SRAM Force 2010

Z nową siłą w nowy rok

Drukuj

Force do tej pory był chyba najmniej ciekawą z trzech szosowych propozycji SRAMa. Technologicznie niemal identyczny z Rival'em, ceną znacznie od niego odbiegający. Z kolei w porównaniu z niezwykłym Red'em wypadał raczej blado. Force powoli odchodził w zapomnienie, ale już niedługo powróci... mocno odświeżony.

Odmieniona grupa technologicznie i wizualnie zbliża się do Red'a. Większe loga, nowe włókna węglowe oraz anodowane na szaro aluminium to najbardziej rzucające się w oczy zmiany. Gdy zajrzymy w dane techniczne, a konkretnie wagę, z lekkim zdziwieniem odkryjemy fakt, że nowa grupa to kolejna propozycja od SRAMa ważącą poniżej 2 kg w pełnym zestawie. Co prawda wyłącznie w wersji BB30, ale i tak masa grupy ze zwykłym suportem GXP jest o niemal 200 g mniejsza od masy Dura-Ace 7900!

W przypadku klamkomanetek i przerzutek nie ma wielu zmian. Dźwignię hamulca oraz wózek tylnej przerzutki wykonano z włókien jednokierunkowych UD, zamiast tradycyjnych. Te nowe są mocniejsze i trwalsze, a w przypadku przerzutki mają ją usztywnić, dzięki czemu polepszy się jej praca podczas zmiany przełożeń. Działanie przerzutek ma także usprawnić zastosowanie nowych pancerzy oraz linek Gore - świetnie uszczelnionych i o niskim współczynniku tarcia. Aluminiowe elementy obu przerzutek anodowane zostały na barwę szarą, ale przynajmniej na zdjęciach, zupełnie odmienną od tej znanej z "lodowej" Ultegry SL. Co istotniejsze, aluminium jest obecnie kute, co zwiększa wytrzymałość oraz obniża masę komponentów wykonanych z tego materiału.



Nowe hamulce Force są niemal identyczne z tymi z grupy Red. Są więc znacznie lżejsze, a dodatkowo producent obiecuje, że siła hamowania, w stosunku do poprzedniego modelu, znacznie się polepszyła - wszystko to dzięki technologii Dual Pivot oraz sztywnej i lekkiej "szkieletowej" konstrukcji.

W korbach także zastosowano jednokierunkowe włókna, a po wewnętrznej stronie ich ramion pojawiło się duże logo, co sprawiło, że prezentują się one bardzo nowocześnie i ciekawie zarazem. Do istniejącej wersji przeznaczonej pod suporty GXP, dodano lżejszą aż o 140 g odmianę BB30, przystosowaną do ram z takimi właśnie mufami. O zaletach tego systemu można dowiedzieć się z tego artykułu: https://news.bikeworld.pl/rower/artykul/3103, ale w skrócie można powiedzieć, że BB30 to nie tylko niższa masa, ale także wyższa sztywność korb oraz większa trwałość łożysk. Istotną nowością jest także kaseta, ta nie będzie już powstawać w technologi OpenGlide, a w sprawdzonej PowerGlide.

 



Nowa grupa w sprzedaży pojawi się na przełomie czerwca i lipca. Cena, pomimo licznych modyfikacji, według producenta pozostanie na poziomie obecnej grupy Force.

Masa poszczególnych komponentów:
Przednia przerzutka - 83 g
Przerzutka tylna - 174 g
Klamkomanetki - 302 g
Hamulce - 280 g
Korby (z suportem) - GXP 791 g / BB30 645 g
Łańcuch - 257 g
Kaseta - 210 g

Suma:
z korbami GXP - 2097 g,
z korbami w wersji BB30 - 1951 g.

Info: www.sram.com, www.willyoumaketheleap.com
Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl