Edict Nine LTD na dużym kole

Test 29-calowego roweru full suspension Felt Edict Nine LTD

Drukuj

Edict Nine to najnowsza propozycja Felta dla miłośników XC. Szybki i lekki full na 29-calowych kołach ma być najlepszą ofertą amerykańskiego producenta w segmencie MTB. Czy tak jest w rzeczywistości?

Galeria Felt, 29er Felt, 29er Felt,29er
Felt Edict Nine LTD w plenerze Zobacz pełną galerię

Budowa i geometria
Karbonowa rama Felta została skonstruowana w oparciu o włókna UHC Ultimate. Monolityczne rury trójkątów połączono za pomocą technologii usuwalnych wstawek poliuretanowych, które podczas konstruowania ramy pozostają w środku poprawiając sztywność i spoistość laminatów. Po "zapieczeniu" konstrukcji wstawki zostają usuwane, a całość pozostaje bardziej zwarta.

Zawieszenie Felta opiera się na autorskiej koncepcji inżynierów firmy, tzw. systemie FAST (Felt Articulating Stay Technology). W skrócie 100-milimetrowe, jednozawiasowe zawieszenie opiera się na tylnym trójkącie pozbawionym punktów obrotu w okolicy haków tylnego koła. Rury widelca zostały skonstruowane z bardziej elastycznych niż pozostałe elementy ramy włókien, dzięki czemu są mniej podatne na uszkodzenie - sprawniej poddają się ugięciom zawieszenia.

Główną oś obrotu umiejscowiono w rurze podsiodłowej z asymetrycznym wahaczem. Jej konstrukcja umożliwia bezproblemowy montaż korby dwurzędowej, co wpisuje się w obecne trendy. Bezpośredni system mocowania piwotu do ramy pozwolił zwiększyć sztywność zawieszenia i obniżyć wagę poprzez eliminację używanych w innych systemach haków. Klasyczne łożyska zostały użyte wyłącznie w głównym wahaczu, podczas gdy w pozostałych zdecydowano się na standardowe tuleje ślizgowe. Tłumik ułożony jest równolegle do rury podsiodłowej. RockShox Monarch RT3 to znakomity wybór do szybkiego XC i maratonów. Oprócz bardzo dobrych właściwości tłumiących umożliwia trzy poziomy regulacji poprzez przełącznik Floodgate oraz ustawienie poziomu odbicia.

Rama została oparta o stożkową główkę sterową w rozmiarze 1-1/8"/1.5", która zwiększa sztywność przedniej cześći roweru i poprawia jego zwrotność. Dolna rura o trójkątnym przekroju także zwiększa sztywność boczną Edicta. Warto zwrócić również uwagę na częściowo wewnętrzne prowadzenie pancerzy, które poprawia efekty estetyczny oraz funkcjonalny sprzętu. Felt pomyślał również o bezpieczeństwie użytkowania nowej ramy. Pod dolną rurą głównego trójkąta znajdziemy gumowy protektor, który zabezpiecza powierzchnią ramy przed uderzeniem kamieni czy gałęzi.

 

Sportowa geometria Felta opiera się na ostrej główce sterowej - 71,5° oraz 73-stopniowej rurze podsiodłowej. 110-milimetrowa główka (rozm. M) jest dość wysoka, ale nie jest to szczególnie odczuwane w trakcie jazdy. Wysokość mufy suportowej ustawiono na poziomie 42mm, co pozwala skutecznie napędzać rower, a jednocześnie zwiększa jego stabilność nadszarpniętą nieco przez ostry kąt główki. Rury łańcuchowe o długości 450mm oraz baza kół w rozmiarze 1103mm wpływają na dużą skrętność roweru oraz szybkie napędzanie.

Warto dodać, że jednym z pierwszych testerów Edict Nine był Karl Markt z teamu Felt Ötztal X-Bionic, który wypróbował go w czasie Ötztaler Mountain Bike Festival w austriackim Haiming w ubiegłym roku. Niedługo potem dosiadł go też podczas olimpijskiego wyścigu XC w Londynie, gdzie uplasował się na 20. pozycji.

Edict Nine LTD to najwyższy model serii Edict

Jazda i wyposażenie
Pierwszym wrażeniem z jazdy na Edict Nine jest niewiarygodna lekkość sprzętu. Full ważący 9,7kg to niecodzienne zjawisko, które od razy przyspiesza rytm pedałowania. Jazda na w pełni zawieszonym twentyninerze jest bezkompromisowa. Edict Nine wymaga okiełznania, jak każda wyczynowa maszyna XC, ale nagradza użytkownika znakomitymi właściwościami jezdnymi, świetnym prowadzeniem i sportową sylwetką przyjmowaną w trakcie jazdy.

Zawieszenie zasługuje na duże uznanie. Jeden zawias w zupełności wystarcza w wyścigowym charakterze sprzętu. System FAST sprawia również, że zawieszenie nie ugina się podczas mocnego pedałowania, dzięki czemu napędzanie roweru zarówno w terenie płaskim jak i na zjeździe nie stanowi większych problemów. Pomaga w tym zdecydowanie 100-milimetrowy RockShox Sid XX. Najwyższej jakości widelec znakomicie wybiera nierówności w każdym terenie, a 15-milimetrowa oś zwiększa sztywność całości. Jeden z najwyższych modeli RockShoxa oferuje możliwość regulacji poziomu odbicia oraz blokadę poprzez manetkę XLoc umieszczoną na kierownicy.

 

Osprzęt Sram XX (poza hamulcami z grupy X0) nie potrzebuje szerokiej rekomendacji - mechanizm zmiany przełożeń działa błyskawicznie, a ultralekka grupa przyczynia się do tak niskiej masy końcowej roweru.

W zastosowanych w Edict Nine kołach Crossmax SLR 29 zdecydowano się na wstawienie mocniejszych szprych, które przenoszą większe obciążenia niż w wersjach 26-calowych. Zwiększono również grubość obręczy o 0,6mm, co dodatkowo wpłynęło na poprawę sztywności koła. Wszystko to skutkuje bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Lekki zestaw kół (1620g komplet) powoduje szybkie napędzanie roweru w każdym terenie. Wysoka sztywność ułatwia pokonywanie zakrętów i mocną jazdę pod górę.

Nisko umieszczony środek suportu zwiększa stabilność Edicta

Kierownica Truvativ Stylo T40 w rozmiarze 700m jest wystarczająca, chociaż trend w wielu współczesnych, wyścigowych rowerach XC, prowadzi w kierunku szerszych modeli. Mostek z tej samej rodziny komponentów stanowi stabilne połączenie, jego niewielki wznos wpływa na minimalnie wyższą pozycję jeźdźca. Siodełko Prologo Nago Evo X10 Team Issue to twardy model MTB, który został dostosowany pod kątem jednego - szybkiego i wydajnego pedałowania.

 

Podsumowanie
Felt Edict Nine LTD to najwyższej klasy twentyniner przeznaczony do wyczynowego użytku XC. Zadowoleni będą z niego przede wszystkim doświadczenie technicznie i fizycznie zawodnicy i ambitni amatorzy, którym odpowiada bardzo duża sztywność ramy i natychmiastowa reakcja na zmianę kierunku ruchu. Upgrade roweru z 26- do 29 cali był dobrym posunięciem projektantów Felta. Dostosowana do dużych kół geometria pozwala na zajęcie sportowej sylwetki przy zachowaniu wyścigowych właściwości jezdnych. Jednym słowem, znakomity sprzęt dla głodnych wrażeń miłośników XC, ale także maratończyków którym 100-milimetrowe zawieszenie także często wystarcza.

Więcej rowerów Felta znajdziecie w naszym bikeKatalog.pl.

Specyfikacja

  • Rama: Felt Edict Nine Carbon, UHC Ultimate+Nano carbon
  • Rozmiary: S, M (testowany), L, XL
  • Widelec: RockShox Sid XX, 15QR 100mm w/ Kashima
  • Tłumik: RockShox Monarch RT3 Hydraulic with IFP
  • Stery: 1-1/8"/1.5" Aheadset Cane Creek
  • Przerzutka tylna: Sram XX
  • Przerzutka przednia: Sram XX
  • Manetki: Sram XX
  • Hamulce: Sram X0
  • Korby: Sram XX
  • Koła: Mavic Crossmax SLR 29
  • Opony: Continental XKing
  • Mostek: Truvativ Stylo T40
  • Kierownica: Truvativ Stylo T40
  • Gripy: Felt XC Trail Single alloy clamp Lock-On
  • Siodło: Prologo Nago Evo X10 Team Issue
  • Sztyca: Felt alloy 2-bolt micro adjust UHC Performance
  • Zacisk sztycy: Felt bolt-type cold forged + CNC, 6061 alu
  • Waga: 9,7kg
  • Cena: rama ze sterami i tłumikiem - 12 450 zł. Wartość naszego testowego roweru - ok. 28 900 zł.

Fot.: Maciej Łuczycki
Dystrybutor: Harfa Harryson