Nowy Cannondale Scalpel SE LTD Lefty (2021)

Poznaj nową wersję lekkiego ścieżkowego fulla - Cannondale Scalpel SE LTD z nowym Leftym Ocho 120.

Drukuj
Cannondale

Scalpel w ofercie Cannondale’a większości kojarzy się jako wyścigowy full do XC - i jest to całkowicie uzasadnione. W sprzedaży jest również jego bardziej ścieżkowy wariant SE, który właśnie doczekał się bardzo ciekawej wersji. Wszystko za sprawą nowego Lefty Ocho 120.

Obecna generacja Scalpela miała swoją premierę w ubiegłym roku, choć faktycznie wtedy zaprezentowano model na rok 2021. Jednym słowem jest to konstrukcja super świeża i naprawdę interesującą. Przy okazji premiery udało nam się podotykać i przetestować Scalpela w wersji do XC, czyli o skoku 100 mm - TEST: CANNONDALE SCALPEL (2021) - TRAILOWE XC! - a poniżej prezentujemy materiał wideo, który wtedy nagraliśmy, jeszcze zanim wyszliśmy na pierwszą jazdę. Nasze wspomnienia związane z tą maszyną są naprawdę dobre - rower ma w sobie coś wyjątkowego i w interesujący sposób łączy trailowe prowadzenie z dużą zwinnością, której oczekujemy na krętych trasach.

 

 

 

Linia Scalpel SE - szybkie i lekkie trailówki

Tym razem jednak skupiamy się na wersji SE - w rowerach Cannondale taki dopisek oznacza, że mamy do czynienia z bardziej terenową wersją i tyczy się to każdego roweru w kolekcji. Zwykle wtedy stosowane są inne opony, przełożenia, skok zawieszenia itd. Po prostu rower jest gotowy na więcej w terenie, ale korzysta z tej samej ,,bazy”, co model wyjściowy. Wraz z ubiegłoroczną premierą nowego Scalpela modele SE również zostały zaprezentowane, jednak dostępne były jedynie w wersji z klasycznymi amortyzatorami. Niedawno swoją premierę miał nowy Lefty Ocho o skoku 120 mm, który trafił do topowej wersji Scalpela SE. Czułość, sztywność i równomierna praca na całej długości skoku to cechy Ocho, które powinny sprawić, że ta wersja będzie oferowała wyraźnie inne właściwości, niż SE, które były w ofercie dotychczas. 

Cannondale Scalpel Carbon SE LTD Lefty

 
 

 

Tak brzmi pełna nazwa opisywanej wersji i jest to rower, który ma łączyć lekkość, szybkość i dynamikę wyścigowego Scalpela z bardzo pokaźnymi możliwościami zjazdowymi. Scalpel SE jest lekkim ścieżkowcem, który ma 120 mm skoku zarówno z tyłu oraz z przodu i toczy się na 29-calowych kołach z oponami o szerokości 2,4 cala z przodu i 2,35 cala z tyłu (max, który wchodzi to 2,40”). Do tego zestawu fabrycznie montowana jest regulowana sztyca o skoku 100 - 150 mm (w zależności od rozmiaru ramy). Zestaw komponentów został dobrany tak, aby umożliwiać szaleństwo na zjazdach, ale bez poświęcania zdolności wspinaczkowych, które drzemią w ramie Scalpela z pucharowym DNA. Warto jeszcze dodać, że opony są oczywiście wzmocnione, a kierownica ma aż 780 mm szerokości. Reszta to odchudzone części rodem z trasy wyścigów XC i maratonów - m.in. karbonowe koła i grupa napędowa SRAM X01 Eagle.

 

 

Podstawą roweru jest w pełni karbonowa rama z rozwiązaniem Flex Pivot, czyli spłaszczonymi dolnymi widełkami tylnego trójkąta, które mają zapewniać pracę wahacza nawiązującą do fulli z ogniwem Horsta, pomimo że zrezygnowano w tym miejscu z klasycznego pivotu. Faktycznie mamy tutaj lekkie i proste jednozawiasowe zawieszenie wzbogacone o karbonowy majstersztyk, który wg danych producenta daje aż 7 mm ugięcia. Skoro jesteśmy przy zawieszeniu, to warto jeszcze wspomnieć technologię Proportional Response, która zakłada, że w każdym rozmiarze dostosowane do wzrostu i proporcji roweru są nie tylko kąty ramy, ale również kinematyka zawieszenia. 

 
 

 

Cannondale kieruje ten sprzęt do wszystkich osób, które szukają szybkiego i uniwersalnego górala na najcięższe górskie trasy - począwszy od ścigających się w maratonach i etapówkach, po chcących szybko pokonywać swoje ulubione górskie ścieżki. Patrząc pod kątem całodniowych eskapad i długich dystansów, trzeba pochwalić możliwość włożenia do ramy dwóch bidonów (niezależnie od rozmiaru roweru) oraz podkreślić obecność Stash Kit, czyli zintegrowanego z ramą uchwytu na pompkę, multitoola i Dynaplug Racer (łatki do opon TLR).

Nowy Lefty Ocho 120

 
 

 

Nowy Ocho 120 ma oczywiście 12 cm ugięcia i karbonową konstrukcję górnej części wraz rurą sterową. Ten fragment jest bardziej masywny i ma więcej materiału, niż wersja do XC, aby zaoferować większą sztywność i wytrzymałość na zwiększone siły spodziewane w ,,SE”. Obecnie nie ma opcji aluminiowej, tak jak w przypadku Ocho o skoku 100 mm. Widelec dostępny jest w rowerze Cannondale Scalpel SE LTD Lefty, ale w przeciągu kilku miesięcy będzie też dostępny do kupienia osobno, a klient może wybierać między wersją z blokadą z manetki lub na koronie. Zważywszy duży skok masa jest rewelacyjnie niska - tylko 1550 gramów. Ciekawostką jest wyraźnie zmniejszony offset, któy w Ocho 120 wynosi 50 mm, podczas gdy w Ocho o skoku 100 mm aż 55 mm. Widelec jest oczywiście powietrzny, ma regulację tłumienia powrotu, wolnej kompresji oraz blokadę skoku. Warto dodać, że jest on kompatybilny również z rowerami innych marek, w których zastosowana jest stożkowa główka ramy o wymiarach 1 1/8 "i 1,5". Oczywiście trzeba również do niego zamontować koło zaplecione na piaście Lefty 60. Po więcej ciekawych informacji o Ocho 120 odsyłamy Was do FAQ producenta: cannondalebikes.pl.

 

 

Cannondale Scalpel SE LTD Lefty - specyfikacja:

  • Rama - Lightweight carbon Flex Pivot, 120 mm skoku
  • Amortyzator - Lefty Ocho 120 Carbon, 120 mm skoku
  • Damper - RockShox SIDLuxe Ultimate, 2-Pos mode adjust, adjustable rebound
  • Napęd - SRAM X01 Eagle 1x12, korba Truvativ Stylo C Eagle DUB 34T 
  • Hamulce - SRAM Level TLM 180/160 mm
  • Koła - HollowGram 25 carbon tubeless-ready  
  • Regulowana sztyca - Cannondale DownLow dropper post 
  • Rozmiary - S, M, L, XL
  • Cena - 40 999 zł

Strona producenta: www.cannondalebikes.pl