Spis treści:
Każdy, kto chociaż raz próbował "porządnie" ustawić zawieszenie szczególnie w rowerach full-suspension z większym skokiem, wie, że jest to jedna z najbardziej złożonych i czasochłonnych czynności. Paradoksalnie im bardziej topowy sprzęt, tym za sprawą mnogości regulacji zadanie staje się trudniejsze. SAG, ciśnienie w komorach pozytywnej i negatywnej, tłumienie odbicia, tłumienie szybkiej i wolnej kompresji, a to wszystko do zrobienia zarówno w widelcu jak i damperze. Oprócz preferencji ridera, setup musi być odpowiednio dobrany do konstrukcji ramy i kinematyki zawieszenia, etc.
Hiszpański Mondraker postanowił znacznie ułatwić to zadanie i opracował innowacyjną technologię, która za sprawą zestawu czujników, niczym w bolidach Formuły 1 rejestruje parametry pracy zawieszenia w trakcie jazdy i umożliwia na podstawie zgromadzonych danych precyzyjną analizę i dobór optymalnego ustawienia.
Czym dokładnie jest system MIND
System składa się z dwóch czujników - jednego zbierającego dane z pracy przedniego widelca (zintegrowany z błotnikiem) i drugiego umieszczonego na łączniku tylnego zawieszenia oraz jednostki centralnej schowanej w główce ramy, która bezprzewodowo zbiera dane z czujników i przesyła je do analizy w aplikacji mobilnej myMondraker. Czujniki rejestrują ruch widelca i dampera w trakcie jazdy z częstotliwością 100 pomiarów na sekundę i aż do 5000 tysięcy na sekundę w zakresie pomiaru SAGu.
"Mózg" systemu zawiera również zintegrowany system GPS, który ma własną łączność GSM 2G/4G niezależnie od telefonu. Każda komponent systemu MIND ma własny, ładowalny za pomocą kabla USB-C akumulator, który wystarcza na ponad 20 godzin ciągłej pracy i ponad 15 dni w trybie stand-by.
Cały system wraz z czujnikami, bateriami, magnesami i anteną waży zaledwie 199 gramów, jest całkowicie bezobsługowy (oczywiście poza koniecznością ładowania baterii) i wkomponowany w niemal niezauważalny sposób w rower.
MIND automatycznie synchronizuje się z bezpłatną aplikacją mobilną myMondraker (zarówno na Androida, jak i iOS) i przesyła do niej wszystkie dane zarejestrowane w trakcie jazdy. Wśród nich są np. długość i czas każdego skoku, gdzie dokładnie (ze wskazaniem na mapie) "zamknęliśmy" zawieszenie. Możemy również obejrzeć wykres pracy zawieszenia na przestrzeni całej jazdy.
Co ważne, do zapisu danych z jazdy nie musimy mieć ze sobą telefonu.
MIND jest fabrycznie zainstalowany w następujących modelach Mondraka z rocznika 2023:
- Crafty Carbon RR SL,
- Foxy Carbon XR,
- Raze Carbon RR SL,
a opcjonalnie można zamówić go również we wszystkich modelach Crafty Carbon, Foxy Carbon i Raze Carbon.
Ze względu na swoją zintegrowaną z danym modelem ramy konstrukcję, systemu nie założymy (przynajmniej na chwilę obecną) do rowerów innych firm.
prezentacja systemu MIND na YT:
Strona producenta: www.mondraker.com