650B - SRAM i RockShox pionierami?

Nowe koła i amortyzatory w standardzie 650B

Drukuj

Amerykańscy producenci zdecydowali się na pierwszy krok w stronę nowego standardu. Koła w rozmiarze 650B oraz dostosowane do nich amortyzatory wkrótce mają zawojować rynek. Czyżby lider był o krok przed konkurencją?

Wkrótce będziemy mogli korzystać z nowego, trzeciego już rozmiaru kół dostępnego w rowerach górskich. Oczywiście ze standardem 650B mieliśmy już do czynienia przez kilka lat, ale dopiero teraz za jego wdrażanie zabrali się rowerowi potentaci. Produkcja ma prowadzić do stworzenia sprzętu najwyższej jakości, który juz na starcie ma zostawić konkurencję w tyle.
 


Komponenty w nowym standardzie mają pojawić się na rynku już w 2013 roku. Dostępne będą zarówno koła jak i amortyzatory dostosowane do rozmiaru 650B. Bastien Donze, menedżer produktu SRAM w segmencie produkcji kół, uważa że "z punktu widzenia jego koncernu, nie należy przeceniać właściwości jednego standardu nad drugim, a raczej dopatrywać się specyficznych zalet i wad poszczególnych rozwiązań. SRAM daje po prostu możliwość doboru komponentów do indywidualnych preferencji, wypuszczając na rynek części we wszelkich możliwych standardach technologicznych". Donze porównuje również cechy poszczególnych rozmiarów kół, mówiąc że "nie ma wątpliwości co do tego, że większa średnica zapewnia poprawę parametrów szybkościowych, wpływa na trakcję oraz ułatwia pokonywanie przeszkód. Mimo to 29-calowe koła nie pasują do każdego kolarza górskiego i do każdego stylu jazdy. 650B może okazać się odpowiedzią na potrzeby dużej liczby użytkowników. Z jednej strony zapewnia bowiem utrzymanie wysokiej prędkości na zjazdach i poprawia właściwości jezdne, a z drugiej nie traci w tak dużym stopniu zwrotności standardowych kół 26-calowych".

Za podstawę konstrukcyjną kół w nowym standardzie, SRAM wybrał dotychczasowy model Rise 40, dołączając tym samym do linii MY13. 650B będą więc wyposażone w wytrzymałe, stalowe mechanizmy wewnętrzne piast oraz podwójnie wzmacniane szprychy ze stali nierdzewnej. System montażu piast to 15x100 (możliwy do konwersji z adapterami) z przodu oraz QR/12x142 z tyłu. Ich cena ma wynieść, podobnie jak w przypadku modelu 29-calowego, $550 (ok. 1760zł).

 

 


W przypadku amortyzatorów, RockShox wypuszcza nową wersję Revelation w rozmiarze dostosowanym do standardu 650B. Model będzie wyposażony w nowy tłumik SoloAir. Inżynierom koncernu zależało w tym przypadku na uproszczeniu obsługi widelca. Użytkownik może więc wypełnić powietrzem obydwie komory (zarówno pozytywną jak i negatywną) za pomocą jednego zaworu. Wewnętrzna budowa widelca umożliwia przepływ powietrza z komory pozytywnej do negatywnej, które jednocześnie wyrównuje swą objętość podczas pracy tłoków.

Nowością jest również zamontowanie nowego systemu obsługi amortyzatora - za pomocą manetki Pushloc. Jego główną cechą jest skrócony (w porównaniu do modelu Xloc) pancerz. Umożliwia to łatwiejszą instalację oraz wygodniejsze użytkowanie. 650B Revelation ma pojawić się na rynku w czerwcu. Jego cena nie jest jeszcze znana.

Fot.: SRAM
Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl