Spis treści:
Budowa i geometria
Spark 710 opiera się na konstrukcji węglowo-aluminiowej. Przedni trójkąt został wykonany z włókien węglowych HMX i HMF, które przez lata były dopracowywane przez SCOTT pod kątem wytrzymałości i lekkości. Redukcji wagi ma również sprzyjać rozwój technologii IMP™. Obniżenie masy odbywa się w niej poprzez usunięcie 11% materiału z okolicy główki sterowej, podczas gdy zwiększona jest sztywność pozostałych części ramy. Dzieje się tak za sprawą wysokomodułowych włókien, których precyzyjne ułożenie w newralgicznych miejscach ramy (m.in. suport, połączenie rury podsiodłowej i górnej) podnosi jej sztywność i wytrzymałość.
Wahacz wykonano natomiast z materiałów aluminiowych. Przede wszystkim ma to na celu obniżenie ceny detalicznej sprzętu, która nawet po tym zabiegu nie jest niska. Rower (bez pedałów) waży 11,2kg, co jest dobrym osiągnięciem jak na zastosowane materiały i tę półkę cenową. Najważniejsza jest jednak wysoka sztywność ramy i znakomita zwrotność.
W Sparku 710 wykorzystano również taperowaną główkę sterową oraz tylną i przednią oś sztywną w rozmiarach 12x142mm i 15mm. Środek suportu to technologia BB 92. W tym modelu SCOTT wykorzystano również wewnętrzny system prowadzenia pancerzy, którego wejścia i przeloty zostały wykonane w bardzo estetyczny i funkcjonalny sposób. Nie sposób nie wspomnieć o przykuwających oko czerwonych pancerzach, które dodają dodatkowego smaku całości.
Zawieszenie opiera się na tłumiku FOX Nude, który powstał jakiś czas temu dzięki współpracy Szwajcarów z popularnym producentem amortyzatorów. Celem tej kooperacji było stworzenie zaawansowanego tłumika, który będzie czuły w wybieraniu nierówności i łatwy do regulacji. Dodatkowym atutem jest niewielka podatność zawieszenia na pedałowanie. Inżynierowie z obydwu firm zbadali grupę kolarzy, skupiając się na ruchu żyroskopowym i jego wpływie na zawieszenie. W efekcie zastosowano rozwiązania mające do minimum zredukować bujanie się wahacza podczas mocnego pedałowania.
Ważną funkcjonalnością zawieszenia jest również możliwość regulowania wysokości środka suportu. Za pomocą przełącznika Low/High umieszczonego przy połączeniu tłumika z wahaczem możemy dostosować wysokość suportu do aktualnych preferencji jazdy. Ustawienie zmniejsza lub zwiększa tę wartość o 7mm, co wpływa przede wszystkim na zmianę kąta główki sterowej (o 0,5 st.). Niewielkim odchyleniom ulegają również efektywna długość rury górnej oraz parametry reach/stack.
Całość sterowana jest poprzez manetkę TwinLoc, za pomocą której obsługujemy zarówno tłumik, jak i widelec. Z tyłu mamy do dyspozycji zakres skoku 120-85mm. Z przodu widelec Fox 32 Float Factory CTD Air daje nam 120mm skoku. Dzięki regulacji Climb-Traction Control-Descent szybko poruszamy się pomiędzy poszczególnymi trybami działania zawieszenia, dzięki czemu jazda staje się przyjemniejsza. Jeśli chodzi o samo zawieszenie, to całość działa tak, jak przystało na rasowego ścigacza - sztywno. Ma to swoje wady i zalety. Minusem jest niewielka reakcja wahacza na najmniejsze nierówności, które często są pomijane. Z drugiej strony pozwala to na zachowanie większej sztywności roweru, czego przede wszystkim oczekujemy od Sparków. W przypadku większych przeszkód nie zanotowaliśmy jednak żadnych problemów - przy prawidłowym doborze ciśnień w komorach każda sekcja kamienista czy korzenie są pokonywane gładko i stanowczo.
Zastosowana w rowerze geometria przede wszystkim została ukierunkowana na kolarzy przyzwyczajonych do pochylonej sylwetki, gwarantującej wysoką efektywność jazdy. Z pewnością nie jest to model dla tych, którzy oczekują przede wszystkim spokojnej jazdy połączonej z podziwianiem widoków. Tutaj dostajemy rasowy sprzęt, gotowy do wyczynu, ale i szybkiego pokonywania średnio-wymagających szlaków. W testowanym przez nas romiarze M długość górnej rury wynosiła 598,5mm, co pozwala na efektywną kontrolę sprzętu przy zachowaniu pochylonej sylwetki. W ustawieniu High kąt pochylenia główki sterowej wynosi 68.8°, dzięki czemu rower zachowuje się bardziej dynamicznie i chętniej reaguje na ruchy użytkownika. W połączeniu z klasyczną, 73-stopniową rurą podsiodłową, otrzymujemy wyczynowy zestaw. Baza kół wynosi w tym przypadku 1125mm, które w połączeniu z 27,5-calowym zestawem daje zwrotny i dynamiczny sprzęt.
Jazda i osprzęt
Na siodełku Sparka 710 znane dotychczas szlaki okazały się inne niż wcześniej. Oto okazało się, że zjeżdżone w te i we wte ścieżki można pokonywać szybciej i bardziej wydajnie. Na pewno znacie takie trasy, i jest ich bardzo dużo, gdzie sztywniak nie wystarcza, a z kolei typowy, bujający się rower trailowy to już za dużo. Tutaj na scenę wchodzi Spark, który gwarantuje szybkość i znakomite wybieranie nierówności (choć raczej większych niż mniejszych).
Gdy mocniej naciskamy na pedały, Spark 710 zachowuje się niemal jak hardtail. Przy pełnej blokadzie zawieszenia nie odczuliśmy żadnego bujania się wahacza, nawet podczas mocnej jazdy na stojąco.
Rower znakomicie spisuje się na krętych singlach - Spark 710 jest bardzo zwrotny i chętnie reaguje na szybkie zwroty kierownicy oraz balansowanie ciałem. Dodatkowo jego sprawność poprawia możliwość podwyższenia kąta główki sterowej. 27,5-calowe koła powodują co prawda większe odczuwanie nierówności terenowych, ale z drugiej strony są świetnym rozwiązaniem dla użytkowników poruszających się po technicznych ścieżkach i lubiących agresywną jazdę.
Podjeżdżanie na tym modelu SCOTT również nie stanowiło żadnych problemów. Przód przykleja się chętnie do podłoża i nawet na stromiznach daje poczucie stabilności. Dodatkowe wyeliminowanie ugięcia zawieszenia przy pedałowaniu sprawia, że pokonywanie podjazdów staje się bardziej efektywne.
W Spark 710 rozsądnie wybrano grupę osprzętu Shimano Deore XT. Dwurzędowa korba 38x24T została zestawiona z kasetą 11-36T. Przełożenie powinno zadowolić wszystkich średnio-zaawansowanych kolarzy górskich i jest stosunkowo uniwersalne. Na pewno zaś umożliwia szybką i bardzo szybką jazdę, oczywiście pod warunkiem posiadania odpowiednio wytrenowanej nogi.
Pozytywne wrażenia z jazdy potęgowane są przez użyty zestaw kół. Syncros XR2.0 to wytrzymały i stosunkowo lekki zestaw, który znakomicie sprawdza się na szlaku. Koła chętnie reagują na polecenia użytkownika. W zestawieniu z gumami Schwalbe Rocket Ron EVO 2.25 zyskujemy uniwersalne połączenie na większość szlaków.
Podsumowanie
SCOTT Spark 710 to znakomity rower do wymagającego cross country i użytku trailowego. Rower od Szwajcarów jest bardzo zwrotny i szybki. Niska waga (11,19kg) w połączeniu z 27,5-calowymi kołami i karbonowo-aluminiową ramą dają w rezultacie agresywne połączenie, które zadowoli najbardziej wymagających kolarzy górskich. Manetka TwinLoc pozwala na regulację jednym ruchem skoku zawieszenia i widelca, co zdecydowanie ułatwia poruszanie się w trudnym terenie. Całość uzupełnia pełna grupa Shimano Deore XT i lekkie koła Syncros XR2.0. Polecamy wszystkim miłośnikom szybkiego poruszania się w terenie górskim, niezależenie od profilu szlaku.
Specyfikacja
- Dostępne rozmiary: S/M/L/XL
- Rama: Spark z karbonową ramą główną, włókna HMF, technologia IMP, wahacz z cieniowanego aluminium, haki IDS SL z osią sztywną 12 mm
- Skok zawieszenia: 120 - 85 - Climb / Shock 190 x 50
- Widelec: FOX 32 Float Factory CTD, 3 tryby, oś sztywna 15 mm skok 120mm
- Tłumik: dedykowany FOX Nude dla SCOTT, technologia CTCD – 3 tryby działania, manetka Twinloc, Zdalne sterowanie SCOTT TwinLoc Remote Technology
- Przerzutka przednia: Shimano XT FD-M785-E2 / DM
- Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M786 SGS Shadow PlusType / 20 Speed
- Mechanizm korbowy: Shimano XT FC-M785 hollowtech 2 38Ax24 zęby
- Suport: Shimano SM-BB71-41A / shell 41x89.5mm
- Kaseta: Shimano XT CS-M771-10 11-36 zębów
- Łańcuch: Shimano CN-HG74
- Piasta przednia: Syncros XR2.0 CL / 15mm made by DT Swiss
- Piasta tylna: Syncros XR2.0 CL / 12 x 142 / RWS made by DT Swiss
- Obręcze: Syncros XR2.0 28H / Tubeless ready
- Opony: Schwalbe Rocket Ron EVO / 2.25 127EPI Kevlar Bead Tubeless ready / PaceStar compound
- Szprychy: DT Swiss Aero Comp
- Manetki: Shimano XT SL-M780-I Rapidfire Plus / 2 way release Ispec clamp
- Dźwignie hamulca: Shimano XT BL-M785 Disc
- Hamulec przedni: Shimano XT BR-M785 Disc 180 mm SM-RT64 CL Rotor
- Hamulec tylny: Shimano XT BR-M785 Disc 160 mm SM-RT64 CL Rotor
- Kierownica: Syncros FL1.5 Tbar Alloy 7050 D.B. / T shape Flat / 9° / 700mm Syncros Pro lock-on grips
- Mostek: Syncros FL1.5 (6°) 7050 Alloy / 31.8mm /1-1/8"
- Stery: Ritchey Pro Tapered 1.5" - 1 1/8" semi integr. OD 50/61mm / ID 44/55mm
- Siodełko: Syncros XR1.5 / Titanium rails
- Wspornik siodełka: Syncros FL1.5 / 31.6mm
- Cena: 15 999zł
- Waga: 11.2kg (bez pedałów)
Fot.: Marek Świrkowicz
Dystrybutor: www.scott.pl