Trek Supercaliber - nowa definicja fulla XC

Full do XC ze skokiem tylnego zawieszenia 60 mm: Trek Supercaliber (2020).

Drukuj

Wygląd hardtaila, 60 mm skoku tylnego zawieszenia, niska masa. Supercaliber to nowy full do XC zaprezentowany przez Treka. Czy ta konstrukcja właśnie zmienia reguły gry w segmencie cross-country?

Trek zaprezentował zupełnie nową maszynę dedykowaną do ścigania się w XC - fulla Supercaliber. To nie jest jednak kolejna, zwykła premiera… Trek pokazał bowiem swojego game changera, rower, który zrywa z obecną konwencją maszyny full-suspension do XC ze skokiem 100 mm z przodu i 100 mm z tyłu. Inżynierowie z Wisconsin zaproponowali zupełnie nową maszynę, która łączy cechy rowery typu HT z FS. Supercaliber ma bowiem niską masę, bardzo prosty system zawieszenia o skoku 60 mm i wygląda przy tym jak hardtail. Jolanda Neff potwierdziła zresztą już jego skuteczność - wygrała na nim Mistrzostwa Europy oraz zdobyła srebro MŚ w XCO. Dla wielu z nas, ten rower może być odpowiedzią na odwieczne pytanie: full czy sztywniak?

 

 

Dlaczego 60 mm?

Pewnie każdy zapyta dlaczego akurat 60 mm skoku. My również. Trek jednak - w swoim stylu, jak przy każdej konstrukcji do ścigania się - zbadał charakter jazdy i typ tras na których rywalizują kolarze górscy XC i uznał (popierając to liczbami), że taka wartość będzie idealna. Dodatkowo, Supercaliber wpisuje się idealnie w lukę, jaka powstaje w kolekcji między wyścigowym hardtailem Treka - Procaliber’em, a nowym fullem do ciężkiego XC i maratonów, który tak naprawdę jest już ścieżkowcem, czyli modelem Top Fuel o skoku (obu amortyzatorów) 120 mm. Prezentowaliśmy go w artykule: Trek Top Fuel (2020) - nowy wymiar XC! Obecny układ modeli wygląda więc tak, że maszyną Treka na najcięższe trasy maratonów, gdzie zjazdy przypominają szlaki rodem z enduro będzie Top Fuel, tam gdzie trasa pozostaje łatwa, a liczy się tylko bezkomprmisowa lekkość i wydajność, Trek ma swojego sprawdzonego sztywniaka Procalibera, a wszędzie indziej, czyli na 90% tras XC i maratonów pasuje właśnie Supercaliber. 

 
 

 

Zawieszenie IsoStrut

Konstrukcja zawieszenia Supercaliber’a jest wyjątkowa, na pierwszy rzut oka rower wygląda jak hardtail, a tłumik ukryto pod górną rurą. Rozwiązanie nazwano IsoStrut, a dzięki temu, że pozbawione jest elementów tradycyjnego zawieszenia, waży mniej i ma wg Treka większą sztywność poprzeczną. IsoStrut łączy ramę (główny trójkąt) z górnymi widełkami tylnego trójkąta bez zawiasów. Tak jak wspominaliśmy, ma 60 mm skoku, ale to nie wszystko. Ponieważ przy wartości skoku wynoszącej jedynie 6 cm ,,zawias” będzie zapewne dość często dobijany, Trek wyprofilował tylne widełki w taki sposób, aby tłumiły uczucie dobijania i sprawnie pochniały resztę energii, której nie dał rady obsłużyć w całości amortyzator. Trek prowadził z zawodnikami blind testy w trakcie których pytani o skok zawieszenia najczęściej podawali, że czują, iż maszyna ma około 7-8 cm skoku. To interesujące i tym bardziej jesteśmy ciekawi, jak Supercaliber sprawuje się w terenie. 

 
 

 

Rama 

Oczywiście główną cechą nowej ramy jest IsoStrut, a konstrukcja Supercalibera wygląda na idealne do XC połączenie efektywności, trakcji oraz komfortu. Rama z damperem i śrubami waży 1900 gramów, a inżynierowie Treka pracowali nad nią aż 4 lata! Dzięki tej masie, topowy model 9.9 waży jedynie 9,8 kg. Rama posiada nowoczesną, progresywną geometrię. Główka ma 69 stopni, a rura podsiodłowa 74 stopnie. Górna rura jest dość długa, a tylny trójkąt ma jedyne 430 mm. Taka geometria będzie zwrotna i precyzyjna, ale przede wszystkim bardzo bezpieczna i stabilna na zjazdach. Z pewnością pomoże kontrolować sprzęt, gdy tętno jest bliskie maksimum. Do konstrukcji szkieletu nowego Treka zastosowano karbonowe włókna OCLV Mountain, a rama posiada oczywiście wszystkie aktualne rozwiązania, jak ośki Boost, czy wewnętrzne prowadzenie przewodów. Co ważne i istotne dla zaawansowanych zawodników, łatwo dobrać rower idealny pod siebie, Trek bowiem przewidział gęstą rozmiarówkę, liczącą aż 6 rozmiarów: S, M, M/L, L, XL, XXL. W sprzedaży są 4 wersje, które prezentujemy poniżej.

 
 

 

Supercaliber 9.9 AXS

 

 

  • Amortyzator Rock Shox SID Ultimate
  • Tłumik Trek IsoStrut, Fox Performance
  • Koła Bontrager Kovee XXX 30
  • Elektroniczny napęd Sram XX1 Eagle AXS 1x12
  • 47 999 zł

Supercaliber 9.9 

 

 

  • Amortyzator Fox Factory 32 Step-Cast, Float EVOL, FIT4
  • Tłumik Trek IsoStrut, Fox Performance
  • Koła Bontrager Kovee XXX 30
  • Napęd Sram XX1 Eagle 1x12
  • 42 999 zł

Supercaliber 9.8

 

 

  • Amortyzator Fox Factory 32 Step-Cast, Float EVOL 
  • Tłumik Trek IsoStrut, Fox Performance
  • Koła Bontrager Kovee Elite 30
  • Napęd Sram GX Eagle 1x12
  • 26 999 zł

Supercaliber 9.7 

 

 

  • Amortyzator Rock Shox Reba RL
  • Tłumik Trek IsoStrut, Fox Performance
  • Koła Bontrager Kovee Elite 23 carbon
  • Napęd Sram NX Eagle 1x12
  • 19 999 zł

Strona producenta: www.trekbikes.com