Rower Mistrzyni Świata w roku 2011

Drukuj

Rowery zawodowców zawsze przyciągają uwagę. Ich wybór sprzętu, to często także nasz wybór, pomimo tego, że zazwyczaj zawodnicy ci, jeżdżą na tym co zaproponują im sponsorzy. Nowy rower Mai Włoszczowskiej, zawodniczki, której dokonań przedstawiać chyba nie trzeba, nie zaskakuje komponentami od niszowych producentów - jest za to przemyślaną i solidną maszyną do wygrywania.

Rama i widelec
Rowery Scott'a zawsze utożsamiane są ze sprzętem do ścigania. Nic dziwnego, topowe modele tego producenta, przeznaczone na szosę, czy też do XC, wyróżniają się niską masą, wysoką sztywność oraz wyścigową geometrią, czyli tym czego zawodnik tego formatu co Maja Włoszczowska, oczekuje od swojego sprzętu. I tak samo jest w przypadku Scale RC, który stanie się główną bronią "naszej mistrzyni" w tegorocznej walce o najwyższe lokaty i medale. Nowy model ważyć ma poniżej 899g i jeśli sztywność stoi na takim poziomie jak wersje z poprzednich lat, to wybór tej ramy jest chyba najlepszym przepisem na kolejne zwycięstwa. Nowa rama Mai Włoszczowskiej otrzymała także specjalne, unikatowe malowanie w, a jakże inaczej, mistrzowskich barwach. Wybór widelca padł na niezwykle lekki produkt od szwajcarów - DT Swiss XRC Race World Champion Edition 100mm, wyposażony w sprężynę powietrzną i ważący zaledwie 1250g. Ta niska masa została uzyskana dzięki szerokiemu zastosowaniu karbonu, który odpowiada także za charakterystyczny wygląd tego widelca - włókna węglowe odnajdziemy tutaj nie tylko w koronie i rurze sterowej, ale i w goleniach dolnych. Czy jest sztywny? Tego nie wiemy, ale jeśli wygrywają na nim takie osoby jak Maja Włoszczowska, czy też Nino Schurter, to wypada sądzić, że tak.
 


Całość prezentuje się znakomicie - rama ze swoich unikatowym malowaniem, głównie w kolorze białym, świetnie komponuje się z jej uniwersalnymi liniami, które nie są ani przesadnie łagodne, ani agresywne. No i ten "cukierkowy", karbonowy widelec, który swoim kolorem znakomicie równoważy rozkład barw na ramie i widelcu. Naszym zdaniem, pod względem wizualnym lepiej być nie mogło!

Napęd i koła
Tutaj nie ma zaskoczenia. Podobnie jak w zeszłym sezonie kompletne wyposażenie pozyskano od Shimano, oczywiście z najwyższej i najnowszej grupy XTR - serii M980. Zgodnie z najnowszym trendem panującym w XC, wybór musiał paść na wersję 2x10 i tak też się stało. Napęd ten, Maja Włoszczowska, szczególnie ceni za bardzo szybką i pewną zmianę przełożeń, natomiast hamulce, ze swoimi 160mm tarczami, wyróżniają się jej zdaniem olbrzymią siłę hamowania, która jest osiągana nawet wtedy, gdy klamkę ciągniemy jednym palcem. Przełożenia jakie zostały zaprezentowane w rowerze to korby z zębatkami 40-28 oraz kaseta 11-36, choć z pewnością kombinacja ta będzie ulegać zmianom w zależności od trasy. Ciekawostką w rowerze Mai jest zastosowanie adapterów do manetek SL-M980, pozwalających na ich przymocowanie do obejm klamek hamulcowych BL-M985. Rozwiązanie to z pewnością prezentuje się schludniej od standardowego i co istotniejsze - zwiększa ilość miejsca na kierownicy.

 

 


  Pedały, podobnie jak i koła, również pochodzą od japońskiego giganta. Oczywiście i w tym wypadku, wybór nie mógł paść na nic innego niż XTR. Aktualna Mistrzyni Świata w XC, pedały PD-M980 ceni ze względu na wysoką stabilność jaką zapewniają, a także ich świetne działanie w błotnistych warunkach. Z kolei koła są jej zdaniem "sztywne i niezawodne w każdych warunkach oraz na każdej trasie". 

 

 

 

 


Wybór opon jest oczywisty. Geax. Produktów tych, razem z szosową Vittorią, Maja używa od roku 2004 i jak twierdzi nigdy nie miała z nimi problemu, tym samym bardzo im ufa. Na prezentowanym rowerze ujrzymy opony Gato o szerokości 2.1", które instalowane są podczas złych warunków pogodowych, jednak podczas większości zawodów wybór pada na bardziej uniwersalne Saguaro. Opony te instalowane są w systemie tubeless, z którym to kompatybilne są Shimanowskie koła, bądź też z uszczelniaczem TNT, który dodatkowo zwiększa odporność na przebicia. Brak w ofercie Shimano kół MTB kompatybilnych z szytkami, najprawdopodobniej ogranicza wybór takiego rodzaju ogumienia przez grupę CCC. Spragnieni większej ilości szczegółów powinni wiedzieć, że Maja preferuje niskie ciśnienie w swoich oponach - od 1.2 do 1.4 bara.

Pozostałe elementy
Dostawcą pozostałych komponentów jest firma PRO, założona ładnych parę lat temu przez Shimano Benelux, można więc powiedzieć, że poza ramą i widelcem, za wyposażenie niemal całego roweru odpowiada japoński gigant.

 

 

 

 


Zarówno karbonowa kierownica, jak i aluminiowy mostek pochodzą z linii XCR, wspomnianej firmy PRO. Ciekawostką jest jednak sztyca - chociaż oficjalnie w specyfikacji także opisana jako XCR, wygląda zupełnie inaczej. Czym jest? Nie mamy pojęcia, ale wygląda na bardzo lekką, dobraną specjalnie w celu dalszego odchudzenia roweru.

 

 

 

 


Drobne elementy w postaci gripów, rogów oraz koszyka na bidon, także pochodzą od PRO. Z kolei siodło to już robota włochów - popularne także w szosowym peletonie Selle Italia SLR Kit Carbonio. Natomiast do kontrolowania swoich treningów, Maja Włoszczowska używa komputerka Garmin Edge 800.

 

 


Tuning
Chociaż w rowerze Mai Włoszczowskiej, brakuje superlekkich komponentów od niszowych producentów, jak na przykład korb Clavicula, które odnajdziemy w rowerze Sabine Spitz, to nie oznacza to jednak, że żadne pofabryczne udoskonalanie sprzętu się nie odbyło. Po pierwsze - trochę tytanowych śrub: w sztycy, mostku oraz zaciskach hamulców. Po drugie - ceramiczne łożyska, obecne w suporcie Ceramic Zero firmy Enduro , a także kółkach przerzutki, również pochodzących od tego producenta. W końcu, na tym poziomie liczy się przecież każdy zaoszczędzony wat mocy...

 

 

 

 

 


Kompletna specyfikacja:
Rama - Scott Scale RC
Widelec - DT Swiss XRC Race World Champion Edition 100mm
Stery - PRO RS-11, pół-zintegrowane 1.5"-1 1/8"
Zaciski hamulców - Shimano XTR BR-M985
Klamki hamulców - Shimano XTR BL-M985
Manetki - Shimano XTR SL-M980
Przerzutka przednia - Shimano XTR FD-M986
Przerzutka tylna - Shimano XTR RD-M980
Korby - Shimano XTR FC-M985, 175mm, 40-28
Pedały- Shimano XTR PD-M980
Kierownica - PRO XCR, karbon, szerokość 580mm, kąt 5 stopni
Mostek - PRO XCR, aluminium, 100mm, -5 stopni, 31.8mm
Licznik - Garmin Edge 800
Rogi - PRO XCR
Gripy - PRO XCR
Koszyki - PRO
Sztyca - PRO XCR (podobno :))
Siodło - Selle Italia SLR Kit Carbonio
Koła - Shimano XTR WH-M985
Zaciski - Shimano XTR
Opony - Geax, Gato 26x2.1, tubeless lub TNT
Kaseta - Shimano XTR CS-M980, 10 s, 11-36
Łańcuch - Shimano CN-M980
Waga - 8,80 kg


Fot.: Andrzej Piątek

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj