Apex kosztować będzie 799$, a bezpośrednim konkurentem jest japońska grupa Shimano 105. SRAM, do swojego nowego produktu, zamierza przekonać przede wszystkim kolarzy jeżdżących rekreacyjnie i amatorsko, stąd pomysł zastosowania nowej, 10-cio rzędowej kasety PG-1050 o stopniowaniu 11-32 (11-12-13-15-16-17-22-25-28-32), która w połączeniu z kompaktową korbą 50/34, zaoferuje szeroki i w pełni zadowalający amatorów zakres przełożeń. Zdaniem menedżerów SRAM'a, takie rozwiązanie przekona tych, którzy do tej pory zdecydowanie preferowali korby z trzema tarczami. A to głównie za sprawą znacznie niższej masy - cała grupa Apex waży aż o 264 g mniej od Shimano 105 z 3-rzędową korbą 5603, a także mniejszego czynnika Q, czyli dystansu pomiędzy gwintami do montowania pedałów (mierzonego wzdłuż osi suportu). Oprócz tego, mocno lansowanego przez SRAMa rozwiązania, znajdziemy także tradycyjne korby z zębatkami 53/39, oraz kasety: 11-23, 11-26 i 11-28.
Apex wykorzystywać będzie znaczną ilość technologii, które znamy z wcześniejszych, wyższych grup szosowego osprzętu z USA. Klamkomanetki, których "wnętrzności" są identyczne z Rivalem, posiadać będą technologię DoubleTap, w której jedna dźwignia obsługuje zmiany przełożeń w dwóch kierunkach, oraz Zero Loss, umożliwiającą szybszą pracę manetek, dzięki brakowi luzu pomiędzy pozycją spoczynkową, a roboczą - naciągnięcie linki następuje natychmiastowo. Osobom o drobniejszych dłoniach, na pewno spodoba się regulacja odległości klamek od kierownicy - tę możliwość znamy także z wyższych grup. Warto także wspomnieć, że w niedalekiej przyszłości ujrzymy manetki oraz klamki przeznaczone do prostej kierownicy.
Niższą cenę całej grupy osiągnięto przede wszystkim dzięki użyciu tańszych, łatwiejszych w obróbce materiałów oraz prostszemu procesowi ich obróbki. Dla przykładu, wspomniane klamkomanetki, chociaż mechanizmy będą miały wspólne z Rival'em, to ich dźwignie hamulcowe, zamiast z karbonu, wykonane zostaną z aluminium. Masa zwiększy się także dzięki hamulcom, które nie przeszły takiej kuracji odchudzającej jak wyższe modele - słabsza obróbka materiału oznacza, że ich para ważyć będzie 306 g, natomiast cała grupa (zapewne w najlżejszej konfiguracji) 2,435 g. W kwestii wizualnej rewolucji nie ma, wykończenie grupy - błyszcząca czerń - nawiązuje do Rival'a, a także mocno przypomina czarną odmianę 105'tki, z którą to SRAM ze swoim Apex'em zamierza konkurować.
Info: www.sram.com
Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl