Pomysł napędu 1x11 przyjął się na rynku na dobre. SRAM, korzystając z sukcesu, próbuje spopularyzować ten system w kolejnych segmentach rynku, dzięki czemu z dobrodziejstw tego typu napędów skorzystać będą mogli użytkownicy poszukujący bardziej budżetowych rozwiązań. Kolejna porcja dobrych wiadomości jest taka, że 1x11 to tylko jedna z trzech konfiguracji GX'a - do sprzedaży trafi też wersja 2x11 oraz prezentująca się nieco skromniej 2x10.
GX w wersji 1x11 zdaniem Amerykanów oferuje największy zakres przełożeń na rynku w tego typu napędach, który przy zastosowanej zębatce 32 wynieść ma 420%, czyli o blisko 40% więcej w porównaniu do shimanowskiego odpowiednika 1x11. SRAM zapomniał jednak dodać, że większy zakres przełożeń jest równoznaczny z większymi skokami pomiędzy kolejnymi przełożeniami - coś za coś. Zadaniem GX'a jest oferowanie niemal takiego samego działania oraz technologii z wyższych grup 1x11 (XX1, X01 oraz X1) przy zdecydowanie niższej cenie.
W gruncie rzeczy najważniejszy element w nowej grupie to kaseta, gdyż to właśnie ona pozwoliła na mocne obcięcie kosztów. Otrzymała ona nazwę XG-1150, zębatki 10-42 oraz cenę równą 150 Euro, co czyni ją ponad dwukrotnie tańszą od, drogiej w produkcji, zaawansowanej kasety X-Dome z wyższych grup SRAMa. Wagowo powinna się przy tym różnić o około 100 g za sprawą całkowicie stalowej konstrukcji, w której poszczególne zębatki połączone zostały przy użyciu 123 pinów. Producent zdecydował się na kompatybilność kasety ze standardem bębenka XD.
W rolę manetki wcielić będziemy mogli jedną z dwóch opcji - Trigger oraz obrotowy GripShift. Podobny, podwójny wybór będzie miał także w przypadku korb - GX1400 i GX1000 różnić się będą metodą produkcji Open Core, która zastosowana została w wyższym modelu GX1400, co pozwoliło na oszczędność masy rzędu 40 g. Poza tym brak jakichkolwiek różnic. Zastosowany został czteroramienny zintegrowany pająk, do którego zamocowano zębatki wykonane w technologii X-Sync, czyli narrow-wide, które dostępne będą w rozmiarze 30-38. Korby ważyć mają odpowiednio 680 oraz 720 g w wersji GXP o długości 175 mm i z zębatką 32t.
W przerzutce tylnej wykorzystane zostały technologie znane z wyższych grup - pantograf X-Horizon, który porusza się w płaszczyźnie poziomej, redukując w ten sposób siłę potrzebną do zmiany przełożenia oraz szansę na niechcianą zmianę przełożenia. Kółka również powstają w technologii X-Sync. Wagowo przerzutka prezentuje się przyzwoicie, jej masa to 265 g, czyli o 45 g więcej w porównaniu do superlekkiego XX1.
Naturalnie do napędu 2x11 konieczne było przeprowadzenie modyfikacji. Korby, również dostępne w wersji GX1400 i GX1000 otrzymały zębatki w rozmiarze 36/24 i będzie to jedyna oferowana kombinacja. Zębatki naturalnie straciły technologię X-Sync, na rzecz X-Glide stosowanej w napędach 2x. Kolejna zmiana dotyczy tylnej przerzutki - w wersji 2x zabrakło technologii X-Horizon, zachowana została przy tym kompatybilność z kasetą o największej koronce w rozmiarze 42. Do sprzedaży trafi wersja ze średnim oraz długim wózkiem.
Wersja 2x10 będzie oczywiście najtańszą odmianą grupy GX. W tej konfiguracji dostępnych będzie kilka wersji korb: 38-24, 36-22 oraz 34-22 oraz kaset PG-1050: 11-32, 11-28, 11-26, 11-23, 12-36T.
Podsumowując grupę GX należy wspomnieć o tym, że w wersji 11-rzędowej komponenty dostępne będą w dwóch wersjach kolorystycznych: czarnej oraz czerwonej, jednak różnice są minimalne i sprowadzają się do logo grupy. Najistotniejsza jest jednak cena. Ta w przypadku GX zależna jest od naturalnie od konfiguracji. Ceny zaczynają się od 534 Euro za podstawowa grupę 2x10 opartą o korby GX1000 oraz manetki Trigger. Najdroższa będzie wersja 2x11 z korbami GX1400 i manetkami Grip Shift. Cena tej konfiguracji na rynku europejskim wyniesie 705 Euro.
Na kolejnej stronie artykułu znajdują się dokładniejsze dane techniczne poszczególnych komponentów.
GX 1x11 Trigger:
- X-Actuation
- 122 g
- Aluminiowa dżwignia zmiany przełożeń
- Kompatybilne z MatchMaker
GX 1x11 Grip Shift:
- X-Actuation
- 144 g
GX 1x11 korby:
- GX-1400 z technologią Open Core
- GX-1000 aluminium 6000
- Zębatki X-Sync aluminium 7075 CNC 30-32-34-36-38
- Suporty: PressFit 30, BB30, GXP oraz PressFit GXP
- Osie 24 i 30 mm
- Długości: 170 i 175 mm
- Waga: 680g (GX-1400, GXP, 175mm, 32t); 720g (GX-1000, GXP, 175mm, 32t)
GX 1x11 przerzutka tylna:
- Kółka z technologią X-Sync
- Technologie: X-HORIZON™, X-ACTUATION™, X-SYNC™, ROLLER BEARING CLUTCH™, CAGE LOCK™
- 265 g
Kaseta XG-1150:
- 10-42T
- Pod bębenek XD
- 394 g
GX 2x11 Trigger:
- X-Actuation
- 242 g (para)
- Aluminiowe dźwignie zmiany przełożeń
- Kompatybilne z MatchMaker
GX 2x11 Grip Shift:
- X-Actuation
- 286 g (para)
GX 2x11 korby:
- GX-1400 z technologią Open Core
- GX-1000 aluminium 6000
- Zębatki X-Glide 36-24
- Suporty: PressFit 30, BB30, GXP oraz PressFit GXP
- Osie 24 i 30 mm
- Długości: 170 i 175 mm
- Waga: 727 g (GX-1400, GXP, 175mm, 32t); 774 g (GX-1000, GXP, 175mm, 32t)
GX 2x11 przednia przerzutka:
- Technologie: X-ACTUATION™, X-GLIDE™
- 123-153 g
GX 2x11 przerzutka tylna:
- Technologie: X-ACTUATION™, ROLLER BEARING CLUTCH™, CAGE LOCK™
- Waga: 286 / 289 g (średni / długi wózek)
GX 2x10 Trigger:
- X-Actuation
- 246 g (para)
- Aluminiowe dźwignie zmiany przełożeń
- Kompatybilne z MatchMaker
GX 2x10 korby:
- GX-1200 aluminium 7000
- GX-1000 aluminium 6000
- Zębatki X-Glide 38-24, 36-22 oraz 34-22
- Suporty: PressFit 30, BB30, GXP oraz PressFit GXP
- Osie 24 i 30 mm
- Długości: 165, 170 i 175 mm
- Waga: 779g (GX-1200, GXP, 175mm, 36/22); 799g (GX-1000, GXP, 175mm, 36/22)
GX 2x10 przerzutka przednia:
- Technologie: X-ACTUATION™, X-GLIDE™
- 134-161 g
GX 2x10 przerzutka tylna:
- Technologie: EXACT ACTUATION™, DIRECT ROUTE, ROLLER BEARING CLUTCH™, CAGE LOCK™
- 302 g
GX 2x10 kasety:
- PG-1050 - PowerGlide II, 11-32, 12-32, 11-36, 12-36 - 299 g
- PG-1030 - PowerGlide, 11-32, 11-36 - 395 g
Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl