Mondraker 2015

Drukuj

Przyszłoroczny rok modelowy dla firmy z Alicante może być przełomowy. Producent w kolejnych latach mocniej skupi się na ramach z karbonu, a pierwsze efekty tego postanowienia podziwiać możemy już teraz w, dopiero co zaprezentowanej, przyszłorocznej kolekcji.

 

Inwestycja w karbon nie oznacza bynajmniej, że metalowe konstrukcje poszły w zapomnienie. Pomimo prezentacji zaawansowanego technologicznie fulla Foxy w karbonowej wersji, aluminium nie tylko pozostanie dalej w ofercie, ale w większości przypadków ramy oparte o ten materiał zostaną, mniej lub bardziej, odświeżone. Mimo wszystko pewne jest, że w kolejnych latach możemy spodziewać większej ilości karbonowych konstrukcji, powstałych w architekturze Stealth Carbon Technology.

Hiszpański producent dalej pozostaje wierny swojej idei okraszonej nazwą "Forward Geometry". Krótki, kilku centymetrowy mostek, połączony z wydłużonym przednim trójkątem znajdzie się teraz w całej kolekcji rowerów z pełnym zawieszeniem. W przypadku hardtaili każdy model, za wyjątkiem Podium Carbon 29er, dostępny będzie w rozmiarze 29 oraz 27,5". Producent ponadto ujednolicił schematy graficzne w swoich rowerach i uczynił je bardziej interesującymi, a ponadto wprowadził także poprawki w zawieszeniu Zero Suspension System, które zostało konstrukcyjnie zoptymalizowane pod różne wartości skoku.

 
 

Bez wątpienia królem przyszłorocznej kolekcji będzie pierwszy karbonowy full Mondrakera - Foxy Carbon, który swoją premierę miał kilka miesięcy temu i którego dokładniej opisaliśmy w tym artykule. Zaawansowana technologicznie karbonowa rama, przeznaczenie do All Mountain i 140 mm skoku tyłu oraz 160 lub 140 z przodu to skrócona charakterystyka tej maszyny. Na kartce papieru Foxy Carbon prezentuje się naprawdę obiecująco i musimy przyznać, że nie możemy się doczekać pierwszych jazd testowych...

 
 
 

Crafty to nowa trailowa propozycja z pełnym zawieszeniem i aluminiową ramą powstałą w technologii Stealth 2.0. Dostępna będzie wyłącznie jako 29er i zaoferuje 130 mm skoku tyłu w zawieszeniu Zero, połączonego z 150 lub 140 mm skoku przodu, w zależności od wersji wyposażenia. Naturalnie nie mogło zabraknąć geometrii typu "Forward", dzięki której prowadzenie roweru ma zyskać na stabilności. W ofercie pojawią się trzy modele: bez oznaczenia, R oraz topowa XR. Ta ostatnia zbudowana będzie na grupie SRAM X1 z hamulcami Formula CR1 i kołach Mavic CrossRoc XL. Do tłumienia wykorzystany zostanie FOX Float CTD LV, a jako amortyzator zastosowanie znajdzie RockShox Pike 29 RC 150 mm. 

 

Podium Carbon 29er. Niezwykle udana dla hiszpańskiego producenta rama doczekała się liftingu - poprawiona architektura Stealth Carbon pozwoliła zaoszczędzić 120 g masy, a nowy zintegrowany mostek o kącie -17 stopni pozwolił na obniżenie wagi o dalsze 64 g. Zmieniło się również wyposażenie - w topowym Podium PRO SL odnajdziemy nowy widelec RockShox RS1 oraz karbonowe koła Onoff COW28.

 
 

Chrono Carbon to nazwa, która przywołuje skojarzenia z rowerami czasowymi. Tymczasem jest to nowy hardtail z karbonową ramą, dostępny w rozmiarze 27,5 oraz 29". Najważniejszym punktem charakterystycznym ma być dobry stosunek jakości do ceny i zdecydowanie niższa niż w przypadku modelu Podium Carbon cena. Rama zachowa przy tym niską wagę i nowoczesną konstrukcję - znajdziemy tutaj włókna węglowe Stealth, suport BB30, ukryte pancerzy w głównym trójkącie ramy, stożkowatą rurę sterową oraz tylny hamulec Post Mount. Całość ważyć ma 1,1 kg, a geometria jest iście sportowa. W kompletnych rowerach odnajdziemy głównie wysokiej, ale nie najwyższej klasy osprzęt, typu SRAM X9 / Shimano XT, by utrzymać cenę na przyzwoitym poziomie.

 
 

Downhillowy Summum podąża zgodnie z trendami i otrzymuje większe koła w rozmiarze 27,5". Przy okazji poprawiono aluminiową strukturę Stealth Evo, oczywiście nie mogło również zabraknąć geometrii Forward. Poszczególne modele otrzymały zmienione wyposażenie.

 
 

Aluminiowe ramy zostały delikatnie odświeżone. Poprawiona rama Dune otrzymała dłuższą rurę górną oraz wzmocnienia w rurach łańcuchowych. Podobne zmiany w tylnym trójkącie zastosowane zostały w aluminiowej wersji modelu Foxy. Z kolei w fullu Factor zmodyfikowano zawieszenie Zero lepiej dostosowane do jego konstrukcji i skoku 120 mm. Odświeżone ramy aluminiowe trafiły również do hardtaili Finalist i Vantage.

 

Na deser pozostała nam pozycja obowiązkowa, czyli coś co każdy producent musi obecnie mieć w swojej ofercie - fatbike. Hiszpanie proponują cieniowaną aluminiową ramę, geometrię Forward, stożkowatą rurę sterową widelca oraz 26-calowe opony o szerokości 4,5".

Dystrybutor: www.7anna.pl