Lekka elektryczna szosa: Trek Domane+ LT (2020)

Prezentacja nowego roweru elektrycznego - szosówki Trek Domane LT+ z napędem Fazua.

Drukuj

Nowy Trek Domane+ LT zapowiadany jest jako elektryk, który w prowadzeniu i jeździe bez wspomagania nie różni się od klasycznej szosówki. Oczywiście z tą małą różnicą, że gdy robi się naprawdę stromo, pozwala przetrwać każdy podjazd z najmocniejszymi.

Domane+ oznaczony dopiskiem ,,LT” nie jest pierwszą elektryczną szosówką w ofercie Treka, jednak nowa generacja tego modelu jest konstrukcją od A do Z zaprojektowaną na nowo. Domane+ LT to przede wszystkim lekka, sportowa szosówka z bardzo dyskretnie ukrytym silnikiem, którą cechować ma absolutny brak oporu stawianego przez napęd elektryczny, gdy ten jest już odłączony po przekroczeniu prędkości wspomagania. Dodatkowo nowy Domane+ LT, dzięki wspomnianej już niewielkiej masie, zachowuje się w prowadzeniu niczym zwykła szosówka. Na koniec zostaje nam możliwość wymontowania napędu i baterii, więc mamy… Domane i Domane+ LT w jednym. Brzmi ciekawie!

 

 

Rama i geometria

Domane+ LT wyglądem, geometrią i stylem prowadzenia nawiązuje do klasycznego Domane. To rower, który zapewnia wygodną, długodystansową pozycję i dużo stabilności prowadzenia - nie do przesady, bo wciąż ma w sobie nieco sportowego zacięcia, ale z dużym naciskiem na komfort. Łagodny i stabilny charakter oraz możliwość zastosowania opon o szerokości do 38 mm sprawia, że to nie tylko maszyna na asfalty, ale także najbardziej zaniedbane drogi oraz szutry. 

 
 

 

Karbonowa rama nowego Treka została wykonana z włókien OCLV 500, a cały system wspomagania i akumulator dyskretnie schowany jest w dolnej rurze szkieletu Domane+ LT. Za amortyzację nierówności napotkanych na trasie odpowiadają rozdzielacze IsoSpeed - tylny (dodatkowo z regulowaną twardością) oraz przedni. Nowy rower dostępny jest w szerokiej rozmiarówce - aż 7 wielkościach ramy - od 50 do 62 cm. 

Wspomaganie 

 
 

 

Za wspomaganie odpowiada system Fazua, który zapewnia dodatkową moc do maksymalnej dozwolonej prawem prędkości - 25 km/h. Powyżej tej wartości napęd elektryczny niewyczuwalnie odłącza się i nie stawia żadnego oporu korbom. Pedałujemy więc tak, jakby go nie było. Akumulator o pojemności 250 Wh na jednym ładowaniu jest zdolny osiągnąć zasięg do 104 km. System Fazua jest bardzo lekki, cały rower wraz ze wspomaganiem waży jedynie 13,6 kg, a gdy wymontujemy go z Domane (jest to możliwe, jeśli zechcemy) osiąga on masę 10,7 kg.

 
 

 

Naturalnie więc jazda tak lekkim rowerem oznacza, że wspomagania będziemy używać na podjazdach oraz w momencie występowania bardzo silnych wiatrów czołowych. Można więc powiedzieć, że LT zapewnia nam możliwość bardzo znacznego zwiększenia całkowitego dziennego dystansu naszych rowerowych wypadów. Sterowanie wspomaganiem odbywa się za pomocą panelu z diodami na górnej rurze ramy - kokpit zostaje czysty, dokładnie tak, jak w klasycznej szosie. 

 

Co jeszcze?

Poza tym, Domane+ LT to nowoczesna konstrukcja, która ma wszystko to, co współczesny rower endurance powinien posiadać. Jest tu zresztą kopią nowego Domane, o którym już pisaliśmy: Trek Domane (2020) - nowa generacja endurance. Znajdziemy tutaj m.in. sztywne osie w kołach, hydrauliczne hamulce tarczowe, mocowania na błotniki, czy charakterystyczne dla Treka zintegrowane mocowania na obie lampki i komputerek GPS.

 

Domane+ LT - jedna wersja

Rower występuje w jednej wersji wyposażenia. Został wyposażony w mechaniczną grupę Shimano Ultegra z hydraulicznymi hamulcami i przełożenia 50/34 (korba) zestawione z kasetą o zakresie 11-34. Rower toczy się na kołach DT Swiss G1800. Tak skomponowany sprzęt kosztuje 24 999 zł.

Strona producenta: www.trekbikes.com