Przyjemna jazda w każdym terenie
Jazda na AMR Lector 2977 po lesie jest jak poruszanie się samochodem popularnej szwedzkiej marki po szosach - komfortowa, bezpieczna i efektywna. Cztery punkty obrotu zawieszenia skutecznie odseparowują moc idącą w napęd od sił hamowania. 100-milimetrowe ugięcie sprawuje się znakomicie w zróżnicowanym terenie, szczególnie w połączeniu z 29-calowymi kołami. Za pracę zawiechy odpowiada tłumik FOX Float CTD Boost Valve. Odpowiednia objętość komory powietrznej pozwala skutecznie odpierać każde uderzenie o nierówne podłoże. Możliwość szybkiej regulacji tłumienia poprze manetkę CTD (Climb-Trail-Descent) na damperze spełnia oczekiwania większości użytkowników.
Dopełnieniem amortyzacji jest 110-milimetrowy FOX Float 32F Air CTD Remote. Ze swoją 15-milimetrową osią amortyzator zachowuje się jak przystało na swoją renomę. 1600-gramowy widelec co prawda niezbyt chętnie reaguje na mniejsze nierówności w początkowej fazie ugięcia, ale całość kompensowana jest przez zawieszenie. Dzięki zgodnej współpracy obydwu systemów tłumienia zyskujemy poczucie komfortu, najbardziej odczuwalne przy jeździe w trudnym terenie. Pokonywanie dużych kamieni, korzeni czy głazów jest sporą przyjemnością, szczególnie że rower jest sztywny i szybko reaguje na zmianę kierunku jazdy. Całość pomaga również stożkowa główka sterowa o wysokości 120mm.
Sterowanie Ghostem odbywa się przy pomocy 700-milimetrowej kierownicy. Model GHOST Low Rizer w połączeniu z krótkim mostkiem daje poczucie dużej kontroli nad kierunkiem jazdy. Takie połączenie skutkuje pozostawieniem podobnej jak standardowo pozycji górnej części ciała, ale daje inne położenie rąk. Szerszy rozstaw daje pewniejszą kontrolę, szczególnie przy rowerze na dużych kołach. Dzięki temu pokonywanie zjazdów na AMR Lector 2977 jest dużą przyjemnością, zwłaszcza w połączeniu z dużą sztywnością kokpitu.
Za przyczepność z podłożem odpowiadają tutaj opony Schwalbe Rocket Ron w rozmiarze 2.25. Gumy do jazdy w bardzo agresywnym terenie się nie nadają, nadrabiają na to szybkością i uniwersalnością. Są przy tym dość przyczepne, ale dla osób często jeżdżących wśród śliskich i dużych kamieni oraz korzeni istnieje wiele lepszych wyborów. Opony kręcą się na aluminiowych, wytrzymałych obręczach AlexRims MD 23. W połączeniu z piastami Shimano XT zestaw jest stosunkowo lekki, a na pewno wytrzymały, szczególnie jak na standardy all-roundowe.
Całość dopełnia przemyślana geometria, która przede wszystkim nakierowana jest na komfortowe pokonywanie kolejnych górskich kilometrów. Długość górnej rury (610mm w rozm. 19") jest tak dobrana, aby zajmować za kierownicą komfortową pozycję, która jednak w dalszym ciągu umożliwia sprawne napędzanie roweru i pełną kontrolę. Z pewnością nie jest to jednak typowo "racingowa" pozycja. Kąt nachylenia główki sterowej (69,5 st.) w połączeniu z 74-stopniową rurą podsiodłową tworzą dobrze uzupełniający się zestaw. 440-milimetrowa rura łańcuchowa umożliwia sprawne przekazywanie energii na napęd.
Rozsądny dobór wyposażenia i charakterystyczna budowa
Ghost AMR Lector 2977 opiera się na ramie wykonanej z włókien węglowych High Modulus Carbon. Zgodnie z deklaracjami producenta, również w trakcie jazdy konstrukcja zachowuje się, jak przystało na model z serii AMR Lector. Całość sprawia wrażenie sztywnej i wytrzymałej.
Podobnie jest na szlaku, gdzie precyzja kontroli i jakość przenoszenia energii na napęd stoją na wysokim poziomie. Inżynierowie Ghosta szczególnie zadbali o newralgiczne punkty ramy (mufa suportu, główka sterowa, połączenie rury podsiodłowej i górnej) - ich przekrój jest odpowiednio duży, a ilość materiału większa. Dzięki temu monolityczna konstrukcja pozostaje sztywna, podczas gdy pozostałe części ramy są bardziej elastyczne - daje to jeszcze większe poczucie komfortu i zwiększa przyjemność czerpaną z jazdy.
Zawieszenie AMR Lector 2977 opiera się na czterech punktach obrotu. Dopracowany przez Ghosta system znakomicie wybiera nierówności i łatwo poddaje się zmianom charakterystyki ustawień. Całość kontrolujemy manetką CTD. 100-milimetrowy skok zawieszenia wydaje się wystarczający w 29-calowym rowerze typu all-round. Czterozawiasowe zawieszenie Lectora zostało też dopracowane pod kątem współpracy z systemem hamującym. Siły hamulcowe są w znacznym stopniu odseparowane od działania zawieszenia, dzięki czemu zachowujemy dużą efektywność pedałowania. Wahacz w tym modelu został wykonany z aluminium, co oczywiście wpływa na nieco gorszą niż w węglu efektywność tłumienia, ale za to obniża koszt framesetu.
Całość wyposażona została w pełną grupę osprzętu Shimano XT, co pozwala na pełną kontrolę nad rowerem oraz obniża nieco masę Lectora. Co ciekawe, producent zdecydował się na zastosowanie trzech tarczy z przodu (40-30-22T). W połączeniu z 10-rzędową kasetą w rozstawieniu 11-36 zyskujemy zestaw, z którym z powodzeniem wjedziemy w niemal każdy teren. W wyposażeniu Ghosta przydałaby się jednak technologia Shadow+ w przerzutce tylnej, dzięki której duży skos łańcucha na niektórych przełożeniach byłby kompensowany, a efektywność pracy zwiększona.
Podsumowanie
Ghost AMR Lector 2977 to rower, z którym powodzeniem możemy wybrać się na niemal każdy szlak. Węglowa, monolityczna rama, 29-calowej koła, pełny osprzęt Shimano XT i niezawodny widelec FOX Float CTD 110mm sprawiają, że jazda na Lectorze to duża przyjemność. Sprzęt sprawdzi się przede wszystkim podczas wymagających maratonów czy długich wycieczek górskich. Dla wyczynowych ścigantów XC masa (12,4kg) może być ograniczeniem, ale dla pozostałych to rower, który sprawdzi się skutecznie zarówno pod górę, jak i w dół! Zachętą dla wielu może być również trójtarczowa korba, która pozwala wjechać w niemal każdy teren, nawet bez wytrenowanej nogi.
Specyfikacja
- Rama: AMR 29 HM Carbon / Alloy MIMS
- Rozmiary: 16, 17,5, 19, 20,5, 22" (40/44/48/52/56 cm)
- Widelec: FOX Float 32F Air CTD Remote 110 mm 15 QR
- Tłumik: FOX Float CTD 100 mm Boost Valve
- Support: Shimano Pressfit
- Przerzutka tylna: Shimano XT 10-Speed
- Przerzutka przednia: Shimano XT
- Kaseta: Shimano XT 11-36
- Łańcuch: Shimano XT
- Manetki: Shimano XT SL
- Dźwignie hamulcowe: Shimano XT
- Hamulce: Shimano XT Disc 180 mm SMRT67
- Korby: Shimano XT 40-30-22
- Obręcze: Alex MD 23
- Piasty: Shimano XT
- Opony: Schwalbe Rocket Ron 2.25
- Mostek: GHOST Light AS 29 31.8 mm
- Kierownica: GHOST Low Rizer super light 700 mm 31.8 mm
- Gripy: GHOST lock-on
- Siodło: Selle Italia X1
- Sztyca: GHOST SL SP 717 31.6 mm
- Waga: 12.4 kg
- Cena: 12.999 zł
Fot.: Marek Świrkowicz
Dystrybutor: www.secesja.pl