Spis treści:
Historia marki Bulls sięga 1992 roku, natomiast stojący za nią podmiot - firma ZEG (Zweirad-Einkaufs-Genossenschaft) - działa już od 1965 roku i dziś jest największym producentem rowerów na rynku niemieckim i jednocześnie europejskim. Na rodzimym rynku Bulls dość szybko zdobył mocną pozycję i jest znany z wysokiej jakości, innowacyjności oraz niezawodności swoich rowerów.
Sporym krokiem naprzód w kontekście wzrostu międzynarodowej rozpoznawalności marki było powołanie do życia zawodowej drużyny MTB - Team Bulls. Każdy fan ścigania w XC i maratonach z pewnością pamięta zwycięstwa Teamu Bulls w etapówce Cape Epic - najbardziej prestiżowym etapowym wyścigu MTB na świecie. Zawodowy zespół miał (i ma nadal) też spory wpływ na rozwój technologiczny produktów niemieckiej marki. Świadectwem słuszności podjętych działań rozwojowych jest fakt, że dziś firma dzierży mocną pozycję w rowerowym świecie, a potwierdzeniem zaawansowania ich produktów jest bycie jedną z najpopularniejszych marek na niemieckim, wymagającym rynku. Nowy etap w historii firmy napisał boom na rowery elektryczne. Bulls bardzo mocno skierował siły właśnie na ten segment jedośladów. Obecnie oferuje aż 204 rowery elektryczne (w sumie, licząc też mutacje modelowe wokół identycznych ram), z czego 166 to maszyny do MTB. Ta liczba robi wrażenie, a my przyglądamy się bliżej kilku wybranym e-fullom oraz e-hardtailom na 2020 rok.
E-Fulle Bulls
Przekrój modeli z pełnym zawieszeniem jest spory, a ich skok wynosi od 120 do 180 mm. Prezentujemy 4 wybrane maszyny, różniące się skokiem, przeznaczone do odmiennych stylów jazdy i trudności terenu po którym się zamierzamy się poruszać:
Bulls Sonic EVO EN 1
Model Sonic EVO EN to rasowa maszyna do e-enduro. Toczy się na kołach różnej średnicy, co jest coraz częstszym zabiegiem stosowanym przez producentów e-bike’ów z pełnym zawieszeniem. Przednie koło ma średnicę 29”, natomiast z tyłu spotkamy 27,5”. Oba z oponami o szerokości 2,6” - Schwalbe Hans Dampf z tyłu oraz Magic Mary z przodu. Za wspomaganie odpowiada silnik Bosch Performance Line CX czwartej generacji, który wraz z akumulatorem został zgrabnie ukryty w dolnej rurze Sonica, a całym systemem steruje wyświetlacz Bosch Purion. Agresywne terenowe możliwości zapewnia tu geometria dostosowana do jazdy w stylu enduro oraz zawieszenie o sporym skoku. Do dyspozycji jest 170 mm z przodu, które zapewnia SR Suntour Durolux 36 Boost RC-PCS oraz aż 180 mm z tyłu, obsługiwane przez damper SR Suntour TriAir. Kropkę nad i stawiają tutaj mocne, 4-tłoczkowe hamulce Shimano MT-520 (tarcze 203 mm przód i 180 mm tył) oraz fabrycznie montowany dropper. Napęd to nowe Shimano 1x12 - kombinacja komponentów SLX M7100 z tylną przerzutką Deore XT M8100. Co charakterystyczne dla wielu modeli Bullsa, model występuje w aż 3 wersjach, które różnią się pojemnością akumulatora. Za 4599 Euro dostępna jest opcja z baterią 400 Wh, za 4799 Euro model z 500 Wh, natomiast akumulator o pojemności 625 Wh znajdziemy w modelu za który przyjdzie zapłacić 4999 Euro.
Bulls Sonic EVO TR 1
Sonic w wersji TR to e-full o skoku 120 mm i lekko ścieżkowej geometrii. Taka konstrukcja sprawdzi się idealnie do wycieczkowej jazdy po górach. Estetykę wykonania aluminiowej ramy poprawia pełna integracja silnika Bosch Performance Line CX oraz baterii, które zostały umieszczone w rurze dolnej głównego trójkąta. Wyświetlacz to Bosch Purion. Rower toczy się na kołach 29” i ma standardowe dla e-bików opony o szerokości 2,6”. Wspomniane 12 cm ugięcia znajdziemy zarówno z przodu (amortyzator SR Suntour Lytro 34 BLACK LOR Air CTS Boost), jak i z tyłu (damper SR Suntour Edge R). Napęd to nowoczesny system 1x12, który wnosi tutaj podstawowa grupa SRAM SX Eagle. Hamulce to kombinacja produktów Shimano - z przodu znajdziemy mocniejszy wariant 4-tłoczkowy MT-420, z tyłu natomiast 2-tłoczkowy MT-400. Oba z tarczami hamulcowymi o średnicy 180 mm. Mniej ,,ostry” charakter, niż prezentowanego wyżej EVO EN (enduro), podkreśla też brak regulowanej sztycy. Wersja TR (trail) również dostępna jest w 3 opcjach: z baterią 400 Wh za 3399 Euro, z 500 Wh w cenie 3599 Euro, natomiast akumulator o pojemności 625 Wh znajdziemy w modelu za 3799 Euro.
Bulls Copperhead EVO AM 3 ABS 27,5+
Interesującym modelem e-fulla, który stoi na pograniczu ostrego roweru ścieżkowego i lekkiej maszyny do enduro, jest Copperhead EVO AM 3. Wyposażono go w amortyzatory Fox, a skok zarówno z tyłu i z przodu wynosi 150 mm. Koła to 27,5 cala, ale ubrane w ,,plusowe” opony o szerokości 2,75”. Taki zestaw powinien być bardziej łagodny dla początkujących riderów. Im zresztą spodoba się też system ABS, który jest na pokładzie Copperhead’a i zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania. Jeżeli chodzi o silnik, to dość standardowo dla e-fulli Bullsa znajdziemy tutaj motor o mocy 250 W Bosch Performance Line CX czwartej generacji, który wraz z akumulatorem jest zgrabnie ukryty w dolnej rurze ramy. Całości dopełniają fabrycznie zamontowany dropper oraz napęd 1x12 Sram SX Eagle. Dostępne są dwie wersje. Opcja z baterią o pojemności 400 Wh kosztuje 5299 Euro, natomiast wersja z akumulatorem 500 Wh została wyceniona na 5499 Euro.
Bulls E-Stream EVO AM 4
Kolejnym mocnym e-ścieżkowcem w kolekcji jest E-Stream, który toczy się na kołach 27,5”, ma 150 mm skoku obu amortyzatorów i jest napędzany przez jednostkę marki Brose DriveS Mag 25/ 90NM. Silnik i baterię oczywiście zgrabnie ukryto w ramie. Maszyna jest dobrze wyposażona - napęd to nowe Shimano Deore XT 1x12. Hamulce to również XT - czterotłoczkowy wariant BR-8120. Taki zestaw, wsparty przez opony Schwalbe Hans Dampf o szerokości 2,8” i fabrycznie zamontowanego droppera czyni z tego roweru partnera do agresywnej zabawy w trudnym terenie. E-Stream EVO AM 4 występuje z dwoma opcjami pojemności baterii - 555 Wh oraz 750 Wh. Cena wynosi 5499 Euro (555 Wh).
E-Hardtaile Bulls
Podobnie jak w przypadku elektrycznych fulli, tak również wśród e-rowerów ze sztywną ramą znajdziemy bardzo dużo modeli, których liczba mnoży się dodatkowo za sprawą kilku dostępnych wariantów pojemności baterii. Wybraliśmy kilka ciekawych modeli na sezon 2020:
Bulls Sonic EVO 3 29
Aluminiowy e-hardtail, który cechuje się całkowitą integracją silnika i baterii z ramą. Wspomaganie o mocy 250 W gwarantuje motor Bosch Performance Line CX. Terenową dzielność oraz komfort jazdy zapewniają duże, 29-calowe koła, które zostały ubrane w opony o szerokości 2,6”. Z przodu 120 mm skoku zapewnia widelec Rock Shox 35. Cięższe zjazdy nie powinny na EVO 3 stanowić wyzwania, ponieważ na pokładzie mamy fabrycznie zamontowanego droppera. Zwieńczeniem wysokiego poziomu tej maszyny jest napęd o szerokim zakresie przełożeń Shimano 1x12, oparty o mieszankę nowego SLX (M7100) z tylną przerzutką XT (M8100) oraz 4-tłoczkowe zaciski hamulcowe. Wszystkie kable i przewody zostały poprowadzone wewnątrz ramy, a wycieczkowo nastawionym riderom z pewnością przypadnie do gustu możliwość zamontowania dwóch koszyków na bidon. Model dostępny jest z trzema pojemnościami baterii: 400 Wh w cenie 3799 Euro, 500 Wh za 3999 Euro oraz 625 Wh dostępny za 4199 Euro.
Bulls E-Stream Evo 3 27,5”
E-Stream to nowoczesny e-hardtail. Został oparty o aluminiową ramę, która posiada wszelkie aktualne rozwiązania technologiczne - m.in. osie koła w standardzie Boost, czy wewnętrzne prowadzenie linek, kabli i przewodów. Evo 3 napędzany jest silnikiem Brose DriveS Mag 25/ 90NM, który wraz z baterią o pojemnością 555 Wh został ukryty w dolnej rurze ramy. Elektryk toczy się na kołach 650B, na które zamontowano opony o szerokości 2,6 cala. Duża powierzchnia styku ogumienia wraz z 4-tłoczkowymi hamulcami Shimano SLX i obecnością amortyzatora Rock Shox 35 Gold RL ze skokiem 120 mm powinny zapewnić dostateczny komfort i pewność podczas jazdy w terenie. Uzupełnieniem wyposażenia jest napęd Shimano 1x12, stanowiący kombinację komponentów SLX M7100, który wzbogacono o tylną przerzutkę Deore XT. Bulls E-Stream Evo 3 27,5” kosztuje 4399 Euro.
Bulls Aminga Eva 1
Aminga jest aluminiowym, damskim e-hardtailem, którego konstrukcja została przygotowana specjalnie pod potrzeby kobiet. Rama ma obniżony przekrok, a komponenty zostały dobrane z uwzględnieniem odmiennej żeńskiej anatomii. Dzięki pełnej integracji, w dolnej rurze ramy estetycznie ukryto silnik Bosch Performance Line CX z momentem obrotowym 75 Nm oraz baterią o pojemności 400 Wh. Rower toczy się na kołach 27,5” obutych w opony o szerokości 2,25” oraz posiada widelec o skoku 120 mm. Wyposażono go w prosty napęd 1x9 oparty o podzespoły Shimano Alivio, a bezpieczeństwo pewnego hamowania zapewniają hydrauliczne hamulce Tektro z tarczami o średnicy 180 mm. Cena prezentowanego modelu wynosi 2899 Euro.
Dodatkowe funkcje
Na koniec warto dodać dwie cechy charakterystyczne wszystkich rowerów e-MTB niemieckiej marki. Po pierwsze rowery tego producenta mogą być wyposażone dodatkowo w system Monkey Link, który zresztą mieliśmy okazję opisywać jakiś czas temu w osobnych tekstach: Test: Akcesoria MonkeyLink i SKS-Germany oraz w prezentacji SKS+MonkeyLink - błotniki i lampy w jednym. MonkeyLink posiada funkcje zaprojektowane specjalnie z myślą o zastosowaniu w e-bike'ach. Po drugie rowery elektryczne Bullsa można zamawiać w dwóch wersjach baterii - z wbudowanym modułem GPS lub bez niego. Posiadanie modułu GPS w rowerze pomoże chociażby zlokalizować go w momencie, kiedy zostanie ukradziony.
Strona dystrybutora: www.bulls-bikes.com