Romet Mistral na co dzień

Test roweru miejskiego Romet Mistral

Drukuj

Uniwersalny i przystępny cenowo rower miejski to sprzęt przydatny w wielu sytuacjach. Romet Mistral wydaje się spełniać obydwie te cechy. Jak sprawdził się na ulicy?

Galeria Romet Romet Romet
Romet Mistral na nabrzeżu Zobacz pełną galerię

Rama Rometa wykonana jest z aluminium 6061 T6. Solidnie wyglądający trójkąt równie dobrze sprawdza się także w praktyce. Rama jest komfortowa, a jej geometria dostosowana do miejskich wojaży. Zajmowana na rowerze pozycja jest przede wszystkim wygodna - w zależności od stopnia regulacji mostka możemy jechać niemal w pełni wyprostowani lub też lekko pochyleni. Górna rura ramy gładko przechodzi w widelec tylny, który w dużym stopniu pochłania część wibracji powstających w trakcie jazdy.

Warto dodać, że model Mistral jest reaktywacją popularnego w latach 80. roweru o tej samej nazwie. Ówczesna wersja tego Rometa była rowerem szosowym, blisko spokrewnionym z innym popularnym modelem, Wagantem. Charakteryzował się ramą wykonaną ze stali niskowęglowej, przerzutkami Romet (przednia) i Favorit (tylna) oraz stalowymi obręczami. Hamulce i kierownica również wykonane były ze stali. W takim zestawieniu rower ważył 15 kg, czyli tyle samo co obecna (duża tańsza niż wówczas) wersja.

Za amortyzację odpowiada widelec Suntour NEX-V2 o 50-milimetrowym skoku. Podstawowy, sprężynowy model pozwoli nam komfortowo przemieszczać się w nieco bardziej wymagającym niż asfalt terenie (szuter, parkowe ścieżki). W widelcu możemy dokonać podstawowej regulacji naprężenia wstępnego, która oczywiście nie należy do najbardziej czułych. W przypadku zastosowań miejskich widelec jest jednak w zupełności wystarczający.

Napęd oparto na osprzęcie Shimano. Z przodu znajdziemy przerzutkę TX-51, a z tyłu model Altus. Zestaw działa bezawaryjnie i pozwala na skuteczną, dość szybką zmianę biegów.

 

Całość obsługujemy manetkami Shimano STEF 65, które są wygodne w obsłudze i nie powinny sprawić problemu nawet początkującym miłośnikom tego typu rowerów. Kaseta zespolona jest z trójrzędową korbą, a zastosowane przełożenia pozwalają sprawnie przemieszczać się większości użytkowników, również na miejskich wzniesieniach. Warto przy tym dodać, że testowany przez nas model w rozmiarze M nie należy do wagi ciężkiej. 14,9kg w tej cenie (1499zł) to bardzo przyzwoity wynik, chociaż kupując tego rodzaju sprzęt nie zastanawiamy się szczególnie nad jego masą. Miło jednak, że Romet pomyślał o odchudzeniu roweru tam, gdzie jest to możliwe.

Romet Mistral to jeden z wielu interesujących modeli rodzimego producenta

Za hamowanie odpowiadają aluminiowe V-brake, które zapewniają duży poziom bezpieczeństwa użytkownika. Zestaw jest na tyle silny, że nawet w awaryjnym hamowaniu, jakiego w mieście często trzeba używać, nie zawodzi i umożliwia nie zagrożoną jazdę.

Ten model Rometa złożony jest na kołach z aluminiowymi, dwukomorowymi obręczami. Są na tyle solidne, że z powodzeniem sprawdzają się w zastosowaniach miejskich i posłużą przez dłuższy czas. Koła wyposażone są w opony Schwalbe o rozmiarze 700x30, które umożliwiają szybkie poruszanie się po asfaltowych ścieżkach oraz jazdę w lekkim, ale utwardzonym terenie poza miastem. Delikatny bieżnik pozwala na sprawne napędzaniu Mistrala i utrzymanie prędkości na odpowiednim poziomie bez większego wysiłku.

Za wygodę jazdy odpowiada także aluminiowa kierownica z komfortowymi uchwytami, którymi swobodnie operujemy bez konieczności używania rękawiczek. Zoom Al 110 umieszczona jest na aluminiowym mostku, który jest dodatkowo regulowany. Dzięki temu możemy dopasować kąt pochylenia do własnych potrzeb oraz preferencji.
Komfortowe jest również zamontowane w Mistralu siodełko Selle Royal. Model ten jest dość obszerny i miękki, ale daleko mu do niesławnych "kanap" montowanych w hipermarketowych rowerach. Podczas dłuższych wyjazdów na miasto siedzisko nie jest obolałe, nie musimy się też oczywiście przemieszczać w spodenkach z pampersem. Warto dodać, że za nasz komfort odpowiada także amortyzowany wspornik siodła Zoom Sp 371. Sztyca ugina się pod naciskiem użytkownika, ale raczej na większych niż mniejszych wybojach. Umożliwia więc uzyskanie dodatkowej wygody w trakcie przemieszczania się w miejskim zgiełku.

Romet Mistral wyposażony jest we wszystkie dodatki, jakich potrzebujemy w standardowym rowerze miejskim. Solidnie zamontowane błotniki SKS chronią przed błotem wypadającym spod kół. Rower jest oczywiście wyposażony w komplet odblasków, ale światła do jazdy w nocy zmuszeni jesteśmy zainstalować we własnym zakresie. Rower postawimy na miejscu dzięki wygodnej podnóżce. Jedynym brakiem w zestawieniu wydaje się być bagażnik, którego w Mistralu nie uświadczymy. Wielu użytkowników szuka takiego wyposażenia w tego typu sprzęcie, ale jego instalacja jako dodatkowego akcesorium nie stanowi problemu.

 

Podsumowanie
Romet Mistral to znakomity jednoślad do przemieszczania się w miejskim zgiełku. Komfortowa geometria ramy i rozsądnie dobrane komponenty sprawiają, że jazda na tym rowerze Rometa to przyjemność. Przemieszczanie się na sprzęcie rodzimego producenta w mieście jest wygodne, a dobrana wielkość przełożeń pozwala na sprawne poruszanie się w każdym urbanistycznym terenie. Uniwersalność Mistrala jest na tyle duża, że pozwala również na wjazd w lekki teren poza miasto, co umożliwi wielu użytkownikom poznanie nowych ścieżek poza miejskim gąszczem ulic. Polecamy wszystkim, którzy cenią sobie klasyczny styl roweru miejskiego, komfort i uniwersalność. Wszystko za przystępną cenę i z dobrym wyposażeniem dodatkowym.

Specyfikacja

  • Rama: Aluminium 6061 T6
  • Rozmiar: 19", 21"
  • Widelec: Suntour NEX-V2
  • Manetki: Shimano STEF 65
  • Przerzutka przednia: Shimano TX-51
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus
  • Mechanizm korbowy: Shimano FC 131
  • Kaseta: Shimano 7s
  • Wkład Suportu: Thun
  • Hamulce: V-brake alu
  • Piasty: Joytech alu
  • Obręcze: Aluminiowe, dwukomorowe
  • Opony: Schwalbe 700x30
  • Kierownica: Zoom Al 110
  • Wspornik kierownicy: Zoom TDS-D299N
  • Siodło: Selle Royal
  • Wspornik siodła: Zoom Sp 371
  • Pedały: plastikowe, antypoślizgowe
  • Wyposażenie: komplet oświetlenia, bagażnik, błotniki, dzwonek
  • Waga: 14,9 kg
  • Cena: 1499zł

Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.romet.pl

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj