Cervélo wkracza do świata wyścigów MTB XC!

Kanadyjska marka właśnie zaprezentowała zupełnie nowego hardtaila do cross-country

Drukuj
Cervélo ZHT-5 Cervélo

Po ubiegłorocznym debiucie przełajówki przygotowanej specjalnie dla Wouta van Aerta i Marianne Vos, team Jumbo Visma zgłosił się do Cervelo z następnym wyzwaniem. Holenderska ekipa postawiła sobie za kolejny cel wyścigi XCO z Paryżem 2024 na czele. Właśnie dlatego powstał ZHT-5!

W składzie holenderskiej ekipy, oprócz wspomnianej już dwójki specjalizującej się w jeździe na szosie i przełajach, jest więcej multidyscyplinarnych talentów, jak choćby wielokrotny mistrz Holandii w cross-country, Milan Vader. To właśnie dla niego zaprojektowany i zbudowany został zupełnie nowy hardtail, a tym samym kanadyjska marka rozszerzyła swoje portfolio o kolejną dyscyplinę kolarstwa. Niestety Milan uległ wiosną poważnemu wypadkowi podczas wyścigu szosowego (Dookoła Kraju Basków) i zaplanowany na ten rok debiut nowego roweru na trasach Pucharu Świata XCO został przesunięty na sezon 2023. Już teraz poznaliśmy jednak szczegóły konstrukcyjne i gamę dostępnych w sprzedaży modeli.

 

 

Konstrukcja

To pierwszy rower górski Cervélo, więc rama dosłownie została zaprojektowana od zera, ale Cervélo wykorzystało swoje wieloletnie doświadczenie w budowaniu szosowych rowerów wyścigowych. Karbonowa rama modelu ZHT-5 jest superlekka, waży 870 g (w rozmiarze M), przy czym duży nacisk położono tu na sztywność całej konstrukcji, a co za tym idzie i efektywność pedałowania, jaką dawać może tylko hardtail. Rama została zaprojektowana do współpracy z widelcem przednim o skoku 100mm.

 
 

 

Cervélo opisuje nowy rower jako skonstruowany tak, aby sprostać wymogom współczesnych wyścigów Pucharu Świata XCO – nazywając jego geometrię „racjonalnie progresywną”. Z kątem główki ramy wynoszącym 69°, efektywnym kątem rury podsiodłowej 74° oraz tylnymi widełkami o długości 430mm możemy określić nową ramę jako dosyć konserwatywną, ale Cervélo zapewnia, że udało im się zachować znany z innych rowerów marki balans pomiędzy dynamiką i reaktywnością a stabilnością w prowadzaniu roweru. 

 
 
 

 

Rama ma wewnętrzne prowadzenie kabli przez górną osłonę łożyska modułowych, oversize'owych sterów (1,5”), w tym możliwość poprowadzenia pancerza dla opuszczanej sztycy o popularnej średnicy 30.9mm. Rama ma oczywiście sztywną oś Boost oraz zapewnia prześwit na szerokie opony do 2,4 cala włącznie, gwintowany suport BSA 73 mm i powoli stający się standardem hak tylnej przerzutki SRAM UDH. Rama będzie dostępna w czterech rozmiarach (S-XL).

 

Dostępne modele

W tym momencie dostępne dla klientów są dwa kompletne rowery. Topowy, oparty jest m.in na kompletnej grupie napędowej Sram XX1 Eagle AXS, hamulcach Level Ultimate również amerykańskiego producenta, widelcu RockShox SID Ultimate czy carbonowych kołach Reserve 28 XC ubranych w opony Maxxis Rekon Race o szerokości 2.4 cala. Został on wyceniony na 9.000 $. 

Tańszy, również oparty jest na bezprzewodowym napędzie Srama, ale z niższej grupy GX, amortyzatorze SID SL Select czy kołach Race Face ARC Offset 27. Carbonowe rurki zostały zastąpione aluminiowymi, hamulce to nadal Levele, ale niższy model TL. Dzięki temu cena tego modelu, opartego na identycznej ramie, spada do poziomu 4.800 dolarów.

 
 

 

W przyszłym roku do kolekcji mają również dołączyć modele oparte na mechanicznych grupach napędowych, a w sprzedaży ma być również dostępny sam frameset.

Producent: Cervélo