SRAM wypuszcza nowe Grip Shifty

Nowy model manetek dostępny w wersji 2x10 i 3x10

Drukuj

Od dawna oczekiwane manetki właśnie ujrzały światło dzienne. 10-biegowe Grip Shifty SRAM`a do sytemu 2x10 to dopracowany produkt przeznaczony zarówno dla zawodowców, jak i ambitnych amatorów.

Pełna specyfikacja techniczna manetek X-0 nie jest jeszcze upubliczniona, niemniej pierwsze prezentacje produktu odbierane są bardzo pozytywnie. Grupą docelową manetek są zawodnicy wyczynowi, którzy preferują korzystanie z Grip Shift`ów podczas wyścigowej rywalizacji. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby osprzętu używali również amatorzy, którzy szukają komfortu użytkowania oraz wysokiej jakości sprzętu. Pierwsze manetki obrotowe SRAM wprowadził już w 1990 r. Od tej pory używało ich wiele gwiazd światowego kolarstwa górskiego, m.in. John Tomac, Ned Overend, Thomas Frischknecht czy Julien Absalon. Pomimo zaprzestania produkcji na jakiś czas, amerykański producent postanowił ponownie uruchomić linię produkcyjną popularnych manetek. W poprzednim roku prototypową wersję gripów testował Jarosław Kulhavý. Z ich użyciem zdobył mistrzostwo świata w XC podczas imprezy w Champery.

 
Minimalistyczna konstrukcja manetek to jedna z pierwszych cech nowego produktu SRAM`a. Gumowy kołnierz zwęża się ku końcowi kierownicy, co pozwala na bardziej ergonomiczny chwyt oraz mniejsze zmęczenie dłoni podczas długotrwałego użytkowania. Odseparowany mechanizm montażowy odznacza się mniejszym poziomem integracji z pozostałą częścią konstrukcji. Umożliwia to zmniejszeniu nacisku wywieranego na powierzchnię systemu zmiany biegów oraz bardziej kompaktową konstrukcję zwiększającą ergonomię.
 

Sam proces zmiany biegów odbywa się szybko i zdecydowanie, co wydaje się być standardem dla osprzętu ze stajni amerykańskiego producenta. Poprawiono również działanie przedniej przerzutki - w nowych Grip Shiftach jej obsługa nie wymaga używania półbiegów do dodatkowej regulacji położenia wózka względem łańcucha. Zwiększa to komfort użytkowania osprzętu oraz przyjemność czerpaną z jazdy. Inżynierzy przejęli tutaj konstrukcję przerzutki z nowej odsłony grupy szosowej Red, gdzie wózek wykorzystuje różnice w odchyleniu przerzutki podczas zmiany biegu, co skutkuje bardziej efektywną pracą.

Manetki zostały dodatkowo wyposażone w udoskonalony system łączący mechanizm zmiany biegów z gripami. Dzięki trwałej klamrze blokującej zewnętrzną część chwytu praca manetek jest stabilna i używa się ich komfortowo. Pierwsi testerzy nowych gripów dodają, że zmiana biegów jest wyjątkowo lekka, a materiał gumy poprawia stabilność chwytu oraz zapobiega ślizganiu się dłoni.

Grip Shift`y X-0 wyposażone są w specjalny zestaw łożysk zwiększający komfort użytkowania manetek. Mają one zapewniać płynniejszą zmianę biegów oraz charakteryzować się wydłużoną żywotnością. Informacja o materiale, z którego zostały wykonane łożyska, nie została jeszcze ujawniona.
 

Nowe Grip Shift’y będą dostępne w wersji X0 z aluminiowym korpusem i XX z korpusem karbonowym. Dodatkowo model X0 będzie obsługiwał napędy 3x10.

Jak zapewnia SRAM, nowy model został całkowicie przeprojektowany i ma być jedną z najbardziej zaawansowanych technicznie manetek SRAM’a.

Cena zestawu SRAM X-0 ma wynosić 225$, a karbonowej wersji XX 295$. Manetki mają wejść do sprzedaży w połowie kwietnia b.r., a wszystkie informacje techniczne producent zamierza ujawnić już w marcu.
 


Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl