Jednoczęściowe zębatki, które mocowane są bezpośrednio do korby poprzez mocowanie Direct Mount pozwalają na oszczędność wagi względem tradycyjnego, dwuczęściowego systemu wykorzystującego osobny pająk oraz zębatkę. Co więcej takie rozwiązanie pozwala na stworzenie zębatek z mniejszą ilością zębów - w przypadku nowego produktu SRAM ich ilość wahać się będzie między 26 a 40. Producent określił kompatybilność nowych zębatek 1x Direct Mount z trzema modelami korb: XX1, X01 oraz X1 1400. Nieoficjalnie mówi się o kompatybilności z korbami X0 oraz X9, które co prawda wykorzystują mocowanie Direct Mount, jednak nie wiadomo czy offset będzie właściwy i pozwoli na prawidłową pracę wszystkich elementów napędu. Przy przejściu na nowy system musimy pamiętać, że do zmiany zębatki trzeba zdjąć korbę, co w przypadku dwuczęściowego systemu z osobnym pająkiem nie jest konieczne.
SRAM ocenia oszczędność wagi przy przejściu z dwuczęściowego systemu na nowy w granicach 25-50 gramów w zależności od wersji. Najlżejsza będzie zębatka 26T pod korby BB30, która ważyć ma 52 g. Rozmiar 40T waży 106 g, natomiast wersje kompatybilne z korbami GXP będą o kilkanaście gramów cięższe. Zębatki powstają z aluminium obrabianego metodą CNC, a ponadto trzymały technologię X-Sync, czyli zęby narrow-wide.
Zębatki w sprzedaży pojawią się już w tym miesiącu, jednak będą to wyłącznie rozmiary 30, 32 i 34T. Pozostałe wielkości dostępne będą w kwietniu przyszłego roku. Cena na rynku europejskim określona została na 88 Euro. W sprzedaży pojawią się ponadto kompletne korby z nowymi zębatkami Direct Mount X-Sync.
Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl