Konstrukcje ram w rozmiarze dostosowanym do montażu kół 27,5-calowych prowadzone były już od kilkunastu miesięcy. Inżynierzy ze stolicy opracowali całkowicie nowy produkt, który od początku tworzony był pod kątem zastosowania kół 650B.
Budowa
Aluminiowe rury wykonane zostały z wykorzystaniem hydroformingu. Spawy poddano polerowaniu, przez co są niemal niewidoczne. W Renegade DSX wykorzystano taperowaną główkę sterową, która wydatnie podnosi sztywność przedniej części roweru. Producent zadbał rownież o estetyczny design swojego sprzętu. Nawet w tym rowerze, ze średniej półki, Mbike zdecydował się na system wewnętrznego prowadzenia pancerzy. Oprócz oczywistych walorów estetycznych warto również wspomnieć o dobrej dostępności pancerzy w trakcie ewentualnej wymiany linek. Nie stwierdziliśmy również problemów z długością pancerzy - nawet przy dużym profilu skrętu swobodnie układały się na główce nie zahaczając o żaden element kokpitu.
W 27,5-calowym Renegade zdecydowano się na klasyczny kąt 73° przy rurze podsiodłowej oraz 70° przy główce sterowej. Niewielkie zmniejszenie ostrości główki powoduje sprawne prowadzenie na podjazdach i nie powoduje znaczącej różnicy właściwości jezdnych w porównaniu do modeli z bardziej zadartą główką - szczególnie że jej wysokość nie jest duża (100mm). Jak na rower przeznaczony dla ambitnych amatorów parametry te dobrane są optymalnie. Świadczy o tym również długość tylnego trójkąta - 440mm sprawia, że Renegade prowadzi się pewnie, nawet na krętych ścieżkach i trudnych technicznie zjazdach. Być może szybkie wychodzenie z zakrętów nie jest najmocniejszą stroną nowego 650B, ale przecież nie został on stworzony pod kątem wyłącznie wyścigowym.
W Renegade DSX zdecydowano się na montaż hamulców tarczowych w systemie Post-Mount. Obydwie tarcze, zamontowane standardowo przez producenta, to 160-milimetrowe HS1 Rotor. W przypadku naszych testerów (waga ok. 70kg) były one wystarczające, ale nieco bardziej masywni użytkownicy mogą pomyśleć o inwestycji w większy rozmiar tarcz, szczególnie przy jeździe w trudnym technicznie i szybkim terenie. Hamulce hydrauliczne Avid Elixir 3 gwarantują dostatecznie wysoką siłę hamowania i dobrą modulację.
Jeśli chodzi o same walory estetyczne ramy, to charakterystycznym elementem są zielone wstawki wykorzystane w wielu jej miejscach. Znajdziemy je na głównym trójkącie, rurach łańcuchowych, na końcach lock-gripów, a nawet w kołach - w obydwu znajduje się po 5 szprych anodowanych na jasno-zielony kolor.
Jazda i osprzęt
Nowy 27,5-calowiec Mbike`a daje się prowadzić bardzo swobodnie. Dla użytkownika o wzroście ok. 180cm koła 650B wydają się być przemyślanym wyborem, chociaż niektórzy optują za 29-cioma calami przy podobnych parametrach. W naszej ocenie Renegade DSX 27,5” pozwala zająć niemal wyczynową pozycję, osadzoną dość nisko, dzięki której pedałowanie jest bardziej efektywne. Szybkie proste czy lekko nachylone podjazdy nie sprawiają problemów. Podczas pokonywania stromych górek (powyżej 15% nachylenia) koła stabilnie pozostają na podłożu, chociaż czasami wydaje się, że znajdują się na granicy przyczepności. Pochylenie tułowia w przód niweluje jednak ten problem. Przy pokonywaniu technicznych, krętych zjazdów, geometria wyraźnie pomaga przy składaniu się w zakręty. Suport jest osadzony stosunkowo wysoko, co nieco obniża efektywność przekazywania mocy, ale z drugiej nie sprawia problemów przy przejeżdżaniu przez większe przeszkody.
SR Suntour XCR 650b to podstawowy widelec w wersji dostosowanej do kół 27,5 cala. Dzięki większej przestrzeni pomiędzy kołem a główką możliwe jest uzyskanie większej długości skoku aniżeli w przypadku 29-calowców. 120-milimetrowy skok w pełni wystarcza nawet użytkownikom często jeżdżących po urozmaiconym technicznie terenie. Sprężynowo-olejowy system działa poprawnie, a dzięki mechanicznej blokadzie skoku umieszczonej na koronie widelca możemy dopasować skok do aktualnych warunków jazdy. Podczas mocnego podjeżdżania, przy zblokowanym widelcu, ramiona oczywiście nieco poddają się ugięciu, ale jest to normalne zjawisko w widelcach tej klasy. Dla tych, którzy szukają roweru 27,5-calowego z wysokiej klasy, wydajną amortyzacją, ten element będzie podstawowym do dalszej modernizacji i rozbudowy.
Zastosowany osprzęt to kompromis pomiędzy stosunkowo wysokiej jakości ramą i doborem części. Jest to mieszanka niskich i średnich grup Shimano - Acera (przerzutka przednia), SLX (przerzutka tylna) i Deore (manetki). Kaseta to Pg-1030 od SRAM`a wykonana w technologii Power Glide, która zwiększa jakość pracy łańcucha. W 10-rzędowym rozstawie 11-36T stanowi optymalne połączenie. Jeśli dodamy do tego 3-rzędową korbę Truvativ Aka GXP z tarczami 44/32/22 to zyskamy napęd na każdą nogę.
Koła to solidny i dość sztywny zestaw trzykomorowych obręczy Alexrims SX44 z piastami Quanta: KT-MF1F i KT-M4CR. Podczas podjeżdżania sztywnych ścianek na stojąco koła zachowują się stabilnie i nie odnotowaliśmy żadnego tarcia na styku tarcz i klocków. Dzięki kapslowanym otworom na szprychy udało się zbudować mocne koła, których waga co prawda nie jest najniższa, ale gwarantują dobre właściwości jezdne przy dużej wytrzymałości.
Komponenty UNO również wzbudziły nasze zaufanie. Solidna, aluminiowa konstrukcja i duża wytrzymałość wpisują się w charakter nowego Renegade`a. 660-milimetrowa kierownica jest odpowiednia dla użytkowników ze sportowym zacięciem i pozwala szybko manewrować w ciasnych singlach. Dla preferujących wygodne sterowanie i mniej wprawionych technicznie, nieco dłuższa kierownica mogła by okazać się bardziej skuteczna. Bardzo wygodne są za to chwyty VLG. Neoprenowy materiał przyjemnie leży w dłoniach (nawet lekko spoconych), a ich blokada uniemożliwia przekręcanie się gripów na kierownicy.
Jednym z zauważalnych mankamentów w kwestii doboru komponentów jest siodełko. Siedzisko ze stajni Mbike`a jest wykonane poprawnie, ale jego niezbyt sportowy charakter (stosunkowo miękkie wyściełanie i szeroki czubek) sprawia, że wielu amatorów o zacięciu wyścigowym może nie przypaść do gustu. Niemniej dla początkujących, nieprzyzwyczajonych do twardych siodełek wyścigowych, będzie jak znalazł.
Podsumowanie
Wydaje się, że rozmiar 27,5 cala na stałe zagości w systemie produkcji rowerów górskich na świecie. Kolejne marki oferują swoje modele na kołach 650B, co spotyka się z miłym przyjęciem rzeszy fanów tego rozwiązania. Renegade DSX 27,5” to rower wszechstronny, z którego zadowoleni będą przede wszystkim średnio-zaawansowani miłośnicy XC czy maratonów. Po niewielkich modyfikacjach komponentów może służyć jako rower do ścigania, chociaż zbicie masy może być nieco kosztowne. Niemniej do codziennego użytku treningowego i sporadycznego ścigania nowy model Mbike`a wydaje się być bardzo dobry.
Warto dodać, że w ofercie producenta znajdzie się także wyższy model, Renegade Ultimate 27,5” (5.199 zł). Testowany przez nas Renegade DSX 27,5” (3.899 zł), dostępny będzie także w wersji 26” (3.599 zł).
Specyfikacja techniczna
Rama: Renegade 650b
Rozmiary: 17", 19", 21"
Widelec: SR Suntour XCR 650b, zdalna blokada skoku
Stery: FSA
Kierownica: Uno RB 12 660/15, 31,5mm
Mostek: Uno As-025 31,8 Mm: 17" 100mm, 19" 110mm, 21" 120mm
Podkładki: 2 X 10mm
Chwyty: VLG-864-1AD3, 129mm, Neopren
Przerzutka przednia: Fd-M390 34,9 Down Clamp Dual Pull
Przerzutka tylna: RD-M663-Sgs 10s
Korba: Truvativ Aka 44/32/22 Gxp
Środek suportu: Truvativ GXP
Kaseta: Pg-1030 11-36t: 11,13,15,17,19,22,25,28,32,36
Łańcuch: KMC X10 10s
Manetki: Shimano Sl-M5913s / Shimano Sl-M591 10s
Dźwignie hamulca: Avid Elixir 3 Silver
Hamulec: Avid Elixir 3 PM Silver
Tarcze hamulcowe (Przód I Tył): Hs1 Rotor 160mm
Piasta przednia: Quanta KT-Mf1f 15mm Axel 32h
Piasta tylna: Quanta KT-M4cr 10 Speed Qr 32h
Zaciski piast: Quanta KT-204y + Kt-205y
Obręcze: Alexrims SX44 Disc 650b
Szprychy: 14g stal nierdzewna
Opony: Racing Ralph Performance Folding 2,25
Sztyca: SP-619, 31,6mm
Obejma: Uno
Siodełko: Mbike
Waga: 13,1kg
Cena: 3899zł
Fot.: Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.mbike-rowery.pl