakcie wnoszenia go np. do autobusu czy do piwnicy. Dodatkowy mały minus stawiamy, wykonanej z plastiku, podpórce roweru. Czasem trzeba się natrudzić, aby stabilnie ustawić rower w miejscu.

 

 




Oczywiście mimo malutkich minusów, Locomo to wciąż bardzo dobry składak. Idąc tym tropem – tropem składaków i tego, do czego mają służyć – producent poczynił odpowiedni ruch, montując – standardowo – bagażnik, który daje możliwość doczepienia koszyka, a w nim przewiezienia plecaka czy torby z zakupami. Pod względem przystosowania do użytku miejskiego, Locomo zasługuje na bardzo wysokie noty. To także za sprawą znakomicie wyglądających błotników SKS, które, oprócz poprawy wyglądu modelu, doskonale ochronią nas przed zachlapaniem, gdy będziemy chcieli jak najszybciej dostać się na najbliższy przystanek podczas niespodziewanego deszczu. Producent zadbał też w szczegółach o dodatkowe detale wyposażenia zwiększające bezpieczeństwo użytkowników podczas jazdy. Małe rzeczy, a cieszą – stylowy dzwonek, lampka na kierownicy czy odblaski na kołach poprawiają widoczność, co teraz, podczas ciepłych wieczorów, kiedy można długo jeździć, jest niezwykle istotne.

Informacje ogólne:
Cena: 1519,00 PLN
Rama (materiał): ALLOY 6061
Widelec: ALLOY

Napęd:
Przerzutka tylna: INTERNAL HUB3-S NEXUS
Korba: LASCO RCF4046 Ga5

Koła:
Piasta przednia: ASSES AE 641 FQ
Piasta tylna: SHIMANO NEXUS 3-S
Obręcze: WEINMANN SPHYNX
Opony: SCHWALBE ROAD 47X406

Kontrola:
Manetki: SHIMANO SL3S42E
Dźwignie hamulca: TEKTRO CL533-RS
Hamulec przedni: TEKTRO SU 11
Hamulec tylny: TEKTRO SU 11
Kierownica: ZOOM MTB -AL170
Siodełko: VELO VL-6105
Wspornik siodełka: ZOOM SP-232


Foto: Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.medanobikes.com